Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|
aktualizacja

Na czym polega analiza wskaźnikowa?

0
Podziel się:

Przy podejmowaniu decyzji strategicznych na gruncie prowadzenia działalności gospodarczej ważne są informacje dotyczące bieżącej i dotychczasowej sytuacji majątkowo-finansowej podmiotu. By móc je gromadzić i interpretować, potrzebne jest przeprowadzenie odpowiednich analiz. Jedną z nich jest analiza wskaźnikowa. Na czym polega i jak ją wykonać?

Na czym polega analiza wskaźnikowa?
Analiza wskaźnikowa (unsplash.com)

Czym jest analiza wskaźnikowa?

Co należy rozumieć przez pojęcie analizy wskaźnikowej? To jedna z popularnych metod służących określaniu, w jakiej sytuacji finansowej znajduje się dana firma. Stanowi ona element analizy finansowej i jest rozwinięciem analizy wstępnej sprawozdań. Można śmiało powiedzieć, że analiza wskaźnikowa jest rodzajem badania ilościowego, jakie opiera się na współczynnikach przedstawiających relacje określonych wielkości finansowych oraz wzajemnie występujące pomiędzy nimi związki. 

Cel analizy wskaźnikowej

Celem przeprowadzania analizy wskaźnikowej jest pozyskanie danych do szybkiej i rzetelnej oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa. Takie działanie przedstawia zależności pomiędzy różnymi pozycjami znajdującymi się w sprawozdaniu. 

Pozwala ona również na określenie stabilności przedsiębiorstwa i udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy podmiot utrzymuje płynność finansową. Na podstawie analizy wskaźnikowej przedsiębiorca może lepiej planować podejmowanie określonych działań biznesowych, w tym inwestycji

Po podjęciu określonych działań analiza wskaźnikowa daje sposobność do tego, by ocenić, czy dane decyzje były właściwe. 

Jak przeprowadza się analizę wskaźnikową?

Podstawą do przeprowadzenia analizy wskaźnikowej przedsiębiorstwa są dane zaczerpnięte ze sprawozdań finansowych firmy z danego okresu, głównie z:

W ramach analizy wskaźnikowej należy rozpatrzyć, jaką pozycję zajmuje firma i jak funkcjonuje w różnych swoich obszarach działalności. Liczą się dane dotyczące aktywności gospodarczej, rentowności, zadłużenia czy płynności. 

Osią wykonania analizy wskaźnikowej jest porównywanie dwóch powiązanych zjawisk finansowych. Najbardziej miarodajne wyniki jesteś w stanie uzyskać, jeśli badane procesy następują w dłuższym czasie. 

Wskaźniki analizy finansowej

Współczynniki wchodzące w skład analizy wskaźnikowej mogą pochodzić z 4 grup odnoszących się do różnych obszarów sytuacji finansowej podmiotu:

Do przeprowadzenia analizy potrzebne są wskaźniki, które będą przedmiotem porównania. Dzielą się na różne grupy, a punktem wyjścia dla takiego podziału są dane, jakie chcesz uzyskać w ramach analizy wskaźnikowej.

Podział ze względu na dane, które chcemy uzyskać

Jeśli celem przeprowadzenia analizy wskaźnikowej jest poznanie, jaką płynnością finansową charakteryzuje się przedsiębiorstwo, to należy zgromadzić i porównać ze sobą takie wskaźniki jak:

  • bieżąca płynność finansowa,
  • szybka płynność finansowa,
  • natychmiastowa płynność finansowa.

Przy ustaleniu, w jakim stopniu firma jest zadłużona, należy przeprowadzić analizę finansową. Wskaźniki brane przy tym pod uwagę to:

  • wskaźnik udziału zobowiązań długoterminowych,
  • wskaźnik ogólnego zadłużenia,
  • wskaźnik zadłużenia kapitału własnego. 

Sprawność działania jako punkt wyjścia dla takiej analizy wymaga wykorzystania do porównania wskaźników:

  • kosztochłonności,
  • sprawności pracy,
  • rotacji aktywów i pasywów.

Na koniec powiedzmy więcej o analizie wskaźnikowej, gdzie punktem zainteresowania jest przeanalizowanie rentowności działania przedsiębiorstwa. Taka analiza pozwala na ocenę, jak szybko może zwrócić się inwestorowi kapitał ulokowany w danym podmiocie gospodarczym. Istnieje wiele wskaźników, jakie mogą być przy tym wykorzystane. Może to być:

  • rentowność brutto i netto,
  • sprzedaż brutto i netto,
  • rentowność operacyjna.

Wskaźniki dla analizy wskaźnikowej dzielą się na bezwzględne, dotyczące środków pieniężnych pozostających w dyspozycji przedsiębiorstwa, oraz wskaźniki względne, które są wyliczone na bazie tych pierwszych. 

Ograniczenia analizy wskaźnikowej

Należy podkreślić i uświadomić sobie, że analiza wskaźnikowa jest metodą sprawdzającą kondycję przedsiębiorstwa, ale bazującą na danych z przeszłości. Jest to jej największe ograniczenie. Kolejne dotyczą niedoskonałości wskaźników, jakie wykorzystywane są do analizy. Korzystanie z każdego z nich ma sens wyłącznie, kiedy pasuje on do przyjętej perspektywy oraz celów przeprowadzanych porównań. 

Kiedy jest najefektywniejsza?

Największą efektywnością analiza wskaźnikowa przedsiębiorstwa będzie się charakteryzowała w momencie, gdy ma ona zbadać i uwypuklić zmiany zachodzące w przeszłości w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa – zarówno te pozytywne, jak i negatywne.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)