Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Które samoloty nie odlecą z Warszawy 1 maja? "Będzie rozporządzenie rządowe"

126
Podziel się:

Około 300 lotów dziennie nie wystartuje z Warszawy od 1 maja, jeśli nie będzie porozumienia z kontrolerami. - Dziś do końca dnia ma być rozporządzenie rządowe, które określi, które kierunki będą mogły się odbywać w ramach tej ograniczonej puli - za powiedział Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, podczas sejmowej podkomisji, poświęconej konfliktowi w PAŻP.

Które samoloty nie odlecą z Warszawy 1 maja? "Będzie rozporządzenie rządowe"
Rząd i ULC przygotowują listę kierunków, które będą priorytetowe, jeśli trzeba będzie ograniczyć ruch lotniczy do i z Warszawy (Adobe Stock, Tomasz Warszewski)

Zostało coraz mniej czasu na wypracowanie porozumienia z kontrolerami ruchu lotniczego z Warszawy. Przypomnijmy, że 180 z 208 osób nie przyjęło wypowiedzeń zmieniających, wprowadzających nowy regulamin wynagradzania w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. To oznacza, że z końcem kwietnia odejdą z pracy. Na stanowisku pozostanie zaledwie co szósty.

W piątek Eurocontrol poinformowała, że w razie braku porozumienia, od 1 maja Urząd Lotnictwa Cywilnego będzie musiał wprowadzić program ograniczenia ruchu lotniczego w Polsce. Ma to dotknąć przede wszystkim Lotniska Chopina i podwarszawskiego Modlina. Warszawscy kontrolerzy zajmują się startami i lądowaniami z obu lotnisk, ale także kontrolują przestrzeń powietrzną nad całą Polską.

Gdy ich zabraknie, Polska nie będzie w stanie obsłużyć całego ruchu lotniczego, zarówno do i z polskich lotnisk, jak również tzw. tranzytu, czyli samolotów, które przelatują nad Polską.

Skrócą godziny pracy na Lotnisku Chopina

Eurocontrol wylicza, że od 1 maja zmniejszona liczba kontrolerów pozwoli bezpiecznie obsłużyć około 170 lotów na obu warszawskich lotniskach. To trzykrotnie mniej niż wynosi zapotrzebowanie w maju w obu tych portach.

- Ustaliliśmy, że godziny operacji z Lotniska Chopina będą między godz. 9.30 a 17. Ostatni samolot, który będzie przylatywał, aby móc odlecieć, będzie musiał wylądować na godzinę i 15 minut przed tą godziną, gdy mówimy o samolotach innych linii lotniczych, takich jak Air France i Lufthansa - powiedział Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, podczas sejmowej podkomisji.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Zobacz także: Od maja fala odwołanych lotów? "Rezygnują z pracy, którą kochają"

Prezes ULC dodał, że w poniedziałek odbywają się rozmowy, które mają potwierdzić, że agencje żeglugi powietrznej z państw ościennych będą w stanie przejąć część ruchu tranzytowego nad Polską. Chodzi o kontrolerów z Niemiec i Czech.

Eurocontrol zakłada, że to powinno się udać. Natomiast chcemy mieć 100-proc. pewność, że żaden z lotów przelatujących nad Polską nie zostanie skasowany. Zakładamy skasowanie około 300 lotów z Warszawy. Dziś do końca dnia ma być rozporządzenie rządowe, które określi wspólnie z ULC, które kierunki będą mogły się odbywać w ramach tej ograniczonej puli. Na to czeka dużo pasażerów, by wiedzieć, czy ich wyloty od 1 maja są czy nie są zagrożone - dodał Samson.

Spór w PAŻP. Porozumienie z kontrolerami zagrożone?

Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego i PAŻP pracują nad treścią porozumienia, na mocy którego warszawscy kontrolerzy mogliby pozostać na stanowiskach. Uzgodniono już zapisy dotyczące kwestii bezpieczeństwa. Zdaniem kontrolerów ruchu lotniczego to właśnie one są kluczowe dla dalszego prawidłowego funkcjonowania PAŻP.

Obecnie negocjowane są ustalenia dotyczące regulaminu wynagradzania w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Z tego powodu na poniedziałkowym posiedzeniu podkomisji wywiązała się ostra wymiana zdań z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem. Kontrolerzy zarzucili mu manipulację danymi i zagrozili, że nie usiądą do dalszych rozmów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(126)
Oj, głuptoki
2 lata temu
Dajcie się dalej szczuć PiS owi na ruskich, Czechów, Niemców, Francuzów, górników, lekarzy, kontrolerów, markety, ,,ruskich agentów", ,,foliarzy", kolejarzy, górali i na kogo się da, ale nie patrzcie czasem na rabunek polskiego budżetu, polskiego społeczeństwa i przygotowania do zjednoczenia Polski z Ukrainą. Kupcie se profilaktycznie wielki nocnik, żeby się wam potem nie jedna, ale obie ręce zmieściły. Oczywiście, ,,narodowe" ręce.
Mam prośbę
2 lata temu
Jeżeli ktoś się aż zapluwa od krzyku, że oni zarabiają więcej od premiera i prezydenta, zwracam uwagę, że w przeciwieństwie do tych dwóch, ci ludzie rzeczywiście pracują, rzeczywiście ponoszą odpowiedzialność karną za swoje błędy w pracy i robią coś pożytecznego dla wszystkich. O prezydencie i premierze nie można tego powiedzieć mimo, że biorą wcale niemałe pieniądze. Niech w związku z tym, plujący na kontrolerów, zaproponują wywalenie z roboty tych dwóch niszczycieli wszystkiego, a na ich miejsce zatrudnią prezydenta i premiera z zagranicy, nawet bez wymogu znajomości j.polskiego. Dobrze?
,,retro"?
2 lata temu
Zupełnie coś jak za komuny. ,,Władza" decyduje gdzie możesz polecieć, ile benzyny możesz kupić, czym wolno palić w piecu..., o sorry, za komuny akurat wolno było palić wszystkim. ,,Władza" decyduje, na które kraje masz pluć, a które chwalić, a z którymi masz mieć dozgonną przyjaźń i braterstwo broni itp. Ciekawe, kiedy ,,władza" nakaże, jak dawniej, zwracać paszport po powrocie z zagranicy???
Megi
2 lata temu
Te zarobki są kuriozalne!!! I Qrła przestańcie mydlić oczy Polakom. Święci garnków nie lepią !!!!! I nie przeceniajcie umiejętności tych kontrowałków!!! Takie umiejętności może nabrać każdy średnio inteligentny człowiek!! Wystarczą znajomości żeby dostać się na kurs!!! Uwolnijcie ten zawód, będzie więcej wyszkolonych w tej dziedzinie i pensje zejdą na ziemie!!! Tak to zawód odpowiedzialny, ale tak jak wiele innych, z tą różnicą, że oni sobie przez lata ładnie pościelili. Podwyżki z 30 tyś na 60! to chore! Powinni dobrze zarabiać ale nie aż tyle!!!
Beata Sz.
2 lata temu
Jak się chce żeby samoloty linii latały, to trza blaszaka pieniędzy pod rząd podstawić do podziału. I pozwolą latać. Bo ,,im sie należy" ,,za prace".
...
Następna strona