WAŻNE
TERAZ

NFZ na krawędzi. Rząd chce zmienić prawo

Byłem w fabryce, w której produkują benzynę z wody i powietrza. Unijny zakaz od 2035 r. nie ma sensu?

Unia Europejska chce, żeby po 2035 r. na rynek wjeżdżały nowe auta nieemitujące spalin. Dlatego stawia na elektryczne i wodorowe. A gdyby tak można jeździć zwykłym autem i nie generować emisji CO2? W Chile widziałem, jak produkują e-paliwo z wody i powietrza. Jest tylko jeden problem.

Benzyna zeroemisyjna produkowana jest w demonstracyjnej fabryce na południu Chile. Porsche jest jednym z udziałowcówBenzyna zeroemisyjna produkowana jest w demonstracyjnej fabryce na południu Chile. Porsche jest jednym z udziałowców
Źródło zdjęć: © money.pl | Marcin Walków
Marcin Walków

By dostać się do Punta Arenas na południu Chile, w ciągu 24 godzin zaliczyłem cztery starty i lądowania. Nie bez powodu demonstracyjna fabryka e-paliwa powstała na końcu świata, a nie na przedmieściach Stuttgartu, niedaleko siedziby Porsche. Bo w tej części Patagonii silny wiatr wieje średnio przez ponad 240 dni w roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Złotówka różnicy w cenie diesla i benzyny. "Im bliżej wakacji, tym benzyna będzie droższa"

E-paliwo od Porsche. Jak w Punta Arenas powstaje zeroemisyjna benzyna?

Do produkcji e-paliwa potrzebne są trzy składniki:

  • woda.
  • dwutlenek węgla (CO2),
  • odnawialne źródło energii.

Tym trzecim jest wspomniany już wiatr, stąd turbina w fabryce w Punta Arenas. To ona zasila urządzenia w zakładzie. W tym te do produkcji zielonego wodoru. Woda pochodzi z ujęcia głębinowego. W przyszłości jednak może być wykorzystywana woda morska po procesie odsalania. Dwutlenek węgla pobierany jest z powietrza.

Jednym z najważniejszych urządzeń na terenie fabryki jest elektrolizer. To w nim woda rozpada się na wodór i tlen cząsteczkowy. Wodór i tlen z kolei wykorzystywane są do produkcji metanolu. To z niego powstaje "zielona" benzyna lub inne e-paliwa. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że to podobny mechanizm działania, jak w przypadku drzewa. Pobiera ono wodę "korzeniami" i dwutlenek węgla z powietrza. Ubocznym produktem reakcji jest tlen, który wraca do atmosfery.

O co w tym tak naprawdę chodzi? Przecież w silniku podczas spalania takiego "zielonego" paliwa, nadal emitowany będzie dwutlenek węgla. To prawda. Ale ponieważ w procesie produkcji paliwa został on pobrany z powietrza, a nie wyemitowany ze spalania surowców kopalnych, nie jest liczony jako emisja CO2 do atmosfery.

Fabryka na przedmieściach Punta Arenas działa pod szyldem HIF, joint-venture chilijskiego giganta energetycznego AME, Porsche i kilku innych firm. Jej budowa pochłonęła 74 mln dol. To do Porsche trafia obecnie cała produkcja e-paliwa z tego miejsca. Wykorzystywane jest przede wszystkim w sporcie motorowym. Do 2030 r. firma chce produkować 150 tys. baryłek takiego paliwa dziennie.

Demonstracyjna fabryka benzyny zeroemisyjnej działa w Punta Arenas na południu Chile
Demonstracyjna fabryka benzyny zeroemisyjnej działa w Punta Arenas na południu Chile © Google Maps

Zielony wodór i zeroemisyjna benzyna

W fabryce w Chile co godzinę produkowane jest 20,5 kg zielonego wodoru. Obecnie dzienne zużycie wody to 1000 litrów, co odpowiada sześciu kąpielom w wannie. Wiatrak z kolei może generować 3,4 MW, a dziś na potrzeby produkcji wykorzystywane jest około jednej trzeciej jego możliwości. W skali roku pozwala to na wyprodukowanie 130 tys. litrów zeroemisyjnej benzyny.

Niedaleko Haru Oni - bo tak nazwano tę demonstracyjną fabrykę - powstaje druga, która ma mieć już charakter komercyjny. Tam przewidziano 300 MW mocy w turbinach wiatrowych. Rocznie ma produkować 66 mln litrów e-paliwa. Taka ilość wystarczy, by zalać do pełna 880 tys. samochodów Porsche Panamera. Produkcja z Chile ma być transportowana drogą morską do Europy. HIF planuje też inwestycje w Teksasie w USA i w Tasmanii w Australii.

E-paliwo to przyszłość. Co z samochodami spalinowymi po 2035 roku?

