Gigantyczna maszyna przebiła się. Przełom na budowie kluczowej drogi
Po długim opóźnieniu, ogromna maszyna TBM "Karpatka" zakończyła drążenie pierwszej nitki tunelu na drodze ekspresowej S19 na odcinku od węzła Rzeszów Południe do Babicy. Wiosną przyszłego roku rozpocząć ma się drążenie drugiej nitki, a cały odcinek trasy Via Carpatia powinien być gotowy w 2028 r.
Położony 80 m pod ziemią tunel o długości 2255 metrów jest istotnym elementem ponad 10-kilometrowego odcinka S19, łączącego węzeł Rzeszów Południe z Babicą. W jego skład wejdą dwie nawy połączone kilkunastoma przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym.
Ten tunel to nadrabianie zaległości, spełnianie marzeń o naprawdę bardzo dobrych, wygodnych, szybkich drogach w tej części Polski. A z drugiej strony ta budowa jest przykładem dla innych części naszego państwa, że dobra współpraca, zaangażowanie bardzo dużych środków finansowych mogą dać przykład, którym możemy się chwalić w całej Europie - powiedział obecny na uroczystości minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Budowa tunelu realizowana jest przy użyciu maszyny o nazwie "Karpatka". Gigantyczne urządzenie mierzy 114 metrów, waży aż 4400 ton i posiada 12 silników o mocy 1 megawata każdy. Po skończeniu drążenia pierwszej nitki tunelu maszyna TBM przejdzie serwis, zostanie obrócona i wiosną przyszłego roku rozpocząć ma drążenie drugiej nitki.
Demograficzna bomba uderzy w ceny mieszkań? Analityk nie ma wątpliwości
Jak pisaliśmy w money.pl, drążenie jest opóźnione, ponieważ w lipcu 2023 r. podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie zwierciadła wody na potrzeby drążenia tunelu, stwierdzono ulatnianie się gazu. Jak się okazało, był to łatwopalny metan.
To wymusiło wprowadzenie nowych systemów bezpieczeństwa, w tym czujników i zwiększonej wentylacji.
Prezes Mostostalu Warszawa, wykonawcy odcinka, Jorge Calabuig Ferre zaznaczył, że drążenie tunelu na S19 było jedną z najbardziej wymagających inwestycji dla firmy. - Tak wielka góra, połączona z warunkami geologicznymi fliszu karpackiego sprawiły, że projekt ma unikalny charakter. Podczas pracy wywieźliśmy około miliona ton urobku, złożyliśmy 11 tysięcy segmentów, które stanowią wewnętrzną obudowę w tunelu – podał.
W ramach inwestycji zostanie wybudowany ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 988. Oprócz tunelu powstanie sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową, trzy przejścia dla zwierząt.
Prezes firmy podkreślił, że pierwsza nitka tunelu jest efektem pracy setek inżynierów, specjalistów i operatorów. - Ta praca wymagała niezwykłej odpowiedzialności, wiedzy oraz determinacji całego zespołu - podkreślił Ferre.
W ramach umowy zostanie wybudowane również Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Kontrakt warto ponad 2 mld zł
Umowa z GDDKiA, zawarta z konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, opiewa na ponad 2,23 mld zł.
Droga ekspresowa S19 jest częścią Via Carpatia, międzynarodowego korytarza łączącego Litwę z Grecją przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię. W Polsce trasa ta będzie miała około 700 km długości.