Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
LOS
|

Najgorsze za nami. Drugi konwój gigakreta dla tunelu trasy Via Carpatia na miejscu

2
Podziel się:

Drugi konwój z elementami gigantycznej maszyny TBM, która wydrąży tunel na trasie S19 Rzeszów-Babica, dotarł na miejsce. Ta nowa droga ekspresowa na Podkarpaciu to element tzw. szlaku Via Carpatia. Transport wymusił ogromne utrudnienia dla kierowców. Ostatnie części gigakreta wyruszą w styczniu.

Najgorsze za nami. Drugi konwój gigakreta dla tunelu trasy Via Carpatia na miejscu
Drugi konwój wiozący elementy maszyny TBM, która wydrąży tunel na kolejnym odcinku szlaku Via Capratia (S19) (Twitter, GDDKiA Rzeszów)

W nocy z poniedziałek na wtorek (19 na 20 grudnia) do miejscowości Babica dotarł transport kolejnych elementów maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Akcja logistyczna trwała ponad dwa tygodnie. Konwój, który ruszył z Opola, ze względu na gabaryty części gigakreta przemieszczał się z prędkością 10-30 km/h.

Rozmiary elementów maszyny, które ważą po kilkaset ton, wymagały też skorzystania z głównych dróg w Polsce. Konwój w godzinach nocnych blokował ruch na wybranych odcinkach autostrad A4 i A1, dróg ekspresowych S2, S8, S12, S17 i S19, a także krajowej 19.

Drugi konwój przewoził napęd główny tunelownicy i elementy jej obudowy. Wcześniej, bo pod koniec listopada, do miejscowości Babica przewieziono m.in. tarczę skrawająca o średnicy 15,2 m. Wykonawcy zostało do sprowadzenia na plac budowy ostatnie części maszyny TBM.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Przełom w branży motoryzacyjnej. Będzie praca. "Sektor produkcji silników elektrycznych buduje się"

Koniec utrudnień w związku z transportem gigakreta dla S19

Trzeci konwój z elementami tunelownicy, która po złożeniu będzie długa na 112 m oraz ważyła 4000 ton, wyruszy w styczniu 2023 r. Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia jednak, że nie spowoduje utrudnień. Największe problemy związane z transportem części za zmotoryzowanymi.

- Będzie to transport znacznie mniejszych części maszyny. Nie będzie on generował utrudnień w ruchu i zostanie podzielony na dwie noce - przekazała Joanna Rarus, rzeczniczka prasowa GDDKiA oddział Rzeszów.

Początek drążenia tunelu zaplanowano na wiosnę 2023 r. Będzie składał się z dwóch nitek o długości każdej ponad 2,2 km. Maszyna ma natomiast wiercić ok. 10 m dziennie. Z ciekawostek GDDKiA podaje np., że gigakret pochłonie tyle prądu, ile wystarczyłoby do zasilania 25-tysięcznego miasteczka.

2,2 mld zł za budowę kolejnego odcinka szlaku Via Carpatia

Odcinek S19 Rzeszów Południe-Babica realizowany jest w systemie "projektuj i buduj". Wykonawca - konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción - opracował dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i prowadzi roboty budowlane. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł. Zakończenie prac zaplanowano na 2026 r.

W ramach inwestycji, oprócz tunelu powstaną również: węzeł Babica, sześć estakad, dwa wiadukty nad S19 i dwa lądowiska dla śmigłowców. Wybudowane zostanie też pierwsze w woj. podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(2)
Ryh
rok temu
przydatna trasa dla Targów ViaCarpatia
Twój nick
rok temu
Komendant z granatnikiem drąży taniej 😜