Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. DSZ
|
aktualizacja

"Newsweek": Tak CPK wydawało miliony złotych. Na liście influencerzy

798
Podziel się:

Miliony złotych na ołtarze, autobusy i influencerów. Wydatki CPK szokują - pisze "Newsweek". Tygodnik dotarł do listy kosztów najdroższej inwestycji PiS.

"Newsweek": Tak CPK wydawało miliony złotych. Na liście influencerzy
Tak CPK wydawało swoje miliony - ogłasza "Newsweek" (Licencjodawca, Jakub Kaminski)

Jak pisze "Newsweek", pierwsze liczby wyciągnięte z ksiąg finansowych CPK szokują. "Firma wydała to tej pory ponad 700 mln zł głównie na wynagrodzenia i sponsoring. Zobowiązania wynikające z zawartych umów są już znacznie większe i sięgają 5 mld zł, wliczając choćby wyceniony na 800 mln zł projekt portu lotniczego zamówiony w renomowanych zagranicznych studiach architektonicznych" - czytamy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Sprzedaje auta za miliony! "Tesli mi nie szkoda, traktuję ją jak lodówkę" - Robert Michalski #18

CPK wydaje miliony złotych. "Newsweek" prześwietlił niektóre wydatki

Tygodnik przypomina, że wśród innych wydatków są m.in. te na remont ołtarzy w parafii pod wezwaniem św. Stanisława w Wiskitkach (400 tys. zł), które były już opisywane przez media, jak i te mniej znane. Tutaj tygodnik wymienia m.in. 5 mln zł przekazane spółce Grodziskie Przewozy Autobusowe na zakup elektrycznego taboru.

Co ciekawe, wiele CPK wydało na promocję. Wśród kosztów znajdziemy np. 250 tys. zł wydanych na kampanię promocyjną u pięciu influencerów reprezentowanych przez firmę Stor9 należącą do piłkarza Roberta Lewandowskiego.

Według naszych informacji beneficjentem był aktywny w mediach społecznościowych Jakub Wiech, ekspert do spraw energetyki. Pieniądze trafiły też do właściciela instagramowego profilu Gabi Pilot, na którym w grudniu pojawił się post pod tytułem: "Dlaczego CPK powinien powstać". Wśród beneficjentów jest też Tomasz Habdas, autor treści podróżniczych, który w sieci zachwalał skrócenie czasu dojazdu z centralnej Polski w Bieszczady. To usprawnienie miało być zasługą kolei dużych prędkości, komponentu CPK. Spółka sponsorowała też prowadzącego profil maszynista.eu Marcina Antosza - czytamy.

"Newsweek" przekonuje także, że w zeszłym roku spółka CPK promowała swoje przyszłe inwestycje w TVP i Polsacie, wydając na ten cel 1,5 mln zł. "Około 1 mln zł poszedł na promocję projektu w mediach zagranicznych, a kilkadziesiąt tysięcy w prasie lokalnej, z czego ponad połowa – 55 tys. zł – trafiła do wydawanego przez paulinów kwartalnika "Apostoł Miłosierdzia Bożego" - wylicza.

Co dalej z CPK? Rząd daje sprzeczne sygnały

Przypomnijmy, że premier Donald Tusk we wtorek podczas posiedzenia Rady Gabinetowej mówił, ile milionów pochłonęła już inwestycja PiS w port.

- Utrzymanie biura i usług informatycznych - 112 mln zł. Program kolejowy 500 mln zł, ale nie zbudowano nawet jednego kilometra torów i nie ma nawet pozwoleń na budowę z wyjątkiem tunelu pod Łodzią. Na program lotniskowy wydano 708 mln, ale projekt terminala lotniskowego nie jest jeszcze gotowy - wyliczał premier Donald Tusk koszty ws. CPK.

Dużo w tej sprawie mówi także Maciej Lasek, pełnomocnik ds. CPK. Problem w tym, że są to sprzeczne słowa. Odnoszę wrażenie, że wy po prostu nie słuchacie. Przez ostatnie 1,5 godz. wmawiacie nam, że zdecydowaliśmy o likwidacji projektu. A my chcemy po audycie ten projekt naprawić, który wy zepsuliście - mówił do posłów opozycji podczas debaty w Sejmie poświęconej Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu.

Trudno jednak dziwić się pytaniom o to, czy decyzja faktycznie już nie zapadła. W końcu niektórzy nazywają Laska wprost "pełnomocnikiem ds. likwidacji CPK". On sam się z tym nie zgadza. Jednak jeszcze dwa dni przed wyborami publikował posty z hasztagiem #NIEdlaCPK. Z kolei zaraz po wyborach parlamentarnych w wywiadzie dla "Rynku Lotniczego" stwierdził wprost, że megalotnisko w Baranowie nie powstanie.

W kolejnych miesiącach Maciej Lasek mówił m.in. że z całego projektu CPK największe szanse na realizację ma tzw. kolejowy "igrek" (czyli linia Kolei Dużych Prędkości z Warszawy przez CPK i Łódź do Wrocławia i Poznania). Albo że ten sam efekt można osiągnąć rozbudowując Lotnisko Chopina i port w Modlinie, o wiele mniejszym kosztem niż budową CPK.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(798)
Karol
2 miesiące temu
Po co Polakom 8 największe lotnisko w Europie, jak możemy korzystać z nowo wybudowanego lotniska w Berlinie?! Jestem za sprzedaniem linii LOT Niemcom, bo nam latanie nie jest potrzebne. Jako kraj nie powinniśmy próbować konkurować, bo tylko się ośmieszamy! Nie znam osobiście ludzi, którzy latają samolotami! To jest fanaberia Polaków! Port przeładunkowy w Gdańsku trzeba zlikwidować, bo ten w Hamburgu najzupełniej wystarcza. Do cholery jesteśmy w Europie i możemy korzystać z infrastruktury Niemieckiej. Jesteśmy też beneficjentami Europejskich pieniędzy! Skąd u was taka niechęć do Niemiec? Gdyby nie Niemcy to w Polsce nie byłoby nic! To oni finansują drogi w Polsce, to oni dają nam pracę!
Pytam
2 miesiące temu
Pojawilo sie nazwisko Lewandowskiego?
Tom Pol
2 miesiące temu
Modlin ma fatalne położenie. POmiędzy dwiema rzekami i stąd te częst mgły. A Okęcia nie da się rozbudować bo wszędzie bloki chyba, że pozwolić na operację lotnicze w nocy.
Teza
2 miesiące temu
POdesrukcja niczego nie zbuduje a pinindzy i tak nie będzie.POmafia rozłupi znowu wszystko jak zwykle.
Zakłamańcy
2 miesiące temu
Neewsk.......... siebie niech prześwietli. Czy cokolwiek jest tam prawdą. Pracownicy rządowi i tyle.
...
Następna strona