Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|
aktualizacja

Jest zielone światło dla przedostatniego odcinka A2. Kiedy pojedziemy całą trasą?

27
Podziel się:

Wojewoda mazowiecki wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy odcinka autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską. Kiedy zakończenie wielkiej inwestycji?

Jest zielone światło dla przedostatniego odcinka A2. Kiedy pojedziemy całą trasą?
Budowa autostrady A2 od węzła Groszki do węzła Siedlce Zachód (stan na sierpień 2023 r.) (GDDKiA, © Krzysztof Pączkowski studiowizjer.pl)

Autostrada A2 zaczyna się na granicy z Niemcami, a kończy obecnie obwodnicą Mińska Mazowieckiego na wschód od Warszawy. W najbliższych latach ma się to zmienić. Toczą się prace nad wydłużeniem jednej z głównych dróg w Polsce do granicy z Białorusią.

Inwestycja podzielona jest obecnie na osiem odcinków. Siedem oficjalnie jest już w trakcie fizycznej budowy, bo pod koniec minionego tygodnia wojewoda mazowiecki wydał zezwolenie ws. realizacji inwestycji drogowej dla ostatniego fragmentu. Dzięki temu można rozkręcić prace między węzłem Łukowisko a miejscowością Swory.

Ostatni, czyli ósmy fragment przyszłej A2 - do samej granicy z Białorusią w miejscowości Kukuryki (on także zostanie podzielony na mniejsze, choć to teraz mało istotne) - jest obecnie projektowany. Tam drogowców nie spotkamy przez co najmniej kilka lat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Stopy procentowe w dół przed wyborami? Członek RPP: to będzie szkolny błąd

Kiedy otwarcie ostatnich odcinków autostrady A2?

Kiedy autostrada A2 połączy wschodnią i zachodnią granicę? Datę wyznacza oczywiście termin oddania ostatniego odcinka, który - jak wspomnieliśmy - jest na stosunkowo wczesnym etapie realizacji. GDDKiA wstępnie zaplanowała prace budowlane między Białą Podlaską a Białorusią na lata 2026-2028. W tym czasie lwia część trasy będzie już gotowa.

Brakujące odcinki autostrad A2 w woj. mazowieckim zostaną prawdopodobnie oddane do użytku w 2024 r. Warto przy tym zaznaczyć, że to skutek opóźnień. Zgodnie z umowami jesienią i zimą tego roku miały być otwarte trzy z pięciu odcinków. Tak się jednak nie stanie, co money.pl zapowiadał już kilka miesięcy temu.

Obecnie terminy umowne nie uległy zmianie, czyli nie zostały podpisane aneksy. W procedowaniu są roszczenia wykonawców. Oczekują oni wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych (np. z powodu długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID) - wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Drogowcy chcą więcej czasu i pieniędzy

W przypadku budowanej A2 na Lubelszczyźnie sytuacja wygląda podobnie, co na mazowieckich odcinkach. Chociaż w umowach z wykonawcami widnieje 2024 r., to jest bardzo prawdopodobne, że drogowcy dostaną więcej czasu.

"W procedowaniu są roszczenia wykonawców" - informuje GDDKiA. "Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót. Warunki kontraktu przewidują kary za przekroczenie terminu umownego, gdy są zasadne, zostają naliczone i wyegzekwowane od wykonawcy" - ostrzegają drogowcy.

Warto zaznaczyć, że o ZRID-y dla brakujących odcinków A2 wykonawcy wystąpili jeszcze w pandemii COVID-19. W tym czasie urzędy nie funkcjonowały "normalnie", co opóźniło wydawanie różnego rodzaju zezwoleń. Z tego powodu wydłużono np. czas na budowę drogi ekspresowej S14, czyli zachodniej obwodnicy Łodzi.

Budowa autostrady A2 do granicy z Białorusią - kiedy otwarcie?

Poniżej podajemy podstawowe informacje o budowie trasy A2 na wschód od Mińska Mazowieckiego:

  • Kałuszyn - Groszki, zaawansowanie prac fizycznych: 42,99 proc., termin: wrzesień 2023 r., wykonawca: Intercor, koszt: ok. 500 mln zł.
  • Groszki - Siedlce Zachód (dawniej Gręzów), zaawansowanie prac fizycznych: 19,1 proc., termin: lipiec 2024 r., wykonawca: Stecol, koszt: 530,8 mln zł.
  • Siedlce Zachód - Siedlce Południe (dawniej Swoboda), zaawansowanie prac fizycznych: 59,9 proc., termin: grudzień 2023 r., wykonawca: Polaqua, koszt: 559,1 mln zł.
  • Siedlce Południe - Malinowiec, zaawansowanie prac fizycznych: 3,19 proc., termin: lipiec 2024 r., wykonawca: Strabag, koszt: 699,8 mln zł.
  • Malinowiec - Łukowisko, zaawansowanie prac projektowych: 99 proc., termin: grudzień 2024 r., wykonawca: Intercor, koszt: 528,9 mln zł.
  • Łukowisko - Swory, zaawansowanie prac projektowych: 99 proc., termin: grudzień 2024 r., wykonawca: Intercor, koszt: 369 mln zł.
  • Swory - Biała Podlaska, zaawansowanie prac fizycznych: 57,45 proc., termin: październik 2024 r., wykonawca: Polaqua, koszt: 467,6 mln zł.
  • Biała Podlaska - granica z Białorusią, zaawansowanie prac projektowych: 50 proc.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(27)
Emeryt
6 miesięcy temu
Autostradę do Siedlec warto dokończyć. Może do skrzyżowania z południowym przedłużeniem Via Baltica, bo to europejska trasa oraz droga do uaktywnienia portu w Elblągu.
drogowiec
6 miesięcy temu
Zamykają przejścia i granicę z Białorusią I budują autostradę do jej granicy? Chcą ją napaść?
Rafałek
6 miesięcy temu
Pieniędzy nie ma i nie będzie...
okl
6 miesięcy temu
Chyba już nie ma sensu cięgnać to na granice z Białorusią...
donald Te
6 miesięcy temu
unieważniam wszystkie PiSowskie autostrady
...
Następna strona