Na e-gadżety dla dzieci wydamy dwa razy więcej, niż na prezenty dla dorosłych

Polski konsument wyda na prezenty dla dzieci nawet dwa razy więcej, niż na upominki dla dorosłych – wynika z analizy ITMAGINATION. Firma, która buduje m.in. nowoczesne rozwiązania IT wykorzystujące sztuczną inteligencję do wspierania sprzedaży, przeanalizowała zachowania klientów sklepów z elektroniką. Zbadała dane z okresu świątecznego w ostatnich dwóch latach. Cyfry nie kłamią. O ile na gadżety elektroniczne dla dzieci wydawaliśmy nawet ok. 500 zł, upominki z tej samej kategorii przeznaczone dla dorosłych nie przekraczały 200 zł. Jak twierdzą konsultanci ITMAGINATION nie inaczej będzie w tym roku.

Obraz
Źródło zdjęć: © 123RF

Analitycy ITMAGINATION badali nawyki konsumenckie i to, jak przekładają się one na konkretne zamówienia. Analizowane były dane sprzedażowe sklepów zajmujących się handlem elektroniką w kanale tradycyjnym i e-commerce z ostatnich dwóch sezonów świątecznych. Z danych wynika, że większość zakupów mieści się w dwóch konkretnych przedziałach cenowych. Kwota rachunku zależy również od tego, dla kogo przeznaczona jest zawartość koszyka.

Dla dorosłego symbolicznie, dla dziecka z rozmachem

Klienci, którzy w okresie świątecznym kupują sprzęt elektroniczny najczęściej wybierają produkty w cenach oscylujących w granicach 100 - 200 zł lub 400 - 500 zł. Kwota przeznaczana na świąteczne podarunki jest uzależniona od tego, do kogo zakupy są skierowane - dorosłych, czy dzieci. Wśród produktów w przedziale cenowym 400 - 500 zł trzy czwarte to produkty, które z dużym prawdododobieństwem zostaną sprezentowane dzieciom. Tymczasem w przypadku wydatków do kwoty 200 zł takie kryteria spełnia mniej niż połowa zakupionych towarów.

Obraz
© materiały partnera

- Dane pokazują wyraźnie, że szukając prezentu dla dorosłego konsumenci wybierają raczej towary, które nazwać można upominkiem. Z reguły kwota przeznaczona na taki podarunek nie przekracza 200 złotych. Hisoria jest zupełnie inna, kiedy wybieramy prezent dla najmłodszych. Dzieci mają często od dawna upatrzony gadżet lub marzą o konkretnym sprzęcie elektronicznym. I jest to zazwyczaj towar bardziej kosztowny – mówi Paulina Kamieniecka, dyrektor dywizji Data Commerce w ITMAGINATION, której zespół przeprowadził analizę świątecznych wydatków.

W ostatnich dwóch latach jako prezenty dla dzieci w świątecznym koszyku lądowały najczęściej gry Playstation, okulary do wirtualnej rzeczywistości i smartfony. Natomiast chętnie kupowanymi prezentami dla dorosłych są zestawy samochodowe GSM czy urządzenia do masażu ciała.

- Widać jednocześnie, że w sklepach z elektroniką przed świętami wydajemy znacznie więcej niż normalnie. Sprzedaż w tym czasie wzrasta średnio dwukrotnie, a dla produktów w badanych przez nas najbardziej zwyżkujących przedziałach cenowych, czyli 100 - 200 i 400 – 500 zł nawet trzykrotnie – dodaje Kamieniecka.

Sztuczna inteligencja zmienia handel

Dane takie tak te, przeanalizowane przez ITMAGINATION coraz częściej służą sieciom handlowym tradycyjnym i e-commerce do coraz bardziej precyzyjnej personalizacji oferty dla konsumentów. Pozwalają na to oprogramowania anlizujące duże zbiory danych (tzw. Big Data) oraz sztuczna inteligencja (AI). Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji w coraz większym stopniu wpływają na nasze decyzje zakupowe. Chodzi przede wszystkim o rozwiązania sprzedażowe, dzieki którym możliwe jest nie tylko analizowanie informacji o zachowaniach konsumenckich, ale przede wszystkim takie, które potrafią przewidywać zapotrzebowanie na konkretne produkty.

– Dzięki rozwiązaniom tworzonym przez takie innowacyjne firmy jak ITMAGINATION możliwe jest o wiele bardziej szczegółówe prognozowanie potrzeb zakupowych, nawet w czasie rzeczywistym. Nasze narzędzia dają też możliwiość generowania natychmiastowej odpowiedzi do klienta, czyli kampanii promocyjnej. Bez wątpienia personalizacja, czyli tworzenie zindywidualizowanych ofert i przekazów marketingowych oraz analiza Big Data to obecnie najsilniejsze trendy, który będą wyznaczać kierunki w rozwoju handlu - tłumaczy Paulina Kamieniecka.

Więcej informacji o firmie na stronie https://itmagination.com/ oraz LinkedIN

Wybrane dla Ciebie
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia