Na przełomie dokonań i rozczarowań, czyli o cyfryzacji Polski w oczekiwaniu na Forum Gospodarcze TIME 2025

W przeddzień Wigilii 2023 roku w Ministerstwie Cyfryzacji z udziałem jego gospodarza Wicepremiera – Ministra Cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego odbyło się pospiesznie zwołane pierwsze spotkanie, które zapoczątkowało konsultacje społeczne nad opublikowaną ostatecznie w 10 miesięcy później "Strategią Cyfryzacji Państwa". Rok później, w połowie grudnia 2024 r., odbył się finał tych konsultacji, zbieżny z podsumowaniem politycznego dorobku tego ministerstwa, ale i całego Rządu Koalicji 15 Października. Z pogłębioną oceną tego dorobku przez społeczność polskich firm i przedsiębiorców z sektorów telekomunikacji, energetyki, technologii ICT spotkamy się już 10 marca 2025 roku, podczas 17 edycji Forum Gospodarczego TIME. Co więcej - na tej podstawie nasza społeczność sformułuje też swoje wnioski i oczekiwania na przyszłość, poczynając od ich uwzględnienia jeszcze podczas trwającej od stycznia do czerwca 2025 roku polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Skoro zaczęliśmy od cyfryzacji to kontynuujmy ten wątek zadając kluczowe pytanie:

Cyfryzacja dobrem i domeną państwowej administracji czy dla obywateli i biznesu?

Odpowiedź jest w istocie prosta, bo zawarta już – na co mało kto zwrócił uwagę w przeprowadzonych konsultacjach społecznych – w tytule ministerialnego opracowania: "Strategia Cyfryzacji Państwa". Co to oznacza? A tyle mianowicie, że to państwo polskie, czyli jego przede wszystkim rządowa centralna administracja, jest w pierwszym rzędzie zarówno organizatorem, jak i beneficjentem prowadzonej cyfrowej transformacji w naszym kraju. Oczywiście powołując się na deklarowane lub przewidywane potrzeby obywateli, organizacji społecznych, firm, sektorów gospodarczych, biznesu w ogóle, przedsiębiorców jako ogółu i wg branż gospodarczych. Pytanie zasadne – czy ich faktycznie potrzeb zidentyfikowanych, wszystkich albo tych zaiste priorytetowych? Można w tej kwestii mieć wiele wątpliwości! Poczynając od właściwie monopolu państwowych struktur na wykonywanie informatyzacji kraju, korzystanie z europejskich funduszy na ten cel, przez dobór i kolejność podejmowanych tematów i inwestycji, aż po dobrze się w aktualnych realiach geopolitycznych Polski i wojny w Ukrainie broniącą nadrzędność, a właściwie monopol decyzyjny państwa w sferze szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Od czasu Ludwika XIV i sformułowania "Państwo to ja" także do kwestii wykorzystywania dobrodziejstw nowych technologii w państwach demokratycznych powinno się już współcześnie podchodzić z większą pokorą i w zgodzie z całą krajową i unijną społecznością.

Bez prądu ani rusz, ale skąd go brać?

W praktyce nie ma już chyba w naszym kraju ani jednego nestora, pamiętającego naftowe, gazowe czy karbidowe oświetlenie. Elektryfikacja Polski po zakończeniu II wojny światowej to wielki i niekwestionowany przemysłowy i cywilizacyjny awans naszego kraju. Ale to co było możliwe i zasadne 70 czy nawet tylko 20 lat temu w klimatycznych i gospodarczych realiach pierwszej ćwiartki XXI wieku – a co dopiero kolejnych dziesięcioleci przed nami! - teraz wymaga daleko idącego przewartościowania i nie tyle wypracowania nowych strategii, lecz już ich po pierwsze posiadania a następnie zaawansowanych realizacji. Gdyby w latach 70-tych XX wieku, w dobie towarzysza Gierka, uruchomiono pierwszą polską elektrownię atomową, to po latach jej wkładu do krajowego systemu energetycznego by ona obecnie dożywała swoich dni, podobnie jak inne podobne elektrownie na świecie. A ponieważ jest inaczej, to Polska pcha się obecnie w energetykę atomową, gdy już cały świat przestawia się na Odnawialne Źródła Energii. Co więcej – czynimy tak w dobie doświadczeń płynących już z wojny na Ukrainie, że bezpieczeństwo energetyczne zapewnia nie energetyka centralna, lecz rozproszona, która to koncepcja rozproszenia infrastruktury krytycznej kraju powinna nam przyświecać także w odniesieniu do innych wymagających modernizacji sektorów gospodarczych.

Telekomunikacja – nerw gospodarki, administracji, społeczeństwa, armii

Dawniej to o łączności mówiono, że to nerw każdej armii. Współcześnie to telekomunikacja jest kluczową zdolnością każdej firmy, instytucji, organizacji, urzędu czy służb lub wojska do sprawnego, szybkiego i skutecznego działania, a tym bardziej w kontekście kolejnych wyzwań cyfrowej transformacji. Oczywiście w pojęciu telekomunikacja mieści się wiele spraw technicznej, technologicznej, organizacyjnej, biznesowej, finansowej, prawnej natury czy to na poziomie lokalnym, np. w jednostkach samorządu terytorialnego, czy na szczeblu centralnym. Inaczej te zagadnienia należy traktować, gdy mówimy o komercyjnej, usługowej czy wręcz rozrywkowej usłudze telekomunikacyjnej, a inaczej, gdy stanowią one o skuteczności działania i odporności na cyberzagrożenia najważniejszych organów i struktur państwa oraz grup obywateli kraju. Jednak w każdym z tych obszarów znajdzie się wiele tematów i problemów wymagających nowego namysłu i podjęcia nowszych niż dotychczas działań, np. w zakresie centrów danych czy zastosowań AI.

Przemysł w konkurencyjnym uścisku

Fundamentem każdej gospodarki jest przemysł, a dobrobyt bierze się z pracy. Przemysłowa wytwórczość zadecydowała o pozycji i dobrobycie Europy w ostatnich dwóch stuleciach, natomiast w odrodzonej po zaborach Polsce w minionym stuleciu. Dziś o przywództwo w gospodarce świata ostry bój toczą już nie tylko USA i Chiny, do wyścigu dołączają aspirujące do rozwoju kraje azjatyckie czy afrykańskie. Dzieje się tak kosztem głównie sytej i zamożnej Europy, Polski w minionej dekadzie nie wyłączając. Konkurencyjność bierze się z wielu powodów – dostępu do surowców, nowych tańszych i wydajniejszych technologii, kosztów energii oraz pracy. Statystyki dla unijnego i polskiego przemysłu są coraz mniej optymistyczne, w sumie coraz bardziej zagrożona jest rola Europy jako istotnego rynkowego producenta, co przełoży się prędzej czy później na los zatrudnionych w europejskim przemyśle ok. 35 milionów ludzi. Bierne czekanie na rozwój wypadków i oglądanie się na innych nie wróży nic dobrego, czas działać, tylko kto, kiedy, jakimi środkami ma to zrobić i w kraju, i w Europie?

Zielony Ład do poprawki?

Przyjęte w Unii Europejskiej w minionej dekadzie strategie czy to cyfryzacji czy odpowiedzi na wyzwania klimatyczne nigdy nie były i nie będą same z siebie skutecznym remedium na trapiące nas współcześnie i w najbliższych latach problemy wielkiej wagi. Zamieszanie i nowe doświadczenia przyniosła chociażby epidemia koronowirusa. Nie zapominajmy też o czystej polityce, traumach i aspiracjach narodowych, ambicjach partii politycznych i konkretnych ludzi. Łatwo się zniechęcić do realizacji strategicznych wizji typu Zielony Ład… Ale czy mamy inny wybór? Czy ktoś za nas: społeczeństwa, urzędnicy, przedsiębiorcy, aktywiści wykona to zadanie? Czy ktoś wykona je samodzielnie? Tylko w drodze kolejnych dyskusji, partnerstwa i współpracy na wielu poziomach jest szansa na optymalne funkcjonowanie naszych i przyszłych generacji ludzi w Europie.

Inwestycje i finanse – skąd na nie brać?

Konsekwencją powyżej opisanych problemów czy to ogólnej czy sektorowej natury jest potrzeba dokonania w najbliższej dekadzie wielu zmian w funkcjonowaniu europejskiej gospodarki i europejskich krajów. Niezbędne są wielkie i mądrze zaprojektowane, a następnie sprawnie poprowadzone inwestycje. Potrzebne są na ten cel równie wielkie środki finansowe. W Polsce wyraźnie już widać możliwe trudności krajowego sektora finansowego w ich zapewnieniu, brak też transparentności w odniesieniu do finansów publicznych. W Europie jest lepiej, ale jak długo jeszcze? Czy ten stan nie powinien jak najszybciej, póki mamy i pieniądze, i możliwości, i technologie, i chęci skłonić nas do działania na rzecz nowej rzeczywistości Anno Domini 2035?

Gdzie jest strategia gospodarcza Polski? kto ją wytycza i realizuje?

Ten tekst rozpoczął się od wypracowania w 2024 roku strategii cyfryzacji Polski na 10 lat do przodu. Nieco lepszej lub nieco gorszej od oczekiwań, ale jakiejś strategii. W kontekście kolejnych elementów tego tekstu i opisu naszej krajowej rzeczywistości, w związku też z sytuacją w Unii Europejskiej, ciśnie się na usta jedno zasadnicze pytanie: Jaka jest całościowa strategia gospodarcza dla Polski – kto ją wytycza, wypracowuje i kto ją realizuje? Odpowiedzi brak, ale póki co nie brakuje ogólników i rozmaitych deklaracji, za mało jest natomiast konkretów i efektów. Biznes po 9 minionych latach oczekuje w Polsce rozsądnych i stabilnych działań.

Jako ta część polskiej gospodarki, która jest związana z technologiami ICT głównie w sektorze teleinformatycznym i energetycznym, przygotowujemy na 10 marca 2025 r. kolejne Forum Gospodarcze TIME. Przyjdziemy na nie z naszą oceną stanu faktycznego po rocznym funkcjonowaniu rządu Koalicji 15 Października oraz z wnioskami i postulatami do działania administracji centralnej w kolejnych latach. Mamy nadzieję, że nasze opinie i rekomendacje zostaną uwzględnione jeszcze w trakcie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej i prędzej niż później w praktyce władz Unii i Polski.

Autor: Sławomir J. Cieśliński, Sekretarz Rady Programowej FG TIME

© materiały partnera
Materiał sponsorowany przez Polską Fundację Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej "PIKSEL"
Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X