Nowe auto prosto na złom? To nie fikcja, dilerzy błagają o pomoc

Jeśli rząd nie pomoże dilerom samochodów, ci zostaną z tysiącami aut, których nikt nie będzie mógł kupić. Fabrycznie nowe auta będą musiały trafić prosto na złomowiska. Pandemia załamała popyt, a tymczasem wchodzą nowe normy.

sprzedaż samochodówDlierzy mogą zostać na lodzie - z tysiącami niesprzedawalnych samochodów
Źródło zdjęć: © pxhere.com
oprac.  KBB

1 stycznia 2021 roku w całej Europie zaczną obowiązywać nowe normy emisji spalin. A to oznacza, że nie będzie można sprzedawać nowych aut, które ich nie spełniają. Do tej dilerzy mieli możliwość wyprzedania pewnej puli zeszłorocznych aut - pisze "Puls Biznesu".

Ta swoista dyspensa trwała rok i obejmowała 10 proc. sprzedaży z zeszłego roku. Jeśli więc producent aut sprzedał w poprzednim roku 100 tysięcy samochodów na danym rynku, to po zmianie norm mógł jeszcze wyprzedać 10 tysięcy w ciągu 12 miesięcy.

To gdzie ten wydech? Bo dostaliśmy mandat... Volkswagen e-Golf na co dzień (Golf Story - odc. 5)

Teraz sytuacja mocno się zmieniła – alarmują dilerzy aut. Przez pandemię sprzedaż samochodów się załamała, zaś od 2021 roku w życie wchodzą nowe normy emisji spalin. Tymczasem na placach stoją dziesiątki tysięcy niesprzedanych aut. Nie da się ich sprzedać w 2021 roku. Sprzedaż w 2020 roku była tak mała, iż 10 proc. od tej wartości będzie ilością homeopatyczną - czytamy w "PB".

Organy UE mogłyby albo zwiększyć pulę aut na dyspensie, albo wydłużyć okres ich sprzedaży. O żadnym z tych rozwiązań Komisja Europejska nie chce jednak słyszeć.

Dilerzy mogliby też sami kupić niesprzedane auta i je zarejestrować. Problem w tym, że pandemia obniżyła ich zdolność kredytową a na dodatek wydziały komunikacji działają dość powoli i sam proces rejestracji trwałby miesiącami.

Organizacje dilerów apelują do rządu o niezgodne z unijnymi przepisami wydłużenie okresu na sprzedaż puli aut. Na taki krok zdecydowały się już niektóre kraje. Drugą opcją będzie wysłanie dziesiątek tysięcy samochodów prosto na złom.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują