Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Walków
|
aktualizacja

"Efekt Muska" na największym po USA rynku dla Tesli. Sprzedaż zanurkowała

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
349
Podziel się:

Liczona rok do roku sprzedaż samochodów marki należącej do Elona Muska spadła w Norwegii w styczniu 2025 r. o 38 proc. Komentatorzy oceniają, że to wynik postępowania miliardera, a niektórzy norwescy politycy wspominają o konsumenckim bojkocie na największym dla Tesli rynku po Ameryce.

"Efekt Muska" na największym po USA rynku dla Tesli. Sprzedaż zanurkowała
Gesty, wypowiedzi i działania Elona Muska zaczęły szkodzić Tesli (Getty Images, 2025 Getty Images)

Styczniowa sprzedaż samochodów elektrycznych w Norwegii w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosła o 82,4 proc. W pierwszym miesiącu 2025 roku po raz pierwszy zarejestrowano 9 343 aut. Najbardziej zyskał Volkswagen i Toyota, a ich wyniki wzrosły ponad trzykrotnie. Łącznie auta tych marek stanowiły ponad jedną trzecią całej sprzedaży elektryków styczniu.

Rok temu niekwestionowanym liderem w Norwegii była Tesla, a co piąty sprzedany wtedy samochód był tej marki. Wyniki za ostatni miesiąc okazały się dla aut Elona Muska złe. Sprzedaż spadła o ponad jedną trzecią, a udział w norweskim rynku do niewiele ponad 7 proc. Przed rokiem w ciągu pierwszego miesiąca zarejestrowano 1109 nowych tesli, a w styczniu 2025 roku niespełna 700.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zaczynał od śpiworów i Malucha. Dziś 4F jest globalną marką sportową. Igor Klaja w Biznes Klasie

Sprzedaż aut elektrycznych w Norwegii

W 2024 roku sprzedano w Norwegii prawie 129 tys. nowych samochodów, z których tylko co dziesiąty nie miał wyłącznie napędu elektrycznego. Najpopularniejszą marką była Tesla z udziałem 18,9 proc. Drugie miejsce zajął Volkswagen, a trzecie Toyota. Obie marki przekroczyły 10-procentowy udział w rynku.

Norweski oddział Tesli niechętnie rozmawiał o ostatnich wynikach.

"Skupiamy się na naszych produktach. Mamy bardzo dobre samochody, a na udzielanie komentarzy dotyczących poziomu sprzedaży czy wpływu Elona Muska i jego zachowań na nią nie udzielono nam zgody" - odpowiedziała PAP Marit Lade z działu komunikacji Tesla Norge.

Pytani przez norweską telewizję TV2 komentatorzy nie mieli wątpliwości, że na znacznie gorsze wyniki Tesli miała wpływ postać Elona Muska. Właściciel marki w ostatnich tygodniach zaangażował się we wspieranie ruchów skrajnie prawicowych w Europie, szczególnie w Niemczech. Niektóre z jego zachowań zostały uznane za nazistowskie. Robert Nass, dyrektor inwestycyjny w Nordea, w rozmowie z TV2 mówił o "podstawowych błędach" w zachowaniu miliardera.

Tej wielkości biznesmeni nie powinni rozmawiać o polityce. Gdy zajmiesz konkretne stanowisko, połowa kupujących może się z tobą nie zgodzić. A zniechęcanie klientów nie jest mądre. Gdyby wydarzyłoby się to w innej firmie, szef czy prezes prawdopodobnie już dawno zostałby zwolniony - skomentował dla telewizji Nass.

Poglądy polityczne i postawa Elona Muska to niejedyny czynnik wpływający na rosnącą niechęć Norwegów do jego samochodów. Według Thora Oeivinda Jensena, naukowca z Uniwersytetu w Bergen, istotna jest również postawa producenta wobec swoich klientów.

"Tesla znajduje się na szczycie listy znienawidzonych marek prowadzonej przez Norweski Związek Motorowy i Rzecznika Praw Konsumentów. W samochodach tych było kilka usterek, a zgłaszający się ze skargami klienci spotykali się z arogancją i powolną obsługą. Przyzwyczailiśmy się, że gdy coś z autem jest nie tak, klient ma rację, a firma przeprasza. Zachowanie Tesli daleko odbiega od standardów, do których przyzwyczailiśmy się w Europie" - powiedział w rozmowie z TV2 ekonomista z Bergen.

Do rosnącej niechęci wobec marki Elona Muska dołączyli norwescy politycy. Na apel polskiego ministra sportu, Sławomira Nitrasa, odpowiedziała liderka lewicowej partii SV, Kirsti Bergstoe. W komentarzu dla PAP powiedziała, że nie kupiłaby od Elona Muska ani tesli, ani niczego innego; nie poleciłaby również nikomu czegokolwiek pochodzącego od miliardera.

Ola Elvestuen z Partii Liberalnej, były norweski minister klimatu, a wcześniej wiceburmistrz Oslo odpowiedzialny za zieloną transformację, również nie krył niechęci wobec Tesli. "Nie kupię aut Muska. Spadek ich sprzedaży to rozsądna odpowiedź na to, co robi on w Europie. To konsekwencja wspierania przez Elona Muska prawicowych partii czy prób wpływania na przebieg i wyniki wyborów" - uznał w rozmowie z PAP norweski parlamentarzysta.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
motoryzacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(349)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Ken Adams
miesiąc temu
Nie tylko w Norwegii. Podaję dane za styczeń za Finansial Times: Australia: -75%, Francja -63%, Niemcy: -59%, Szwecja: -44%, Norwegia: -38%, Anglia: -8% Spadek wartości majątki Muska w styczniu: -5 mld $
dealer
miesiąc temu
Myślałem że się przerzucą na elektryki Morawieckiego !!.🤣
borza5
miesiąc temu
Przykro że byle kto z kasą może korzystać znazwiska geniusza.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Emeryt
miesiąc temu
BRAWO, Tylko ZJEDNOCZONA EUROPA może powstrzymać zapędy opętanych gości.
Jax
miesiąc temu
Kupując Tesle wspierasz amerykański nazizm. Zwlaszcza dla Polaka to niemoralne.
js1
miesiąc temu
Nigdy nic nie kupię, co jest związane z Muskiem.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (349)
Apis
miesiąc temu
Norweski naród to chyba najbardziej podatne społeczeństwo na manipulację , co im się powie to oni robią ,,, brak samodzielnego i krytycznego myślenia ,,,
Prorok
miesiąc temu
To jest trzeci antychryst, który doprowadzi do zagłady ludzkości na ziemi zgodnie z przepowiedniami.
Aps
miesiąc temu
Nie można liczyć na polityków, bo tylko gadają to społeczeństwa wzięły sprawy w swoje ręce. Tak jest w Europie Zachodniej, tak jest w Kanadzie. Szkoda, że rozumu brakuje u nas. Niektórzy politycy zachwyceni , świat się zmienił, a oni ciągle nie oprzytomnieli i zachwyceni, że ich po ramionku poklepią.
Bieke
miesiąc temu
Trzeba ratować planetę, ale nie jeśli są to samochody elektryczne od Muska lub z Chin.
Rico
miesiąc temu
Kto ten szajs jeszcze kupuje. Kolega kupił dwa lata temu Tekle i dziś nie może tego sprzedać w cenie złomu .
...
Następna strona