Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Jest decyzja w sprawie odwoływania rejsów w Polsce od 1 maja. Spór z kontrolerami w PAŻP trwa

321
Podziel się:

"Od 1 maja Urząd Lotnictwa Cywilnego wdroży program odwoływania lotów, aby znacząco zmniejszyć liczbę lotów do i z polskiej przestrzeni powietrznej" - poinformowała Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej Eurocontrol po godz.15 w piątek. To plan przygotowany na wypadek, jeśli nadal nie będzie porozumienia PAŻP z kontrolerami. Program ten zakłada m.in., że skrócone mają być godziny operacji lotniczych na Lotnisku Chopina i w Modlinie.

Jest decyzja w sprawie odwoływania rejsów w Polsce od 1 maja. Spór z kontrolerami w PAŻP trwa
W Polsce od 1 maja będzie wdrożony program odwoływania lotów, jeśli do porozumienia z kontrolerami ruchu lotniczego nie dojdzie (GETTY, Jaap Arriens)

Podczas czwartkowej podkomisji stałej ds. transportu lotniczego w Sejmie prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) ogłosił, że już w piątek 22 kwietnia Eurocontrol może rozpocząć procedurę masowego odwoływania lotów od 1 maja.

I właśnie w piątek około godz. 14 Urząd Lotnictwa Cywilnego oświadczył, że procedura nie została przez Eurocontrol wdrożona, a "pomimo zmniejszonej obsady kontrolerów ruchu lotniczego od 1 maja br. loty z polskich lotnisk regionalnych oraz loty nad Polską powinny odbywać się bez gwałtownych zakłóceń. Większe nieregularności lotów spodziewane są na lotniskach w Warszawie i Modlinie.".

Jednak jeszcze tego samego dnia o godz. 15.15 Eurocontrol wydała kolejne oświadczenie. Jego treść nie pozostawia wątpliwości, co kryje się pod tymi "większymi nieregularnościami lotów":

Przewiduje się, że liczba kontrolerów będzie wystarczająca, aby podejście do warszawskich lotnisk było wykonywane przez 7,5 godziny dziennie (w godz. od 09.30 do 17), z łączną przepustowością około 170 lotów. Oczekiwano, że w maju oba warszawskie porty lotnicze będą obsługiwać średnio 510 lotów dziennie - czytamy w oświadczeniu Eurocontrol.

"Obecnie każdego dnia nad polską przestrzenią powietrzną odbywa się około 700 lotów. Około 300 z nich będzie musiało zostać przekierowanych ze względu na brak kontrolerów ruchu lotniczego. Menedżer sieci Eurocontrol konsultuje się ze swoimi partnerami, aby ustalić, które loty mogą zostać przekierowane i jak najlepiej to osiągnąć, aby zminimalizować skutki, biorąc również pod uwagę wpływ wojny na Ukrainie na dostępność przestrzeni powietrznej" - czytamy dalej.

Wcześniej Eurocontrol oświadczyła, że liczy na przełom w negocjacjach PAŻP i kontrolerów. "Jeśli nie uda się znaleźć rozwiązania, będzie to miało bardzo negatywne konsekwencje dla europejskiej sieci lotniczej" - napisała organizacja w odpowiedzi na pytania money.pl.

Urząd Lotnictwa Cywilnego wieczorem zaktualizował swoje oświadczenie. Podkreśla w nim, że stanowiska ULC i Eurocontrol nie są rozbieżne, a zawarte w nich informacje to zapowiedź tego, co ma się wydarzyć, jeśli do porozumienia z kontrolerami ruchu lotniczego nie dojdzie.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Zobacz także: Od maja fala odwołanych lotów? "Rezygnują z pracy, którą kochają"

Spór w PAŻP. Groźba odejścia kontrolerów

Przypomnijmy, o co chodzi w całej sprawie: łącznie 180 z 208 warszawskich kontrolerów ruchu lotniczego nie przyjęło wypowiedzeń zmieniających, które wprowadzały nowy regulamin wynagradzania w PAŻP. Tym samym agencja rozwiązała z nimi umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Dla grupy 44 osób upłynął on z końcem marca, dla kolejnych 136 kontrolerów upływa z końcem kwietnia.

Związkowcy podkreślają, że chodzi nie tylko o kwestie finansowe, ale także o kulturę bezpieczeństwa i sposób zarządzania Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Negocjacje toczą się wokół siedmiu punktów, które wymienili w oświadczeniu opublikowanym w nocy z czwartku na piątek.

Eurocontrol i Urząd Lotnictwa Cywilnego przygotowują się na czarny scenariusz, kiedy to od 1 maja ruchem lotniczym nad całą Polską będzie zarządzać nie 208, a zaledwie około 30 kontrolerów ruchu lotniczego.

Mateusz Morawiecki komentuje konflikt

W trakcie konferencji prasowej dotyczącej zmian podatkowych do sprawy odniósł się premier Mateusz Morawiecki.

"Jesteśmy gotowi na niezwykle daleko posunięty kompromis, wyciągamy dłoń otwartą i bardzo serdecznie prosimy wszystkich kontrolerów, aby nie doprowadzili do kryzysu, do zamknięcia polskiego nieba, bo będzie to strata dla wszystkich Polaków. (...) Ja na pewno będę robił wszystko, aby takiemu kompromisowi patronować" – powiedział Morawiecki.

Szef rządu podkreślił, że razem z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem, stara się znaleźć rozwiązanie tego problemu.

"Pan minister jest bardzo otwarty na kompromis, po prostu pan minister czeka na postulaty, czeka na propozycje ze strony związkowej, ze strony związku zawodowego i uważam, że pan minister ma bardzo dobrą, bardzo konstruktywną ofertę dla wszystkich, którzy chcą po prostu pracować" - dodał Mateusz Morawiecki.

Marcin Walków, dziennikarz money.pl

Artykuł zaktualizowany

infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(321)
Alex
2 lata temu
Polsce nie grozi wariant rumuński, bo nigdy się nie dowiemy o sytuacji.
kwik
2 lata temu
Pięknie polaczki, coraz lepiej narodowi socjaliści piSSdzielstwa sobie radzą z okradaniem budżetu. Mając takich idiotów w rządzie nic dziwnego, że za chwile przegoni nas Grecja.
nick
2 lata temu
Szkoda, że ideologia bierze górę nad bezpieczeństwem obsługi lotniczej. No ale cóż, PiS jak zwykle zawsze ma rację nawet wtedy gdy jej nie ma.
vatowiec
2 lata temu
W tej chwili kontroler lotu na normalnym etacie bez nadgodzin zarabia miesięcznie dwa razy tyle ile minister komunikacji. Brutto około pół miliona rocznie. A ile się zarabia hejtując na żołdzie PO ?
tym
2 lata temu
Kto stworzył siatkę płac kontrolerom putin ktoś za to odpowiada wydaje mi się że Premier- minister finansów- co teraz przejrzeli na oczy już jest za póżno
...
Następna strona