Gigantyczne zwolnienia w przemyśle motoryzacyjnym w Niemczech. "Pogrążony w kryzysie"
W ciągu roku w Niemczech zlikwidowano ponad 50 tys. miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym. To więcej niż w jakiejkolwiek innej branży - donosi serwis Deutsche Welle. I stwierdza wprost, że "niemiecki przemysł pogrążony jest w kryzysie, a branża motoryzacyjna szczególnie".
Likwidacja około 51 tys. miejsc pracy oznacza, że zwolnienia dotknęły prawie 7 proc. wszystkich zatrudnionych w branży motoryzacyjnej. To wnioski z analizy firmy doradczej EY na podstawie danych Federalnego Urzędu Statystycznego w Niemczech. "Żadna inna branża nie zlikwidowała tak wielu miejsc pracy" - podkreśla DW.
Na koniec czerwca liczba pracowników we wszystkich gałęziach przemysłu wyniosła 5,42 mln osób, czyli o 2,1 proc. mniej w porównaniu z ubiegłym rokiem. W ciągu 12 miesięcy zlikwidowano łącznie około 114 tys miejsc pracy. W porównaniu z 2019 r. spadek wyniósł 4,3 proc., czyli około 245 tys. osób.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dwie walizki, bez znajomości polskiego. Dziś firma warta 2 MILIARDY - Gregoire Nitot Sii Polska
Niemiecki przemysł motoryzacyjny pod presją. "Zwolnienia nieuniknione"
Serwis wylicza, że niemiecki przemysł cierpi nie tylko z powodu drogiej energii, nadmiernej biurokracji i słabego popytu krajowego, ale też z powodu wojny celnej ze Stanami Zjednoczonymi. – Ogromny spadek eksportu do USA ostatnio mocno dotknął niemiecki przemysł – ocenia Jan Brorhilker z EY, cytowany przez DW.
Dodaje, że spadł także eksport z Niemiec do Chin, bo niemieccy producenci samochodów odczuwają silną konkurencję na Dalekim Wschodzie. – Ogromny spadek zysków, nadwyżki mocy produkcyjnych i osłabienie rynków zagranicznych sprawiają, że znaczna redukcja zatrudnienia jest nieunikniona, zwłaszcza w Niemczech, gdzie zlokalizowane jest zarządzanie, administracja, badania i rozwój – dodaje Brorhilker.
Programy oszczędnościowe ogłosili już tacy producenci jak Mercedes-Benz, Volkswagen, ale także ich dostawcy - Bosch, Continental czy ZF. "Natomiast Porsche zamierza w dużym stopniu zawiesić działalność swojej spółki zależnej Cellforce, zajmującej się produkcją akumulatorów" - czytamy.