Oleje Lotos obecne są na rynku uzbeckim już 16 lat i w wielu warsztatach samochodowych można tam zobaczyć reklamy naszych produktów, a także kupić produkowany w Polsce olej.
- Gama oferowanych przez Orlen Oil produktów jest bardzo szeroka, bo oprócz olejów silnikowych do samochodów osobowych i ciężarowych sprzedajemy tu również oleje przekładniowe, hydrauliczne, a także specjalistyczne produkty przeznaczone do zastosowania w przemyśle, np. turbinach wykorzystywanych w energetyce - powiedział w rozmowie z PAP prezes spółki należącej do PKN Orlen podczas IV Międzynarodowego Forum Inwestycyjnego w Taszkencie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na targach towarzyszących forum w Taszkencie swoje stoisko miał uzbecki dystrybutor produktów Orlen Oil.
- Marka Lotos ma kilkunastoprocentowy udział w uzbeckim rynku olejów i plasuje się w piątce największych graczy. To pokazuje, że uzbecki rynek ma wielki potencjał, a polskie firmy mogą na nim odnosić sukcesy, i to w warunkach ostrej konkurencji, jaka panuje w branży olejowej - zauważył.
W ocenie prezesa Orlen Oil, rynki Azji Środkowej są bardzo otwarte na współpracę z podmiotami europejskimi, w tym pochodzącymi z Polski. Biorąc zaś pod uwagę ich potencjał, należy je uznać za strategiczne.
Trela zwrócił również uwagę na specyfikę tych rynków, wskazując przykład Uzbekistanu.
Podstawą biznesu w tym kraju są dobre wzajemne relacje i zaufanie. Nasz uzbecki partner jest bardzo lojalny i mimo prób wejścia w nasze miejsce konkurencji, która oferowała mu możliwość uzyskania wyższej marży, pozostał z nami. Na taką samą lojalność może liczyć z naszej strony. Krótko mówiąc, udało nam się zbudować zdrową współpracę przynoszącą korzyści obydwu partnerom - zaznaczył.
Prezes polskiej firmy zauważył, że taki model partnerstwa jest już w świecie biznesu coraz rzadziej spotykany. - Prymat mają tabele w arkuszach kalkulacyjnych - najczęściej po prostu wybiera się partnera oferującego najlepsze warunki transakcyjne - dodał.
Jak podkreślił prezes Trela, uzbecki dystrybutor może być pewien, że w opakowaniach z logo Lotosu zawsze otrzyma produkt najwyższej jakości i co ważne, producent gwarantuje również jego niezakłóconą dostępność.
- Orlen Oil jest na międzynarodowych rynkach postrzegany jako bardzo stabilny producent, który dostarcza swoje wyroby bez żadnych opóźnień, niezależnie od sytuacji globalnej. W ciągu 16 lat naszej obecności w Uzbekistanie nigdy też nie mieliśmy reklamacji - powiedział.
Trela zaznaczył, że Orlen Oil widzi możliwość wzrostu sprzedaży swoich produktów na rynku uzbeckim. - Prowadzimy z naszymi partnerami rozmowy o tym, jak nasze udziały zwiększyć. Uważamy, że w przyszłości możemy podwoić, a nawet potroić sprzedaż w tym kraju - dodał.
Ostra konkurencja w Uzbekistanie. "Nie ścigamy się na ceny"
Jak zaznaczył prezes polskiej firmy olejowej, konkurencja w tej branży w Uzbekistanie jest jednak bardzo ostra. Poza międzynarodowymi graczami doskonale znanymi na rynkach europejskich, na rynku są również obecni lokalni tzw. blenderzy oferujący produkty pod własnymi markami, ale też dostawcy azjatyccy, w tym chińscy, którzy są bezkonkurencyjni cenowo.
- Nie ścigamy się na ceny, bo nie mielibyśmy szans, zwłaszcza że chińscy producenci potrafią zalać rynek produktami sprzedawanymi poniżej kosztów. My budujemy wizerunek produktu premium - wysokojakościowego, bezpiecznego dla silnika - podkreślił Trela.
Dodał, że należąca do spółki Orlen Oil rafineria w Trzebini, jest najnowocześniejszym zakładem produkcji olejów w Europie Centralnej i Wschodniej i jednym najbardziej zaawansowanych technologicznie w całej Europie. - Dysponujemy rozwiązaniami, których wielu konkurentów nam zazdrości - stwierdził.
Według danych przedstawionych przez uzbeckie ministerstwo inwestycji, sektor motoryzacyjny Uzbekistanu jest jedną z najprężniejszych branż w kraju i pozostaje jednym z filarów tamtejszej gospodarki - generując 5,5 mld dolarów przychodów rocznie.
W Uzbekistanie produkowane są samochody osobowe, w tym pojazdy elektryczne i hybrydowe, a także autobusy, ciężarówki i maszyny rolnicze. Od 2018 roku eksport pojazdów osobowych i użytkowych z Uzbekistanu wzrósł ponad dziesięciokrotnie.