Gdy już obejrzałem fabrykę Haru Oni i posłuchałem prezentacji, na usta cisnęły mi się dwa pytania:

  • Dlaczego nie robimy tego powszechnie w Europie - tam, gdzie wiatru i wody jest pod dostatkiem?
  • Skoro możemy tankować zeroemisyjną benzynę, to czy unijny zakaz rejestracji aut spalinowych od 2035 r. naprawdę jest potrzebny?

Na oba odpowiedział mi Karl Dums, który w Porsche AG odpowiedzialny jest za projekt eFuels. Jego zdaniem produkcja zeroemisyjnej benzyny jest możliwa w Europie, ale nieopłacalna. Powiedział, że energia elektryczna jest zbyt droga i powinna być wykorzystywana bezpośrednio.

Jedna turbina wiatrowa w rejonie Punta Arenas może wyprodukować nawet czterokrotnie więcej energii niż ta sama turbina postawiona w Niemczech. Trzeba więc postawić nawet cztery takie turbiny, by wyprodukować tę samą ilość energii, co w Chile. A to ma wpływ na cenę - wyjaśnił.

Dlatego jego zdaniem trzeba inwestować w takie farmy w Ameryce Południowej, Australii czy północnej Afryce. I potem transportować tę energię w postaci płynnej, czyli metanolu, statkami do Europy. - Tak samo, jak dziś importujemy ropę naftową, z której później powstają paliwa i inne produkty. To może być substytut ropy - podkreślił Dums.

W jego ocenie główną barierą nie jest technologia, a legislacja. Działalność tego typu fabryki planowana jest na około 25 lat, a finansowanie na 15-17 lat. - Jako inwestor chcesz mieć pewność, że będziesz mógł wprowadzić na rynek wyprodukowane paliwo i będzie ono traktowane jako produkt zeroemisyjny. Inwestując pieniądze dziś, chcesz mieć pewność, że te nakłady się zwrócą - dodał.

Przedstawiciele Porsche w kuluarowych rozmowach przekonywali, że Unia Europejska od 2035 r. nie wprowadza zakazu silników spalinowych. Mówili o "zakazie silników emitujących CO2 w procesie spalania paliwa".

Zeroemisyjne paliwo nie jest dziś brane pod uwagę w legislacji. Dlatego jedynym dostępnym rozwiązaniem, aby osiągnąć założone cele redukcji emisji CO2 do zera, są samochody elektryczne - powiedział money.pl Karl Dums.

Jak dodał, trwają rozmowy z Komisją Europejską, aby samochody z napędem konwencjonalnym, wykorzystujące wyłącznie takie paliwo, jakie produkowane jest w chilijskiej fabryce, mogły zostać uznane za zeroemisyjne.

Kilka dni po naszej rozmowie z przedstawicielem Porsche AG niemiecki minister transportu Volker Wissing stwierdził, że stosowanie paliw syntetycznych powinno pozostać możliwe po 2035 r. i wezwał Komisję Europejską do przedstawienia wniosku, który to umożliwi. Ambasadorowie krajów UE w piątek odwołali głosowanie, które było zaplanowane na 7 marca.

Ceny e-paliwa. Zeroemisyjna benzyna jest droższa

Warto zaznaczyć, że zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) zostało uznane jako najbardziej optymalna metoda osiągnięcia neutralności klimatycznej w transporcie lotniczym. Fabryka taka jak Haru Oni może produkować paliwo nie tylko do samochodów, ale również na potrzeby innych środków transportu.

Jednak podobnie jak w przypadku SAF w transporcie lotniczym, tak i w przypadku zeroemisyjnej benzyny barierą jest jej wyższa cena. Przedstawiciele Porsche nie ujawnili kosztów produkcji w Haru Oni. Podkreślają, że będzie to miarodajne dopiero w przypadku produkcji przemysłowej, a nie w fabryce demonstracyjnej. W sektorze lotniczym mówi się, że zrównoważone paliwo lotnicze jest trzy-, czterokrotnie droższe niż konwencjonalny odpowiednik produkowany z ropy naftowej.

Cena, którą płacimy dziś przy dystrybutorze nie pokrywa wyłącznie kosztów produkcji paliwa. To również marża i kilka podatków. I dlatego uważamy, że byłoby sprawiedliwie, gdyby realnie odzwierciedlała też wpływ emisji CO2 na środowisko. To zróżnicowałoby ceny paliw kopalnych i tych zeroemisyjnych - mówią przedstawiciele Porsche.

Uważają, że nawet jeśli ich benzyna nie sprawi, że po 2035 r. będzie można kupować nowe samochody z konwencjonalnymi silnikami, to ten rodzaj paliwa wciąż ma przyszłość. Bo planowany zakaz nie sprawi, że już zarejestrowane "benzyniaki" i diesle będą musiały zniknąć z ulic. I jeszcze przez długie lata trzeba je będzie przecież tankować.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują