Koleje Mazowieckie zamawiają 11 nowych pociągów Flirt od Stadler Polska
Koleje Mazowieckie podpisały umowę z Stadler Polska na dostawę 11 pociągów Flirt o wartości ponad 711 mln zł brutto, jak donosi PAP.
Koleje Mazowieckie sukcesywnie modernizują swój tabor. Zgodnie z najnowszym kontraktem podpisanym ze Stadler Polska, przewoźnik zamówił 11 nowych pociągów Flirt. Całkowita wartość zamówienia wynosi ponad 711 mln zł brutto. Jest to część większego projektu, który obejmuje zakup łącznie 75 pojazdów za kwotę przekraczającą 4,8 mld zł.
Ten projekt ma na celu nie tylko dostawę nowych pociągów, lecz także zapewnienie ich odpowiedniego utrzymania oraz szkolenie personelu technicznego. Pierwsze pojazdy mają trafić na tory już w kwietniu 2026 r. W sumie nowe pojazdy mają zostać w pełni dostarczone do końca 2027 r.
Wielkie otwarcie w Warszawie. Jest największy i najnowocześniejszy
Mazowsze wyda 1,1 mld zł na kolej
Marszałek województwa, Adam Struzik, zaznaczył znaczenie tych inwestycji dla rozwoju transportu w regionie.
- Koleje Mazowieckie to jeden z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników w kraju m.in. dlatego, że cały czas inwestujemy w nowy tabor. Co roku środki przekazywane naszym przewoźnikom, w tym Kolejom Mazowieckim, to jedna z największych pozycji w budżecie województwa. W przyszłym roku na dotacje dla nich przeznaczymy ponad 1,1 mld zł - podkreślił.
Nowe pociągi dla Kolei Mazowieckich
Obok zamówionych 75 pociągów Flirt, Koleje Mazowieckie będą wkrótce dysponować 26 nowymi pojazdami zakupionymi przez samorząd, w tym 16 elektrycznymi pociągami produkcji Pesy oraz 10 spalinowymi jednostkami do obsługi tras niezelektryfikowanych.
- To ważny moment w historii Kolei Mazowieckich i kolejny krok w kierunku unowocześniania naszego parku taborowego. Co istotne, zakup aż 64 pojazdów otrzymał dofinansowanie ze środków europejskich. Będziemy również ubiegać się o dofinansowanie dla kolejnych 11 pojazdów, które właśnie zakontraktowaliśmy - powiedział Robert Stępień, prezes zarządu spółki.
Zdołano już zakontraktować 64 pociągi, finansując je z unijnych środków w wysokości 1,5 mld zł. Pozostałe 11 pociągów ma być zrealizowane w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027 (FEnIKS).
Czesław Sulima z zarządu KM wskazał na efektywność energetyczną nowego taboru. - Dzięki lekkiej konstrukcji oraz wyposażeniu w system rekuperacji nowe Flirty będą zużywać mniej energii elektrycznej. Doskonale wpisuje się to w nasze założenia dotyczące oszczędzania energii trakcyjnej. W maju wdrożyliśmy też na stałe aplikację SENSUM, wspierającą bardziej energooszczędny styl jazdy maszynistów - dodał.
Zakład Stadler w Siedlcach, odpowiedzialny za produkcję pociągów, odegra kluczową rolę w realizacji tego projektu. Prezes Radosław Banach podkreślił rozwój lokalnej działalności oraz wzrost zatrudnienia w ich zakładzie w związku z tym kontraktem.
- Realizacja pełnego kontraktu ramowego to dla nas wydarzenie o szczególnym znaczeniu. Pozwala kontynuować rozbudowę siedleckiego zakładu i dalej rozwijać naszą lokalną działalność. W tym roku utworzyliśmy w Stadler Polska prawie 400 nowych miejsc pracy, nasz zespół inżynieryjny liczy 100 osób i nadal zwiększamy zatrudnienie - podkreślił.
Nowe pociągi Flirt to pięcioczłonowe jednostki o pojemności 600 pasażerów, przystosowane do jazdy z prędkością do 160 km/h. Wyposażone w nowoczesne udogodnienia, w tym Wi-Fi i klimatyzację.
Źródło: PAP