"Masowy chaos" w USA? Zapowiadają wielkie problemy z lotami

Sekretarz transportu Stanów Zjednoczonych Sean Duffy ostrzegł we wtorek, że jeśli shutdown przedłuży się o kolejny tydzień, na lotniskach w całym kraju dojdzie do "masowego chaosu". Ponadto rząd może zostać zmuszony do zamknięcia części przestrzeni powietrznej.

Sean Duffy ostrzega przed "chaosem" na lotniskachSean Duffy ostrzega przed "chaosem" na lotniskach
Źródło zdjęć: © Bloomberg via Getty Images | Aaron Schwartz - Pool via CNP
Piotr Bera
oprac.  Piotr Bera

Podczas wtorkowej konferencji prasowej Duffy stwierdził, że ze względu na trwający od miesiąca paraliż budżetowy wieżom kontroli lotu na lotniskach brakuje 2-3 tys. kontrolerów.

- Za tydzień, Demokraci, zobaczycie masowy chaos. Zobaczycie masowe opóźnienia lotów. Będziecie świadkami masowych odwołań lotów, a być może zamkniemy pewne części przestrzeni powietrznej, ponieważ po prostu nie będziemy w stanie nią zarządzać, bo nie mamy kontrolerów ruchu lotniczego - mówił Duffy.

Stworzył ogromną firmę. Szczerze radzi: "Nie słuchaj klientów"

Shutdown w USA

W wyniku shutdownu 13 tysięcy kontrolerów lotu i funkcjonariuszy służb bezpieczeństwa na lotniskach pracuje bez zapłaty, co już doprowadziło do znaczących opóźnień na lotniskach. Jeśli impas potrwa do piątku, pracownicy ci nie otrzymają już drugiej należnej wypłaty.

We wtorek ze względu na brak odpowiedniej liczby kontrolerów doszło do opóźnień lotów na lotnisku w Phoenix. Tymczasowo uziemiono też loty na lotniskach w Nowym Jorku z powodu wiatru oraz w Waszyngtonie z powodu fałszywego alarmu bombowego na pokładzie jednego z samolotów.

Duffy twierdził, że jeszcze przed shutdownem amerykańskie lotniska zmagały się z problemami kadrowymi, a obecny impas tylko zniechęci potencjalnych kandydatów do pracy w wieżach kontroli.

Na problem we wtorek uwagę zwracała też rzeczniczka Białego Domu Karoline Leavitt. Jak stwierdziła, od początku shutdownu zanotowano czterokrotnie większą liczbę opóźnień na lotniskach z powodów kadrowych, a w niektórych portach, jak np. w Houston, czas potrzebny do przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa wynosił ponad trzy godziny. Do zakończenia paraliżu wezwały największe związki zawodowe pilotów, pracowników lotnisk oraz linie lotnicze.

Wtorek jest 35. dniem bez uchwalonego budżetu, co oznacza, że doszło już do wyrównania rekordu z przełomu 2017 i 2018 roku. W ostatnich dniach rozpoczęły się jednak rozmowy mogące doprowadzić do kompromisu i uchwalenia tymczasowego budżetu.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Polska w elicie półprzewodników w UE. Wielka szansa przed Europą
Polska w elicie półprzewodników w UE. Wielka szansa przed Europą
Rekord na rynku pracy. Blisko 1,5 mln Polaków bez pełnej ochrony
Rekord na rynku pracy. Blisko 1,5 mln Polaków bez pełnej ochrony
150 zł za dojazd do klienta. Dziennie ma pięć robót. Zarabia 15 tys. zł
150 zł za dojazd do klienta. Dziennie ma pięć robót. Zarabia 15 tys. zł
Specjalna przesyłka od rządu. Trafi do każdego domu w Polsce
Specjalna przesyłka od rządu. Trafi do każdego domu w Polsce
Koniec z wożeniem tekstyliów na PSZOK. Te miasta zmieniają zasady od stycznia
Koniec z wożeniem tekstyliów na PSZOK. Te miasta zmieniają zasady od stycznia
Ma 60 lat. Zamarła, gdy otworzyła list z ZUS-u
Ma 60 lat. Zamarła, gdy otworzyła list z ZUS-u
Tańsze leki w USA. Trump ogłasza porozumienie z koncernami
Tańsze leki w USA. Trump ogłasza porozumienie z koncernami
Spółka CPK wybrała wariant nowej linii kolejowej. Planowana prędkość: 250 km/h
Spółka CPK wybrała wariant nowej linii kolejowej. Planowana prędkość: 250 km/h
Ministerstwo ujawnia. Tyle wydajemy na kapelanów w skarbówce
Ministerstwo ujawnia. Tyle wydajemy na kapelanów w skarbówce
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
To już naprawdę koniec. Poznaliśmy datę otwarcia Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
To już naprawdę koniec. Poznaliśmy datę otwarcia Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
Wolna Wigilia dzieli rynek pracy. Związki kontra pracodawcy
Wolna Wigilia dzieli rynek pracy. Związki kontra pracodawcy