- Cieszymy się, że Lotnisko Warszawa-Radom uzyskało pozytywną decyzję Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dotyczącą możliwości wykonywania lotów nocnych. To ważny krok, który pozwala nam dostosować strategię operacyjną dla tego portu i znacząco zwiększyć jego atrakcyjność w oczach przewoźników czarterowych, ale także - co równie istotne - w kontekście potencjalnego rozwoju segmentu cargo - mówi Marcin Danił, członek zarządu Polskich Portów Lotniczych ds. finansowo-handlowych.
To kluczowa decyzja w kontekście przyszłości zbudowanego za ponad 800 mln zł lotniska. - Została wydana zgodnie z wnioskiem portów lotniczych, zgodnie z prognozowanym ruchem lotniczym, który obejmuje 35 operacji cywilnych w ciągu dnia i 10 operacji lotniczych w nocy, a także loty szkoleniowe – powiedziała cytowana przez Radio dla Ciebie Agata Antonowicz, rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
10 operacji w nocy. Przełom dla lotniska w Radomiu
- Limit 10 operacji nocnych może wydawać się niewielki, ale dla czarterów to realne ułatwienie, zwłaszcza w sytuacji, gdy Lotnisko Chopina w Warszawie nie jest dostępne w porze nocnej. To nasz wspólny sukces - decyzja, która powinna była zostać zabezpieczona już na etapie uruchamiania lotniska, ale cieszymy się, że udało się ją uzyskać teraz. Otwiera ona zupełnie nową perspektywę dla przyszłości i rozwoju Radomia - dodaje Danił.
Lotnisko Warszawa-Radom otwarto pod koniec kwietnia 2023 r. Od tamtej pory odprawiło łącznie niewiele ponad 200 tys. pasażerów. W maju 2025 r. z radomskiego portu skorzystało zaledwie 2861 pasażerów, o połowę mniej niż rok wcześniej.
Do rozkładu wróciły m.in. czartery do tureckiej Antalyi oraz regularne połączenia Wizz Air do cypryjskiej Larnaki oraz loty do Tirany, stolicy Albanii, realizowane przez PLL LOT dla ITAKI.
Z Radomia można też poleć LOT-em do Rzymu. Od piątku ruszają regularne połączenia narodowego przewoźnika do greckiej Prewezy, a od soboty - do hiszpańskiej Barcelony. W całym sezonie letnim dla podróżujących z Lotniska Warszawa-Radom zaplanowane są połączenia z Hiszpanią, Grecją, Włochami, Cyprem, Turcją i Albanią.
Będzie analiza poziomu hałasu
W decyzji RDOŚ określone zostało, jakie działania należy podjąć aby ograniczyć oddziaływanie na środowisko i uciążliwości dla terenów sąsiednich. RDOŚ nakazał m.in. opracowanie i wdrożenie programu ograniczającego ryzyko kolizji samolotów z ptakami, zastosowanie oświetlenia ograniczającego przywabianie owadów oraz polujących na nie nietoperzy i płazów, zastosowanie odpowiednich ogrodzeń w okresie migracji płazów.
Lotnisko ma też obowiązek prowadzenia monitoringu, obejmującego m.in. stanowiska lęgowe, kolonie i miejsca koncentracji ptaków oraz ich śmiertelność. Monitorowana ma być także śmiertelność nietoperzy w wyniku kolizji z samolotami oraz płazów z uwzględnieniem ich sezonowych migracji. Wyniki będą podstawą do podjęcia ewentualnych dodatkowych działań.
Regionalny Dyrektor zobowiązał też do wykonania w terminie 12 miesięcy analizy hałasu pochodzącego bezpośrednio z operacji lotniczych, jak i ze źródeł naziemnych. Wyniki analizy mają być przedstawione RDOŚ w Warszawie w terminie 6 miesięcy od jej wykonania. Na podstawie tej analizy, w przypadku stwierdzenia przekroczenia standardów akustycznych może być konieczne utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania - zastrzegł RDOŚ.
oprac. Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl