Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Konrad Wojciechowski
|
Materiał powstał przy współpracy z IKEA

IKEA w Polsce jest już od 60 lat. I ma dużo powodów do świętowania

Podziel się:

Trudno w to uwierzyć, ale IKEA w tym roku naprawdę świętuje 60 lat obecności na polskim rynku. Szwedzki gigant to nie tylko popularna marka meblarska. To także symbol, który wspiera polską gospodarkę, kulturę pracy oraz otwartość na ludzi i planetę.

IKEA w Polsce jest już od 60 lat. I ma dużo powodów do świętowania
Materiały archiwalne, otwarcie pierwszego sklepu IKEA w Polsce na Ursynowie (materiały partnera)

Wszystko zaczęło się w 1961 roku. To właśnie wtedy polska fabryka z Radomska otrzymała pierwsze zamówienie od szwedzkiego producenta mebli na wykonanie krzeseł ÖGLA. W tym samym roku pojawiły się w Polsce pierwsze katalogi IKEA, a trzy lata później dla znanej w Szwecji marki pracowało już 15 polskich fabryk.

Asortyment IKEA nad Wisłą szybko się rozszerzał. W ofercie pojawił się regał BILLY sofa KLIPPAN czy słynny stolik LACK. A w połowie lat 70. aż 24 dostawców pracowało dla Szwedów w Polsce i produkowało 169 modeli mebli. Krajowi wytwórcy zaczęli dostarczać meble IKEA na rynek zachodni – do Danii, Szwajcarii czy RFN.

Dziś IKEA Purchasing Services – przedstawicielstwo, które jest łącznikiem między dostawcami a sklepami IKEA na całym świecie – współpracuje w Polsce aż z 127 dostawcami. Trzeba też wspomnieć, że około 18 proc. globalnej produkcji dla szwedzkiej marki pochodzi właśnie z naszego kraju. W tym rankingu wyprzedzają nas tylko Chiny – o czym wspomina najnowszy raport IKEA Made In Poland 2021.

Zobacz także: Rozmowa z Katarzyną Warchał Dyrektor Zarządzającą IKEA Purchasing Services Polska

5 mln polskich domów ma meble ze Szwecji

O ile IKEA jest obecna w naszym kraju od początku lat 60., a  jej meble były tutaj produkowane, o tyle kupowanie mebli przez polskich klientów było możliwe dopiero w 1990 roku.

To wtedy otwarto pierwszy sklep IKEA w Polsce – na warszawskim Ursynowie. Wybór lokalizacji nie był dziełem przypadku. Budynek ten jako jedyny dysponował szerokimi drzwiami, przez które dało się wynieść łóżko IKEA.

Rok później kolejny sklep został otwarty w Poznaniu. Następnie pojawiły się kolejne: w Gdańsku, w podwarszawskich Jankach, Krakowie, Katowicach, Łodzi, Bydgoszczy czy Lublinie. A w czerwcu 2021 roku sklepu z artykułami wyposażenia wnętrz IKEA doczekał się Szczecin. Łącznie znana sieć prowadzi w Polsce 12 sklepów.

– Od 60 lat IKEA i Polska rozwijają się razem. Kluczem do wspólnego sukcesu są historyczne więzi i budowane przez lata wzajemne zaufanie. Od tego czasu wyposażyliśmy aż 5 milionów domów w całym kraju, dzięki czemu jako marka mamy realny wpływ na jakość życia ludzi – opowiada Karin Sköld, Prezeska i Dyrektorka Generalna ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Retail Polska.

Równowaga działa

Działalność IKEA w skali ogólnopolskiej sprzyja rodzimej gospodarce.

Z raportu Made In Poland 2021 wynika, że dwie spółki – Inter IKEA Group i Ingka Group – tylko w 2020 roku odprowadziły w sumie 140 mln zł podatku dochodowego, a wartość eksportu mebli i akcesoriów IKEA wyniosła 12 mld zł.

Wspomniane wyniki to zasługa pracowników. W segmencie rozwoju asortymentu i dostaw, a także w dystrybucji oraz w sprzedaży stacjonarnej i na rynku e-commerce IKEA zatrudnia w Polsce 16 tys. osób. Należy jeszcze wspomnieć o dodatkowych 75 tys. pracowników, którzy świadczą usługi dla dostawców.

Szwedzka firma przekonuje, że prawa pracownicze są dla niej priorytetem, zwłaszcza gwarantowanie zatrudnionym równych szans oraz wspieranie ich w rozwoju zawodowym, bez względu na płeć, wiek czy inne różnice.

– Wierzymy, że lepszy dzień to równy dzień. Równouprawnienie i współodpowiedzialność za ludzi i planetę są głęboko zakorzenione w naszej kulturze i wartościach – przekonuje Susanna Romantsova, Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności w IKEA Retail.

Równość to słowo klucz. Zwłaszcza ta dotycząca kwestii płacowych. W najnowszym raporcie IKEA podaje, że różnica między wynagrodzeniem kobiet i mężczyzn wynosi poniżej 1 proc., choć w krajach Unii norma to nawet kilkunastoprocentowe różnice.

Działania na rzecz włączania obojga płci zwiększają przywiązanie do firmy. Średni staż pracy w IKEA wynosi 8 lat, ale są pracownicy zatrudnieni od 20 czy 25 lat. A osoba o najdłuższym obecnie stażu pracuje w IKEA od 32 lat.

Klopsiki w wersji wege

IKEA to nie tylko marka meblarska. To także zielona strategia w trosce o ludzi i planetę. Przykładów zaangażowania firmy po stronie ekologii jest w Polsce mnóstwo.

Dwa lata temu gdański sklep IKEA przyłączył się do inicjatywy realizowanej przez miasto – "Gdańsk bez plastiku". Rok później, w lutym 2020, szwedzka marka została partnerem stołecznego ratusza, popierając kampanię "Rady na Odpady". W końcu otworzyła czasowy projekt w Szczecinie IKEA Dom Jutra z propozycjami ekologicznych pomysłów dla domu.

IKEA przestawiła się też na produkcję zero waste. Zaprzestała sprzedaży jednorazowych towarów wyposażenia domu wykonanych z plastiku. A także wprowadziła do swojej kulinarnej oferty alternatywę wersję słynnych klopsików z mięsa i serwuje klopsiki roślinne.

W Światowy Dzień Ziemi 2021 roku wystartowała kampania społeczna "TAK! dla edukacji klimatycznej". W ramach tej akcji IKEA zbiera podpisy pod petycją do Ministerstwa Edukacji i Nauki dotyczącą wprowadzenia zmian w postawie programowej, aby dzieci w szkołach uczono troski o ekologię. Petycję można podpisać pod adresem: www.edukacjaklimatyczna.com

Tylko z materiałów odnawialnych

Do 2030 roku firma zobowiązała się wytwarzać wszystkie swoje produkty z materiałów odnawialnych lub z recyklingu.

Materiał powstał przy współpracy z IKEA

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera