Kolejne spadki Tesli. Akcje osiągnęły najniższy poziom od grudnia
Akcje Tesli kontynuują spadki, osiągając najniższy poziom od rekordowego wzrostu w grudniu. Straty pogłębiają się, po niższych niż oczekiwano wynikach dostaw za pierwszy kwartał oraz po obniżeniu prognoz cenowych przez analityków, wskazujących na problemy marki związane z polityką Trumpa - podaje Bloomberg.
Akcje Tesli doświadczyły spadków o ponad 10 proc., osiągając poziom 214,80 dolarów, co zaskoczyło nawet analityków, którzy jeszcze niedawno prognozowali wzrosty. Sekretarz Handlu, Howard Lutnick, w marcu w wywiadzie dla Fox News zapewniał, że cena akcji firmy "nigdy już nie będzie tak niska".
Jak jednak zauważa Bloomberg, prognozy te okazały się błędne, a spadki wciąż trwają. Jak zauważył analityk Daniel Ives z Wedbush Securities, polityka handlowa Donalda Trumpa, która skutkuje wprowadzeniem ceł, wpływa na Teslę, a "wzrosty ceł w Chinach i rosnąca konkurencja ze strony lokalnych firm, takich jak BYD, Nio czy Xpeng, mogą jeszcze bardziej zaszkodzić firmie".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rozwija biznesy od zera i zawsze wygrywa - Lech Kaniuk w Biznes Klasie
Wyniki firmy w pierwszym kwartale nie spełniły oczekiwań. - Nie doceniłem reakcji konsumentów oraz "niezwykłych szkód dla marki" – stwierdził Ryan Brinkman z JPMorgan Chase & Co., który w swoich prognozach obniżył przewidywania dotyczące przyszłości Tesli.
Spadki w wartościach akcji są również wynikiem zbliżającego się kryzysu w branży samochodów elektrycznych, który następuje po ogłoszeniu przez Teslę, że dostawy pojazdów w pierwszym kwartale nie spełniły oczekiwań analityków. Ives zwrócił również uwagę, że cła Trumpa mogą być szczególnie niekorzystne dla Tesli w Chinach.
Sprzeciw wobec polityki celnej Trumpa w Chinach i związek Muska będzie trudny do przecenienia, co jeszcze bardziej skłoni chińskich konsumentów do kupowania krajowych marek – powiedział analityk.
Najgorszy rok Tesli
Dostawy Tesli w pierwszym kwartale 2025 roku wyniosły 336 681 samochodów, co jest wynikiem znacznie poniżej prognoz analityków i najgorszym od 2022 roku. Firma nie spełniła oczekiwań rynku, który spodziewał się 390 000 samochodów, a także zanotowała spadek w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku, gdy dostarczyła 387 000 pojazdów.
Dodatkowo wynik firmy był niższy od chińskiego konkurenta BYD, który w tym samym okresie sprzedał 416 388 samochodów elektrycznych, odzyskując pozycję lidera na rynku.