Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiał partnera
|
Materiał partnera: TOGETAIR 2022

mLeasing dla klimatu. Nowy świat transportu na Szczycie Klimatycznym TOGETAIR 2022

Podziel się:

Kiedy znikną pojazdy spalinowe? Czy zastąpienie ich "elektrykami" jest realne? Jak Fit for 55 wpłynie na sektor motoryzacji? Auta elektryczne czy wodorowe? Czy silniki hybrydowe powinny być etapem przejściowym? Gdzie elektryczna rewolucja przyspieszyła, gdzie zwolniła, a gdzie zupełnie stoi? Jaki jest stan infrastruktury? Jakie wnioski możemy wyciągnąć, by elektryczny transport upowszechnił się nie tylko wśród samorządów, ale również wśród przedsiębiorców i osób fizycznych? Te kluczowe zagadnienia omawiano podczas 14. Debaty Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2022.

mLeasing dla klimatu. Nowy świat transportu na Szczycie Klimatycznym TOGETAIR 2022
(materiały partnera)

W panelu uczestniczył ze strony mLeasingu wiceprezes Piotr Puchalski, a także: Szymon Byliński, Ministerstwo Klimatu, Rafał Kręcisz, NFOŚiGW, Aleksander Rajch, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Mariusz Wdowczyk, Prezes ARP E-Vehicles, ARP S.A., Bartosz Widomski z Kross Rental oraz Paweł Wideł, Stellantis, Konfederacja Lewiatan.

Moderację poprowadził Przemysław Białkowski, Zielona Interia

Debata skupiła się wokół szeroko pojętych paliw alternatywnych oraz możliwościach wykorzystania opartych na nich pojazdów, zarówno prywatnych jak i wchodzących w skład flot publicznego transportu miejskiego. Rozmówcy nie mieli wątpliwości, że następuje odejście od paliw kopalnych, i dyskutowali o stanie zielonej infrastruktury w Polsce. 

Przyszłość paliw alternatywnych

Piotr Puchalski zgodził się z rozmówcami, że paliwa alternatywne staną się trendem rynkowym:

W zasadzie wszyscy myślimy nie o tym, czy przewaga paliw alternatywnych nadejdzie, ale jak szybko ona nastąpi i kiedy stanie się naszą codziennością - Paweł Wideł ze Stellantis i Piotr Puchalski z mLeasingu podczas debaty o zielonym transporcie podczas Szczytu Klimatycznego TOGETAIR2022

Oznajmił, że technologia w branży automotive nie jest problemem dla wchodzenia na rynek polski samochodów elektrycznych, bo już obecnie mamy w Polsce 80 modeli aut osobowych dostępnych w formie pełnego elektryka, ale infrastruktura ładowania. Czy jego zdaniem konsumenci wybiorą samochody elektryczne? 

Mamy świadomość, że nadal infrastruktura dla aut elektrycznych jest zdecydowanie mniejsza niż dla tradycyjnych, co przekłada się na mniejsze zasięgi i niższą wygodę użytkownika. Finalnie o popularności elektryków zadecyduje nie tylko rachunek ekonomiczny. Już obecnie jest on jasny: jeżeli mamy ładować auto energią w swoim domu, to 100 przejechanych kilometrów kosztuje nas średnio 4 do 5 razy mniej niż koszt paliwa tradycyjnego. W tym momencie jednak nadal brakuje szybkich ładowarek. A na koniec dnia to i tak użytkownicy decydują, czy samochody elektryczne są pragmatyczne.

Zapewnia jednak, że aglomeracyjne życie codzienne spokojnie może być przez auta elektryczne zaspokojone: 

  • Badania wskazują, że 90% jazd Polaków to jazdy do 50 km dziennie.

 

Auta elektryczne z dotacją w mLeasing

Rafał Kręcisz, Dyrektor z NFOŚiGW, opowiedział o programie Mój Elektryk:

Rozpoczęliśmy program w 2021 roku. Pierwszą jego odsłoną była część dla osób fizycznych, którą uruchomiliśmy w czerwcu. Następnie dołożyliśmy moduł dla przedsiębiorców oraz moduł leasingowy z wykorzystaniem ścieżki bankowej. Także w tym momencie pełną ofertę mamy już aktualizowaną i dostępną.

Podsumował ile pieniędzy w ramach programu już zostało wykorzystane:

  • Można powiedzieć, że w każdym segmencie wygląda to trochę inaczej, natomiast są to już okrągłe sumy liczone w milionach a nawet dziesiątkach milionów złotych. Dla osób prywatnych wypłacono już 6 mln, zaraz będą kolejne 4 miliony. W module leasingów złożono wnioski na 30 mln. Od przedsiębiorców mamy prawie 500 wniosków na 15 mln, ale te wnioski będą dopiero kontraktowane.

 

O środki w ramach programu nadal można się ubiegać, ponieważ nie zostały do tej pory wykorzystane w małym stopniu - na program przeznaczono ok. 70 milionów złotych.

mLeasing zdecydował się na wsparcie idei elektromobilności w ramach programu "Mój Elektryk". Na stronie https://mleasing.pl/elektromobilnosc/ można krok po kroku przejść proces formalny i zdecydować się na leasing auta zeroemisyjnego z dopłatą dla auta osobowego nawet do 27 000 zł, a dla pojazdów kategori N1 (samochody dostawcze) dopłatę nawet do 30% wartości samochodu, czyli maksymalnie aż 70 000 zł.

Prawdy i mity na temat aut elektrycznych

Aleksander Rajch z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wypowiedział się o prognozowanej ilości pojazdów elektrycznych na polskich drogach.

Nasze prognozy są optymistyczne: 5 lat temu udział pojazdów elektrycznych w ogólnym parku maszynowym Polski nie przekroczył 0.1%, potem było to 0,5%, po roku 1%, po kolejnym 2%, dzisiaj mamy ok 4%, czyli mamy stuprocentowy przyrost właściwie co roku.

Podał dokładne liczby:

Obecnie mamy 43 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce, z tego ponad 21 tys. w pełni elektrycznych. Szacujemy, że te liczby będą się zbliżały do 300 tys. za 2,5-3 lata i do miliona pod koniec dekady.

Aleksander Rajch odniósł się do problemów związanych z produkcją pojazdów elektrycznych, np. Rosji jako producenta 10% wartości światowego niklu czy Ukrainy, która była olbrzymim dostawcą kabli i neonu. Uważa jednak, że obecne przyspieszone poszukiwanie alternatyw dla źródeł kopalnych będzie przyspieszało proces przechodzenia na napędy zeroemisyjne.

Podobnie jak Piotr Puchalski, ekspert z PSPA wskazał, że musi nastąpić rozwój infrastruktury, np. ładowania, jeżeli chcemy prawdziwej eksplozji elektromobilności. Mimo to już dziś da się wyruszyć autem elektrycznym w dalszą drogę, np. na wakacje:

Problem zasięgu auta elektrycznego to trochę problem mentalny. Jednak faktycznie 56% infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce znajduje się w 30 miastach. Cel jest taki, żeby co 60 km były stacje ładowania samochodów elektrycznych, a co 150 km - tankowania wodoru.

Podkreślił też, że baterie stają się coraz bardziej wydajne, a koszt ich produkcji spada/

Unia Europejska wymaga zeroemisyjności do 2035 roku

Paweł Wideł odniósł się do kwestii legislacyjnych:

Na kwestię przyszłości elektromobilności musimy patrzeć z kilku perspektyw i dlatego to nie jest taka prosta sprawa: musimy rozpocząć od regulacji: wydaje się, że UE to ten region, który ma najbardziej ambitne cele regulacyjne w zakresie ochrony środowiska. Dla mobilności to oznacza, że od roku 2035 nie będzie można rejestrować samochodów emitujących jakąkolwiek ilość dwutlenku węgla.

Podkreślił, że planowane przepisy tworzą do tej pory nieznaną sytuację dla technologii samochodowej:

Każda firma, która chciałaby zostać na rynku europejskim, musi dostosować swoją technologię do wymogów regulacji. Teoretycznie w przeszłości to regulacje goniły za technologiami, obecnie mamy sytuację luki technologicznej: to my jako producenci samochodów gonimy za regulacją. Potencjalnie luka technologiczna może być niszcząca, ale jest to szansa byśmy inwestowali w nowe technologie i zrealizowali ambitne cele UE.

mLeasing dla klimatu

mLeasing podejmuje szereg działań ułatwiających przedsiębiorcom dostosowanie się do nadchodzących wymogów prawnych oraz przejście do neutralności klimatycznej.

Skorzystanie z dopłaty w programie "Mój Elektryk", oferowane przez mLeasing, wiąże się z profesjonalnym wsparciem, szybką decyzją oraz minimum formalności.

To nie koniec – przedsiębiorcy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki prawa handlowego mogą skorzystać ze wsparcia instalacji fotowoltaicznej. Ofertę cechują sztandarowe zalety mLeasingu, czyli: uproszczone procedury , niska opłata wstępna (już od 10%) , elastyczny harmonogram do 72 miesięcy, wygodne finansowanie w formie w PLN i EUR, czyli dostosowane do waluty, w której masz przychody, oferta cenowa wykorzystująca promocje, przygotowana we współpracy z najlepszymi dostawcami fotowoltaiki. Informacje, możliwość szybkiej konsultacji, zamówienia oferty i umówienia spotkania z doradcą dostępne na stronie https://mleasing.pl/fotowoltaika

Materiał partnera: TOGETAIR 2022

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl