Ruszyło wbijanie pali. Maszyna-kolos wjechała na budowę ekspresówki

Budowa drogi ekspresowej S19 to gigantyczne wyzwanie. Trzeba było użyć jednej z największych w Europie wiertnic do palowania. Stanęła ona w Równem, gdzie powstanie estakada. Ważąca 185 ton maszyna wbija na głębokość 20 metrów pale, które mają zapewnić stabilizację konstrukcji.

Ruszyło wbijanie pali. Maszyna-kolos wjechała na budowę ekspresówkiBudowa drogi S19
Źródło zdjęć: © East News | Maciej Napora
78

Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący północną i południową część Europy. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

Droga S19 jest obecnie w budowie. Skomplikowane warunki geologiczne na terenach, po których przebiegać będzie ponad 10-kilometrowy odcinek Via Carpatii, wymagają użycia odpowiednich maszyn budowlanych i technologii. Chodzi zwłaszcza o teren między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla. W miejscu, gdzie powstanie estakada, pojawiła się jedna z największych w Europie wiertnic do palowania.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Impact'25 - Jacek Jaśkowiak; Prezydent Poznania

Jak wyjaśnia rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie, estakada w Równem powstanie w sąsiedztwie terenu górniczego Bóbrka-Równe, gdzie niegdyś prowadzona była intensywna eksploatacja górnicza ropy naftowej metodą otworową oraz za pomocą tzw. kopanek.

- Przebiega w miejscu, gdzie droga ekspresowa krzyżuje się z drogą powiatową, przejściem dla dużych zwierząt, ciekiem wodnym oraz jezdnią dodatkową. Estakada będzie miała długość 96,9 m, a w najwyższym miejscu pobiegnie na wysokości 18,5 m nad ciekiem wodnym - tłumaczy Joanna Rarus.

Będzie to najmniejsza z trzech estakad na tym odcinku drogi ekspresowej S19.

Konstrukcja obiektu to czteroprzęsłowa, ramownicowa estakada oparta na belkach prefabrykowanych typu T. Opiera się na trzech podporach dla każdej z jezdni, co zapewnia jej dużą stabilność i wytrzymałość - informuje rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie.

Teren prac jest bardzo wymagający. Przechodzi przez wzniesienia i doliny.

- Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo. Zadaniem wiertnicy jest wzmocnienie podłoża pod podpory estakady za pomocą pali betonowych o długości 20 metrów - tłumaczy Joanna Rarus.

Wiertnica wykorzystywana na S19 przeznaczona jest do pracy w wymagających warunkach, np. przy budowie mostów, wykonywaniu głębokich fundamentów wieżowców czy największych obiektów przemysłowych.

Waga robocza maszyny wynosi od 170 do 185 ton, a głębokość wiercenia pali na estakadzie w Równem wynosi 20 metrów.

Trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów

Na tym odcinku S19, w ciągu głównym drogi ekspresowej, powstanie łącznie 20 obiektów inżynierskich. Będą to trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty, przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych.

Na budowie S19 (Miejsce Piastowe - Dukla) powstaje nowy odcinek drogi ekspresowej o długości 10,1 km, o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin-Wietrzno-Zboiska.

- Droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe - wylicza rzeczniczka.

Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to prawie 479 mln zł. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy.

Wybrane dla Ciebie

Farmy wiatrowe przyniosą fortunę? Wskazali jedną gminę
Farmy wiatrowe przyniosą fortunę? Wskazali jedną gminę
Budowa drogi wstrzymana. "Radioaktywność 15 razy wyższa niż normalna"
Budowa drogi wstrzymana. "Radioaktywność 15 razy wyższa niż normalna"
Matka Muska publikuje jego szkolny test. "Mój mały geniusz"
Matka Muska publikuje jego szkolny test. "Mój mały geniusz"
KGHM planuje budowę trzech nowych szybów w Polsce. Giełda reaguje
KGHM planuje budowę trzech nowych szybów w Polsce. Giełda reaguje
10 tys. zł brutto miesięcznie i więcej. ZUS ujawnił raport o emeryturach
10 tys. zł brutto miesięcznie i więcej. ZUS ujawnił raport o emeryturach
Nieoczekiwany sygnał z Indii. Może wpłynąć na gospodarkę USA
Nieoczekiwany sygnał z Indii. Może wpłynąć na gospodarkę USA
Niemcy pracują mniej niż reszta Europy. Kanclerz Merz apeluje
Niemcy pracują mniej niż reszta Europy. Kanclerz Merz apeluje
Niemiecka gospodarka przyspiesza. PKB wzrósł silniej od prognoz
Niemiecka gospodarka przyspiesza. PKB wzrósł silniej od prognoz
Trump traci cierpliwość. Media: postawił Brukseli ultimatum
Trump traci cierpliwość. Media: postawił Brukseli ultimatum
Rosyjski statek utknął w Gdyni. To już 8 lat. Termin minął. Co dalej?
Rosyjski statek utknął w Gdyni. To już 8 lat. Termin minął. Co dalej?
Podatek miedziowy po nowemu. Rząd potwierdził ustalenia money.pl
Podatek miedziowy po nowemu. Rząd potwierdził ustalenia money.pl
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 23.05.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 23.05.2025