Ostatni Ford Fiesta wyjechał z fabryki. "Miał już swoje pięć minut"

Ford zakończył erę modelu Fiesta, produkowanego od blisko 50 lat. Koncern z amerykańskim rodowodem stawia na przeskok do świata elektromobilności. Ostatni egzemplarz z linii montażowej zjechał w piątek 7 lipca. W ocenie analityka rynku, mały miejski hatchback przestał się opłacać.

Lines of new Ford Fiesta automobiles in a lot at the Ford Motor Co. plant in Cologne, Germany, on Tuesday, Feb. 14, 2023. Ford will dismiss some 11% of its workforce in Europe in the latest sign of industrial disruption caused by the automotive sectors shift to electric vehicles. Photographer: Alex Kraus/Bloomberg via Getty ImagesFord Fiesta na placu fabryki w Kolonii. Ostatni egzemplarz opuścił linię montażową 7 lipca 2023 r.
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg

Ford Fiesta, mały samochód z segmentu B, sprzedawany był w ponad 50 krajach. Od startu produkcji w 1976 r. sprzedano ponad 22 mln egzemplarzy. Siódma generacja produkowana była już tylko w niemieckich zakładach w Kolonii. Ostatni egzemplarz z taśmy zjechał w piątek 7 lipca. Wraz z drugą, przedostatnią sztuką zasili flotę pojazdów zabytkowych Forda w Wielkiej Brytanii i w Niemczech.

"W Fordzie w Europie szybko przechodzimy na elektryczną przyszłość" - podkreśliło biuro prasowe Forda w oświadczeniu. Koniec produkcji Forda Fiesty wyznacza początek nowej ery Centrum Pojazdów Elektrycznych w Kolonii. Bo tylko takie samochody będą tam teraz powstawały.

Koniec produkcji Forda Fiesty został zapowiedziany już w ubiegłym roku. W Europie Ford chce przestawić się na produkcję aut wyłącznie elektrycznych do 2030 r. Wyprzedzi tym samym o pięć lat tzw. zakaz samochodów spalinowych w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zakaz aut spalinowych od 2035 r. "Motoryzacja bardzo się zmieni"

Kompaktowe SUV-y zdobywają rynek

Jest jeszcze jeden powód rezygnacji z produkcji Forda Fiesty już teraz. David Leggett, analityk motoryzacyjny w GlobalData, powiedział CNBC, że w Europie nastąpiło "przesunięcie rynku w kierunku kompaktowych SUV-ów".

Ford wolałby sprzedawać swoją Pumę o wyższej marży niż małe hatchbacki - stwierdził analityk.

Zaznaczył, że Ford Focus ma zniknąć z europejskich salonów w 2025 r. W przyspieszeniu transformacji w stronę produkcji zeroemisyjnych samochodów znaczenie ma jeszcze jeden fakt. - Globalny niedobór półprzewodników, który nastąpił po pandemii, również przyspieszył ten trend, ponieważ producenci nadali priorytet w opuszczaniu fabryk swoim modelom o wyższej marży - dodał Leggett.

- Krótko mówiąc, nie ma prawdziwego uzasadnienia dla inwestycji w odnowienie gamy modeli takich jak Fiesta. Podobnie jak Focus, Fiesta miała już swoje pięć minut. Był to jednak świetny samochód dla Forda - ocenił analityk.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE