Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Płatna współpraca z emagine

Konsulting IT fundamentem rozwoju? Jak pozyskać najlepszych specjalistów

Podziel się:

Od pandemii do globalnej recesji. Rynek IT żyje w ciągłej zmianie, z którą wiążą się coraz to nowe potrzeby firm korzystających ze specjalistów z tej branży oraz samych fachowców, którzy wciąż muszą dostosowywać się do nowych realiów. Jakie trendy można dziś zaobserwować w świecie IT? W którą stronę zmierza? Jak wsparcie firmy konsultingowej może pomóc w zarządzaniu projektami IT w biznesie? Pytamy o to Mikaela Subotowicza, dyrektora generalnego firmy emagine.

Konsulting IT fundamentem rozwoju? Jak pozyskać najlepszych specjalistów
Mikael Subotowicz (materiały partnera)

Dzisiejszy rynek IT jest zupełnie inny niż jeszcze 2–3 lata temu. Tak przynajmniej mówią ci, którzy pracują na nim jako specjaliści, eksperci, programiści. Czy podziela pan taką opinię?

Tak, zgadzam się. Ostatnie lata były niezwykle dynamiczne. Pandemia w roku 2020 podkreśliła znaczenie rozwiązań IT dla naszego codziennego życia, co z kolei przełożyło się na ogromny wzrost zapotrzebowania na specjalistów w tej dziedzinie. Rok 2023 z kolei przyniósł odmienny kierunek, w związku z którym w obliczu globalnej recesji obserwujemy ograniczanie zatrudnienia na rynku IT, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Mogę z satysfakcją powiedzieć, że w obliczu wszystkich tych wydarzeń firma emagine szybko dostosowała się do nowych realiów rynkowych i skutecznie pomagaliśmy nawigować naszym klientom w tej nowej rzeczywistości rynkowej.

W którą stronę zatem teraz rozwija się ten rynek, jakie trendy pan zauważa?

Trendem ogólnym jest niewątpliwie popularyzacja pracy zdalnej. Obecnie większość specjalistów IT oczekuje ofert pracy w trybie w pełni zdalnym lub przynajmniej hybrydowym. Wiele firm technologicznych musiało dostosować się do tego trendu, zmieniając swoje podejście do zarządzania zespołami. Okazało się, że to, co działało dla zespołu pracującego codziennie w jednym biurze, niekoniecznie sprawdza się, gdy zespół jest rozproszony po całym kraju lub nawet Europie.

Praca zdalna otworzyła również rynek IT na skalę globalną, umożliwiając poszukiwanie talentu nie tylko lokalnie, ale także na innych kontynentach. Choć dostęp do odpowiednich specjalistów stał się łatwiejszy, to pojawiają się nowe wyzwania, takie jak różnice kulturowe, strefy czasowe oraz efektywne zarządzanie zespołami zdalnymi. Firma emagine posiada odpowiednią ekspertyzę, aby wspierać naszych klientów w radzeniu sobie z tymi wyzwaniami i w pełni wykorzystywać potencjał, jaki niesie ze sobą praca zdalna w IT.

Drugi trend, bardziej technologiczny, to rosnące zainteresowanie rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji (AI) i związane z nimi role branżowe. To zainteresowanie rozwija się głównie w dwóch kierunkach. Pierwszym z nich jest automatyzacja prostszych procesów operacyjnych, a drugim to tworzenie własnych modeli AI dostosowanych do konkretnego biznesu.

Obserwujemy również wzrost zainteresowania rolami w obszarze cyberbezpieczeństwa oraz chmur obliczeniowych. Dzięki wnioskom wyciągniętym z ostatnich lat firmy w sektorze IT coraz bardziej doceniają możliwość szybkiego skalowania swojej infrastruktury IT w odpowiedzi na różne wyzwania popytowo-podażowe. W rezultacie inwestują w rozwiązania chmurowe.

W jaki sposób rynek IT w Polsce różni się od rynków innych krajów? Czy są jakieś specyficzne cechy albo wyzwania, z którymi borykają się polskie firmy IT?

Firmy na polskim rynku w dużej mierze wybierają outsourcing konsultantów IT jako fundament rozwoju swoich organizacji, optymalizacji procesów biznesowych oraz pozyskiwania najlepszych specjalistów na rynku.

Polska zajmuje czołową pozycję na światowym rynku konsultantów IT ze względu na wysoki poziom ich umiejętności, zarówno technicznych, jak i językowych. Jednak ta pozycja niesie ze sobą pewne wyzwania. Dotyczą one równoczesnego istnienia dużej liczby firm outsourcingowych oraz ciągłego, często niespełnionego, zapotrzebowania na specjalistów IT wśród firm technologicznych. W rezultacie mamy rynek niezwykle konkurencyjny, co sprzyja powstawaniu firm outsourcingowych, które nie zawsze utrzymują pełen profesjonalizm w kontakcie z klientami. To z kolei prowadzi do rotacji specjalistów między firmami i ogólnego braku stabilności w procesach pozyskiwania specjalistów w tym modelu współpracy.

Firma emagine działa na polskim rynku IT od 2007 r. i doskonale rozumie, jakie wyzwania niesie ze sobą to środowisko. Przez lata wspieraliśmy naszych klientów w zapewnieniu stabilnych i konkurencyjnych warunków działania na rynku IT w Polsce, a także na świecie.

Jakie usługi z sektora IT są obecnie najbardziej poszukiwane przez klientów? Czego według pana brakuje na polskim rynku?

Obserwujemy nieustające zainteresowanie specjalistami posiadającymi wiedzę w zakresie rozwiązań chmurowych, takich jak AWS, Azure czy Google Cloud, a zwłaszcza ekspertami w obszarze DevOps. Rewolucja w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI) również przyczyniła się do wzrostu zapotrzebowania na specjalistów z dziedziny Data Science.

Przewidujemy, że w najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na tzw. zielone centra danych. W kontekście transformacji energetycznej rośnie zainteresowanie ekologicznymi rozwiązaniami, które pozwalają na utrzymanie firmowych zasobów IT przy minimalnym wpływie na środowisko. Coraz więcej organizacji zwraca uwagę na swoją emisję dwutlenku węgla, która powstaje w wyniku ich działalności. Wierzymy, że to właśnie w tym obszarze firmy będą szukać wsparcia zewnętrznego.

Już teraz aktywnie pracujemy nad przewidywaniem tych trendów i budujemy odpowiednie kompetencje, aby sprostać przyszłym potrzebom naszych klientów.

Jaka jest rola takich firm jak emagine w tej sytuacji? W jaki sposób odpowiadacie na te potrzeby?

Przede wszystkim jesteśmy skuteczni w pozyskiwaniu najlepszych specjalistów na rynku. Mamy wieloletnie doświadczenie w tej dziedzinie oraz rozwiniętą współpracę wewnątrz naszej grupy. W obliczu rosnącej popularności pracy zdalnej międzynarodowa współpraca stała się kluczowa.

Rozumiemy również wartość, jaką nasi specjaliści przynoszą ze sobą do emagine. Tworzymy możliwości rozwoju ich kompetencji, coachujemy ich przed rozmowami z klientami i zapewniamy wsparcie na każdym etapie ich kariery zawodowej, aby poczuli, że mogą na nas liczyć.

Jesteśmy także proaktywni w komunikacji z naszymi klientami. Chcemy być zaufanym partnerem, który wspiera ich rozwój w ciągu wielu lat. Dlatego też słuchamy, jakie cele chcą osiągnąć w swoim biznesie, jakie wyzwania stoją przed nimi i jakie obawy mają na przyszłość. Bazując na tych informacjach, tworzymy ofertę dostosowaną do ich potrzeb i stale poszerzamy naszą ekspertyzę o najnowsze trendy na rynku IT. Dzięki temu jesteśmy zawsze o krok do przodu.

Wspomniał pan wcześniej, że cyberbezpieczeństwo to jeden z kluczowych obszarów zainteresowań firm – w tym waszych klientów. Z jakimi wyzwaniami to się wiąże? Co możecie w tym aspekcie zrobić dla tych klientów?

Wraz z rozwojem technologii rośnie potrzeba ochrony coraz bardziej rozbudowanych systemów informatycznych. Cyberprzestępcy nie pozostają w tyle za postępem; to wysoko wykwalifikowani specjaliści, którzy stale zdobywają nową wiedzę. Kluczowe jest, aby być krok przed nimi, i na tym koncentrujemy swoją uwagę. W ramach naszych usług konsultingowych oferujemy szereg rozwiązań prewencyjnych oraz reaktywnych, jak na przykład przywracanie operacyjności organizacji po ataku cybernetycznym.

W obecnych czasach właśnie działania prewencyjne zyskują na znaczeniu. Audyty bezpieczeństwa, testy penetracyjne oraz tworzenie i wdrażanie odpowiednich regulacji wewnętrznych mogą znacząco utrudnić życie hakerom. W naszym zespole mamy konsultantów, którzy są wyspecjalizowani w tych dziedzinach. Podczas rozmów z klientami akcentujemy istotę ich roli. Chętnie również dzielimy się wiedzą, ponieważ uważamy, że cyberbezpieczeństwo powinno być wspólnym celem.

W ramach naszej serii spotkań "Wtorki z ekspertyzą" na ostatniej sesji zaproszeni przez nas prelegenci przedstawili naszym gościom najnowsze trendy w dziedzinie cyberbezpieczeństwa oraz omówili dyrektywę NIS2. Ta dyrektywa nakłada na organizacje szereg obowiązków, które będziemy musieli spełnić już w przyszłym roku.

Chciałbym jeszcze szczegółowiej dopytać o kwestię rozwoju sztucznej inteligencji, którą też wymienił pan jako jeden z istotnych trendów obecnego świata IT. W jaki sposób emagine wykorzystuje takie rozwiązania i w czym mogą one pomóc klientom?

Sztuczna inteligencja (AI) nadal pozostaje gorącym trendem, a w naszej ofercie nie brakuje specjalistów w tej dziedzinie. Jesteśmy w stanie zorganizować odpowiedni zespół ekspertów z obszaru IT w ciągu zaledwie miesiąca i dostarczyć go klientowi. Jeśli chodzi o zastosowania wewnętrzne, z powodzeniem wykorzystaliśmy silnik AI do zwiększenia skuteczności dopasowywania naszych specjalistów do potrzeb klientów.

Specjaliści – jak rozumiem, to na nich opiera się działanie emagine. Czy obecnie jest wciąż duży problem z ich pozyskaniem? Jakie mają oczekiwania i jak odpowiadacie na nie?

Rynek pozostaje nadal konkurencyjny, a dostęp do najlepszych i najbardziej doświadczonych specjalistów nie jest łatwy. Niemniej jednak nasza pozycja na rynku oraz nasze doświadczenie pozwalają nam dotrzeć do tych najlepszych ekspertów. O wiele łatwiej jest nawiązać współpracę ze specjalistami, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę lub mają zaledwie kilka lat doświadczenia zawodowego.

Jeśli chodzi o wymagania stawiane przez konsultantów, można wymienić trzy kluczowe punkty. Pierwszy to stabilność zatrudnienia, co w obecnych czasach jeszcze bardziej zyskuje na znaczeniu. Drugi to ciągłość projektów, czyli zapewnienie konsultantowi nieprzerwanego dostępu do nowych zleceń u różnych klientów. Trzeci to wynagrodzenie, chociaż coraz częściej nie jest to najważniejszy czynnik, zwłaszcza dla najlepszych specjalistów na rynku.

Nasi specjaliści mają również możliwość stałego podnoszenia swoich kwalifikacji. Nie tylko dzięki nowym projektom, ale także poprzez uczestnictwo w spotkaniach z cyklu "emagine – nation", które stanowią platformę do wymiany myśli i dzielenia się wiedzą w danej dziedzinie pomiędzy konsultantami emagine, a także zaproszonymi gośćmi specjalnymi. Nasi specjaliści piszą blogi, prowadzą webinary pod szyldem emagine, co pomaga im budować swoje marki osobiste. Mimo że na polskim rynku działamy już ponad 15 lat, każdy rok to dla nas nowe wyzwania, które lubimy i na które zawsze jesteśmy gotowi.

Płatna współpraca z emagine

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera