Efekt brexitu już jest. Problemy na granicach, firmy rezygnują

Przedsiębiorcy skarżą się na nowe przepisy regulujące transport między UE a Wielką Brytanią, biurokrację i wzrost kosztów. Część już zrezygnowała z działalności.

Dover, ciężarówki opuszczające Wielką BrytanięDover, ciężarówki opuszczające Wielką Brytanię
Źródło zdjęć: © East News | JUSTIN TALLIS, AFP, East News
oprac.  PRC

Wraz końcem roku, skończył się okres przejściowy i Wielka Brytania ostatecznie opuściła struktury Unii Europejskiej. Handel, transport i inne elementy współpracy ma regulowań nowa umowa i nowe przepisy.

Problem w tym, że przyzwyczajeni do wspólnego rynku przedsiębiorcy muszą mierzyć się dziś z biurokracją i obciążeniami administracyjnymi i wzrost kosztów eksportu również na inne rynki.

Jak donosi Polishexpress, ze względu na te problemy, firma dostawcza DPD już zawiesiła niektóre swoje usługi, w piątek z kolei firma Marks & Spencer skarżyła się na obciążenia administracyjne i wzrost kosztów eksportu, które wprost wpłyną na ich działalność w Irlandii, Czechach czy we Francji.

Również rybacy mają pretensje i wstrzymali eksport do Europy, jak wskazuje polonijny portal, właśnie ze względu na biurokrację na granicy.

UE to wciąż największy rynek zbytu dla brytyjskich firm. Ale po brexitcie przybyło dokumentacji, którą muszą wypełnić i złożyć, aby dotrzeć do klientów w Europie. Chodzi np o certyfikaty zdrowia, czy deklaracje celne.

To przeszkody zupełnie innego rodzaju niż widoczny gołym okiem korek, który tuż przed Świętami sparaliżował ruch między UK a Francją i miał być tylko przedsmakiem bezumownego rozstania Londynu z Brukselą.

Powrót granicy między Wlk. Brytanią a UE. "Kolejka z Dover do Maryslii utworzy się w kilka godzin"

Problemy w transporcie powstały mimo tego, że korek na granicy jest niewielki, stwierdza cytowany w artykule Shane Brennan z Cold Chain Federation, reprezentujący organizację transportu chłodzonego i firmy magazynowe.

- Przepływ handlowy nadal stanowi tylko 50 proc. tego, czego się spodziewaliśmy, ale nawet na tym poziomie widzimy problemy i opóźnienia. Przeczuwamy, że jesteśmy na drodze do dużych zakłóceń – dodał Brennan.

Wybrane dla Ciebie
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a