Niemcy ustąpiły, Polska wciąż na "nie". Co dalej z zakazem dla aut spalinowych od 2035 roku?

Bruksela poszła na ustępstwa wobec Berlina, więc ten nie będzie blokować unijnego zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. UE daje zielone światło dla paliw syntetycznych. Najnowszy raport wskazuje, że może to być tylko pusta deklaracja. Polska dalej jest na "nie".

Od 2035 r. zakazana ma być sprzedaż nowych aut emitujących CO2. "Ratunkiem" dla samochodów spalinowych ma być zeroemisyjna benzynaOd 2035 r. zakazana ma być sprzedaż nowych aut emitujących CO2. "Ratunkiem" dla samochodów spalinowych ma być zeroemisyjna benzyna
Źródło zdjęć: © Adobe Stock, Getty Images | Valeria Mongelli Bloomberg, elcovalana

Niemiecki rząd przez długi czas popierał unijny projekt "Fit for 55" obejmujący zakaz rejestracji nowych aut osobowych z silnikami spalinowymi od 2035 r. Kilka tygodni temu jednak Berlin nieoczekiwanie zagroził wetem. "Ostatecznie jednak ustąpił w zamian za deklarację Komisji Europejskiej, że zakaz nie będzie obejmował samochodów napędzanych bezemisyjnymi paliwami syntetycznymi" - przypomina "Rz".

Szkopuł w tym, że może to być pusta deklaracja. Według "Rz" jedyną realną ścieżką rozwoju branży i tak mają być samochody elektryczne, ponieważ do 2035 r. nie będzie wystarczającej ilości paliw syntetycznych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy zakaz rejestracji aut spalinowych trafi do kosza? "Niemcy powiedzieli to, co branża mówi od dawna"

Jest zgoda na paliwa syntetyczne. Ale nie ma tych paliw

- Doszliśmy do porozumienia z Niemcami w sprawie przyszłego wykorzystania paliw syntetycznych w samochodach - mówił Frans Timmermans, wiceprzewodniczący KE, odpowiedzialny za Europejski Zielony Ład.

Jednak Poczdamski Instytut Badań nad Wpływem Klimatu opublikował w ubiegłym tygodniu raport, z którego wynika, że w 2035 r. globalna planowana produkcja paliw syntetycznych wystarczy na zaspokojenie zaledwie 10 proc. niezbędnych potrzeb Niemiec.

Paliwo syntetyczne. Jak powstaje zeroemisyjna benzyna?

Niemiecki producent samochodów luksusowych Porsche jest zaangażowany w produkcję paliwa syntetycznego. Na dalekim południu Chile działa już demonstracyjna fabryka, produkująca syntetyczną benzynę z wody, pozyskiwanego z powietrza CO2 i przy wykorzystaniu energii wiatrowej.

Na czym polega "magia" paliwa syntetycznego? W silniku podczas spalania takiego "zielonego" paliwa, nadal emitowany jest dwutlenek węgla. Ale ponieważ w procesie produkcji paliwa został on pobrany z powietrza, a nie wyemitowany ze spalania surowców kopalnych, nie jest liczony jako emisja CO2 do atmosfery.

Obecne możliwości demonstracyjnego zakładu pozwalają na wyprodukowanie 130 tys. litrów zeroemisyjnej benzyny w ciągu roku. Niedaleko ma jednak powstać nowa, większa fabryka, produkująca 66 mln litrów syntetycznego paliwa rocznie. Dużo? Jak wylicza Porsche, wystarczy to do napełnienia baków 880 tys. egzemplarzy Porsche Panamera.

- Paliw syntetycznych nie ma, to prawda. Ale poprzez tę deklarację ich uwzględnienia zostawiono sobie czas na szukanie pewnych dodatkowych rozwiązań - powiedziała "Rz" Elżbieta Łukacijewska, eurodeputowana KO.

Polska nadal jest na "nie"

Unijni ministrowie środowiska w środę mają przyjąć legislację przewidującą zmodyfikowany zakaz sprzedaży samochodów emitujących CO2 od 2035 r. Po tej dacie nadal będzie można użytkować auta z konwencjonalnym napędem lub kupić je na rynku aut używanych.

"Na poniedziałkowym posiedzeniu ambasadorów UE, przygotowującym ministerialne spotkanie, tylko Polska i Włochy wyraziły sprzeciw wobec nowego prawa, a Rumunia i Bułgaria wstrzymały się od głosu" - czytamy w "Rz".

To za mało, by zablokować unijne przepisy, a z budowanej w ostatnich tygodniach koalicji wycofały się Niemcy.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X