Jedna aplikacja, wiele funkcji. Żabka wie, jak docierać do klientów
Już nie tylko połączenie klienta ze sklepem, ale umożliwienie mu dostępu do cyfrowego ekosystemu – to cel, jaki przyświecał twórcom nowej odsłony popularnej Żappki. Efekt? Kolejni klienci sieci w aplikacji kupią dziś m.in. bilety na autobus i zamówią taksówkę. A to wciąż nie koniec zmian.
Codzienność bez aplikacji mobilnych? Trudno byłoby ją sobie wyobrazić. Dostęp do najróżniejszych produktów i usług w dowolnym miejscu i o każdej porze to dziś standard. 65 proc. czasu spędzanego w sieci, to czas poświęcany aplikacjom – podaje IAB Polska.
Szczególnie młodzi nie wyobrażają sobie życia bez smartfona. Jak czytamy w raporcie z badania SW Research, chętnie sięgamy po aplikacje do zakupów, zamawiania jedzenia z dostawą, monitorowania aktywności fizycznej, bankowania, komunikacji czy korzystania z platform streamingowych.
A gdyby tak większość tych funkcji mieć w jednym miejscu? Potrzeby klientów doskonale rozumie Żabka. Aplikacja największej sieci franczyzowej w Polsce – Żappka w ubiegłym roku przeszła rewolucję, stając się jedną z najbardziej zaawansowanych aplikacji konsumenckich na rynku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Biznes od środka” - Dominika Gofron z Żabka Polska o tym, dlaczego firmy prześcigają się w tworzeniu własnych aplikacji?
Spersonalizowana oferta i różne możliwości
Aplikacje są dziś podstawą komunikacji z klientem. I to 24 godziny na dobę. - W każdej chwili klient może sięgnąć po aplikację, zobaczyć ofertę, dokonać rezerwacji. To komfort, który pozytywnie wpływa na jego doświadczenie z marką. Mając aplikację, możemy ponadto tworzyć i kierować do konsumenta spersonalizowane komunikaty – zauważa Dominika Gofron z Żabka Polska.
Precyzyjne dotarcie do klienta, to dziś podstawa działalności wielu firm. Znajomość jego potrzeb – tu odpowiednich narzędzi dostarczają nowe technologie, w tym machine learning – pozwala markom oferować to, czego klient rzeczywiście w danym momencie potrzebuje.
Aplikacja wspiera również budowanie lojalności klienta, jego przywiązanie do marki.
Co ważne, aplikacje wykorzystują dziś coraz więcej parametrów dostępnych w smartfonach, w tym m.in. żyroskopy (automatyczne obracanie ekranu, działanie gier, nawigacja) czy biometrię. Konsolidują też coraz więcej funkcji: płatności, odbiór paczek, zakup biletów komunikacji etc.
Kup bilet na autobus i zamów taksówkę
I tu wracamy do rewolucji, jaką przeszła Żappka. Dziś jej głównym zadaniem jest – jak mówi Dominika Gofron – integrowanie biznesów i partnerów Żabka Polska.
- Nie chodzi już tylko o połączenie klienta ze sklepem, ale zbudowanie całego cyfrowego ekosystemu. Efekt? 50-procentowy wzrost liczby użytkowników. W tej chwili mamy już 11 mln odbiorców. Co trzecie zakupy w naszej sieci odbywają się przez aplikację – zwraca uwagę Dominika Gofron.
Żappka bazuje na współpracy z partnerami. Jej klienci mogą dziś kupić bilet do kina ze zniżką, zamienić żappsy (wirtualne punkty lojalnościowe) na usługę cateringową, zamówić taksówkę (we wszystkich miastach, w których operuje FREENOW) i obniżyć koszt przejazdu żappsami, a także wykupić ubezpieczenie turystyczne czy komunikacyjne.
Co więcej, mieszkańcy 60 polskich miast, m.in. Łodzi, Szczecina, Torunia, Bydgoszczy czy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a od sierpnia także mieszkańcy Warszawy, kupią w aplikacji bilety autobusowe. Za każdy otrzymują żappsy, które mogą wykorzystać przy kolejnych zakupach, podzielić się z innymi lub wymienić na zniżki, także na bilety. Z nowej usługi mogą korzystać również osoby dojeżdżające do stolicy z podwarszawskich miejscowości. Bilety dostępne w Żappce obowiązują – w zależności od wybranej opcji – zarówno na I strefę (Warszawa), jak i II strefę (przyległe miejscowości, gdzie obowiązują bilety ZTM).
W aplikacji klienci mogą też korzystać z oferty gastronomicznej Żabki, w tym aktywować specjalne kupony, tworzyć zestawy i odbierać je za żappsy.
Skoro o żappsach mowa, to warto wspomnieć, że program lojalnościowy Żabki zyskał nowy wymiar. Żappsy można wymieniać na produkty do odbioru w ponad 11 600 sklepach oraz w strefie "Wszystko za Żappsy", gdzie dostępne są oferty partnerów z Grupy Żabka – Maczfit, Jush!, Delio oraz zewnętrznych np. Spotify, Sky-Showtime czy Traficar.
Jak będzie się rozwijała Żappka? - Na pewno w kierunku dalszej integracji naszych biznesów, a także partnerów wokół cyfrowego ekosystemu Żabki. Nie mogę zdradzić szczegółów, ale dużo będzie się też działo w obszarze fintechu – mówi Dominika Gofron. I dodaje: - Walczymy o palmę pierwszeństwa z innymi aplikacjami zapisanymi w pamięci smartfona naszego użytkownika. Sztuką będzie bez wątpienia zaoferowanie klientowi tak dobrze dobranego ekosystemu, by mógł on pełnić wiele funkcji.