Nastroje w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym ponownie się pogarszają
Indeks klimatu biznesowego w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym spadł we wrześniu do poziomu minus 21,5 punktu z minus 15,8 punktu w sierpniu. Spadek nastąpił po dwóch miesiącach wzrostów i wynika głównie z pogorszenia oczekiwań biznesowych przedsiębiorstw.
Firmy z branży motoryzacyjnej oceniły swoją bieżącą sytuację biznesową jako gorszą niż miesiąc wcześniej. Wskaźnik oceny sytuacji spadł do minus 19,9 punktu z minus 16,9 punktu w sierpniu. Jeszcze bardziej pesymistyczne okazały się oczekiwania dotyczące najbliższych miesięcy, które obniżyły się do minus 23,1 punktu z minus 14,8 punktu w sierpniu.
Według Anity Wölfl, ekspertki instytutu ifo, można zaobserwować pierwsze oznaki rozczarowania nowym rządem niemieckim. - Przedsiębiorstwa miały nadzieję, że rząd uczyni Niemcy bardziej konkurencyjnymi jako lokalizację biznesową poprzez znaczące reformy strukturalne, ale jak dotąd nie widzą potwierdzenia tych nadziei - wskazała ekspertka.
Jednocześnie oczekiwania eksportowe w przemyśle motoryzacyjnym wzrosły do 16,7 punktu, co stanowi najwyższy poziom od kwietnia 2023 roku. Wölfl podkreśliła, że spadek indeksu klimatu biznesowego we wrześniu nie może być zatem przypisany niepewnej sytuacji w handlu zagranicznym, lecz odzwierciedla utrzymującą się słabość całej niemieckiej gospodarki.
Skoro Polacy zarabiają więcej, to dlaczego uważają, że biednieją? Analityk odpowiada
Szerszy kontekst problemów gospodarczych
Największa gospodarka Unii Europejskiej notuje ujemny wzrost PKB drugi rok z rzędu. W 2024 roku produkt krajowy brutto Niemiec skurczył się o 0,5 proc., a deficyt sektora finansów publicznych osiągnął 2,8 proc. PKB. Komisja Europejska prognozuje zerowy wzrost w 2025 roku, a dopiero w 2026 roku oczekiwane jest odbicie na poziomie 1,1 proc.
Berlin planuje wielomiliardowe inwestycje publiczne mające pobudzić koniunkturę. Rząd federalny przyjął ambitny plan fiskalny na lata 2025 do 2029, zakładający wydatki budżetowe w 2026 roku na poziomie 520,5 miliarda euro. Średnie roczne nakłady na inwestycje w tym okresie zaplanowano na około 120 miliardów euro. Na modernizację infrastruktury transportowej zamierza przeznaczyć w 2026 roku blisko 34 miliardy euro, a wydatki na obronność wzrosną o 29,4 miliarda euro więcej niż wcześniej planowano.
Wyzwania stojące przed niemiecką gospodarką obejmują brak dostępu do taniej energii po zakończeniu importu gazu z Rosji, restrykcyjną politykę pieniężną Europejskiego Banku Centralnego oraz potencjalne cła nakładane przez Stany Zjednoczone na towary z Unii Europejskiej. Wartość niemieckiego PKB wyniosła w 2024 roku 4,3 biliona euro, co stanowi niemal jedną czwartą całego PKB UE.