Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KBB
|
aktualizacja

Kradną pieniądze prosto z konta. Oszuści mają okres żniw

62
Podziel się:

- Skala problemu rośnie – alarmuje Rzecznik Finansowy. Mowa o nieautoryzowanych transakcjach płatniczych, czyli kradzieży pieniędzy z internetowych kont bankowych i kart płatniczych. Banki często nie chcą brać za to odpowiedzialności.

Kradną pieniądze prosto z konta. Oszuści mają okres żniw
Skala kradzieży pieniędzy z kont klientów banków szybko rośnie. (Pexels, Anete Lusina)

Ze wstępnego podsumowania wpływu wniosków o interwencję Rzecznika Finansowego w 2020 r. wynika, że aż 1163 z nich dotyczyły tzw. nieautoryzowanych transakcji. Oznacza to, że przeciętnie każdego dnia roboczego niemal pięć osób zgłaszało się do Rzecznika o pomoc w rozwiązaniu sporu.

Najczęściej chodzi o sytuacje, w których poszkodowani tracą pieniądze z internetowego konta w banku lub karty płatniczej czy kredytowej na skutek działania oszustów.

Zobacz także: Oszustwa w dobie pandemii. "Banki przerzucają ciężar na klientów"

- Niepokoi skala wzrostu liczby tego typu wniosków obserwowana w 2020 r. Było ich niemal dwa razy więcej niż w 2019 r. Takiej dynamiki nie notowaliśmy w żadnym z poprzednich lat naszej działalności. Nie ulega wątpliwości, że to efekt epidemii i większej aktywności przestępców. Jeszcze w pierwszym półroczu 2020 r. zanotowaliśmy nieco ponad 400 wniosków o interwencję w sprawie niewłaściwego działania banku w związku z nieautoryzowaną transakcją. Drugie sześć miesięcy przyniosło niemal 750 takich wniosków – mówi dr hab. Mariusz Jerzy Golecki, prof. UŁ, Rzecznik Finansowy.

Dodaje, że część banków wciąż nie stosuje się do unijnych i polskich przepisów, które określają zasady postępowania w takich przypadkach. Liczba sporów na tym tle rośnie.

Przypomina, że przepisy określają termin zwrotu środków wynikających z nieautoryzowanej transakcji w oparciu o tzw. zasadę D+1. Zgodnie z nią pieniądze powinny wrócić na konto klienta nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji lub po dniu otrzymania zgłoszenia od klienta.

Jedynym wyjątkiem od zasady zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji w tym terminie jest uzasadnione i należycie udokumentowane podejrzenie próby oszustwa ze strony klienta.

Równocześnie bank ma obowiązek na piśmie poinformować o takim podejrzeniu organy ścigania. W praktyce oznacza to, że bank zobligowany jest najpierw niezwłocznie oddać klientowi pieniądze, a następnie – jeżeli ma podstawy, by sądzić, że klient powinien w całości lub części odpowiadać za nieautoryzowaną transakcję – dochodzić tej kwoty od klienta na przykład przed sądem.

- Zdajemy sobie sprawę, że tylko część poszkodowanych zgłasza się do nas z prośbą o pomoc. Klienci ufają w wyjaśnienia banków przedstawione w odpowiedzi na ich zgłoszenie czy reklamację tego typu transakcji. Widzimy jednak, że interpretacja przepisów stosowana przez banki jest odmienna od nasze – mówi Mariusz Golecki.

Jego urząd już w najbliższą środę, 3 marca organizuje bezpłatne webinarium skierowane do klientów. Ma ono przybliżyć poszkodowanym ich prawa w sytuacji gdy pieniądze znikną z konta bankowego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(62)
Czyli
3 lata temu
ue nas znowu okrada to nic nowego !
babajaga
3 lata temu
a co robią banksterzy??? zarabiają na naszych pieniądzach, nieustannie oferują kredyty ,ale o bezpieczeństwo martw się sam Kowalski
Policjant
3 lata temu
Policja odnosi same sukcesy, bezbronne babcie nosi pięciu policjantów, pałują pałacu teleskopowymi i spotkają na bezbronnych ludzi A przestępcy w samochodzie nie potrafią zatrzymać, strzelają na oślep przy dystrybutorach benzynowych, nie potrafią namierzyć hakerów na konar bankowe, na wyłudzaczy na kryptowaluty, sukcesów mają bardzo dużo, no i za te sukcesy przyznają SOBIE premie!!!!!!
mądra
3 lata temu
A oni chcą zlikwidować gotówkę szarlatany kiedy nasza forsa jest najbardziej zagrożona na kontach a nie pod materacem.
Marek
3 lata temu
Szkoda, ze h nie napisali, JAK oszusci kradna, zeby bu latwiej sie zabezpieczyc. Caly rtekst to wielkie bla bla blaaaaa
...
Następna strona