Przyszłość to samoloty na zużyty olej do smażenia frytek. Ale jest jeden problem

Linie lotnicze chcą odejść od paliwa produkowanego z ropy naftowej na rzecz tego zrównoważonego, produkowanego np. ze zużytego oleju kuchennego. Sebastian Mikosz, wiceprezes IATA, w rozmowie z money.pl bez wahania wskazuje, co jest dziś największym problemem: niska dostępność i wysoka cena tego ekologicznego paliwa.

Zużyty olej kuchenny to jeden z surowców do produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF)Zużyty olej kuchenny to jeden z surowców do produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF)
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Marcin Walków

Obecnie jest siedem technologii produkcji tzw. zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). - Może być produkowane m.in. z biomasy, rzepaku czy oleju palmowego. Niektóre źródła nie wykluczają też produkcji SAF z plastiku - wylicza Sebastian Mikosz, wiceprezes Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA, w rozmowie z money.pl.

Wskazuje też na najnowocześniejszą, a zarazem najdroższą obecnie technologię produkowania SAF. - Wychwytywanie dwutlenku węgla i łączenie go z wodorem, by przez gazyfikację i upłynnianie produkować paliwo lotnicze. To bardzo droga technologia, na początku cyklu innowacyjności. Wymaga olbrzymich nakładów finansowych na badania i rozwój - dodaje Mikosz.

I tu dochodzimy do sedna problemu. Na razie SAF stanowią zaledwie niewielki ułamek, o czym najlepiej świadczy to, że cel na 2025 r. to... wzrost do 2 proc. w stosunku do całości paliwa lotniczego. Parlament Europejski w lipcu zagłosował za tym, by w 2040 r. ten udział zwiększył się do 37 proc., a 10 lat później do 85 proc. Oznaczałoby to, że w 2050 r. paliwo lotnicze produkowane z ropy naftowej stanowiłoby zdecydowaną mniejszość.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Antonow An-225 w Rzeszowie. Nagranie z lądowania największego samolot świata

Zrównoważone paliwo lotnicze. Pierwsze rejsy w 100 proc. na SAF

Jedną z największych zalet zrównoważonego paliwa jest to, że można je wykorzystywać w już eksploatowanych samolotach. Nie trzeba modyfikować ich układów, a na lotniskach - budować nowej infrastruktury, jak będzie to miało miejsce np. w przypadku wodoru.

Obecnie zrównoważone paliwo lotnicze jest stosowane jako domieszka do konwencjonalnego, produkowanego z ropy naftowej. Wiosną 2022 r. Airbus A380 jako trzeci typ samolotu tego producenta wykonał lot, korzystając wyłącznie z SAF. Jednak Unia Europejska chce, by zrównoważone paliwa lotnicze stawały się normą w transporcie lotniczym.

SAF pozwala obniżyć emisję CO2 średnio o 80 proc. w stosunku do konwencjonalnego paliwa lotniczego.

Bierze się pod uwagę cały cykl życia zrównoważonego paliwa lotniczego. Jest ono produkowane z surowców, które już zdążyły wyemitować CO2 do atmosfery. I na tym polega genialność tego rozwiązania. Możemy produkować paliwo lotnicze bez wykorzystywania surowców kopalnych, w tym przypadku ropy naftowej. SAF może powstawać z wychwytywanego dwutlenku węgla, więc w dłuższej perspektywie, branża lotnicza może redukować CO2, a nie go emitować - wyjaśnia Sebastian Mikosz.

Były prezes LOT-u nie ma wątpliwości, co jest największym wyzwaniem na tej drodze: niska dostępność SAF i znacznie wyższe koszty jego produkcji. Uważa, że trzeba ten trend odwrócić, bo wraz ze wzrostem ilości zrównoważonego paliwa lotniczego na rynku, jego cena będzie coraz niższa.

- Dzięki temu rozwój nowych połączeń i prognozowany wzrost ruchu lotniczego nie będzie wpływał na wzrost emisji CO2. To jest największe wyzwanie na najbliższe 28 lat, bo celem jest zerowa emisja w 2050 r. Dlatego jako IATA wysyłamy wyraźny sygnał na rynek: będziemy kupować to paliwo. W ten sposób chcemy sprawić, by produkcja SAF wzrosła, a w efekcie jego cena spadła - podkreśla Mikosz.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl 

Wybrane dla Ciebie
Wykorzystanie rosyjskich aktywów. List siedmiu przywódców. "Czas jest najważniejszy"
Wykorzystanie rosyjskich aktywów. List siedmiu przywódców. "Czas jest najważniejszy"
Problem, który jest na Zachodzie, już w Polsce? Lewica chce nowego podatku
Problem, który jest na Zachodzie, już w Polsce? Lewica chce nowego podatku
11 lat zmowy w branży rolniczej. UOKiK nakłada 170 mln zł kary
11 lat zmowy w branży rolniczej. UOKiK nakłada 170 mln zł kary
Duże zmiany w waloryzacji emerytur? ZUS prześwietlił pomysł prezydenta
Duże zmiany w waloryzacji emerytur? ZUS prześwietlił pomysł prezydenta
Jest pierwsze zdjęcie wykonane przez polskiego satelitę
Jest pierwsze zdjęcie wykonane przez polskiego satelitę
Ataki na rosyjską infrastrukturę  i indyjski deal z Putinem. Ropa musiała zareagować
Ataki na rosyjską infrastrukturę i indyjski deal z Putinem. Ropa musiała zareagować
Dziennikarka money.pl nominowana do nagrody Grand Press Economy
Dziennikarka money.pl nominowana do nagrody Grand Press Economy
Nowy rekord. Ceny miedzi wystrzeliły
Nowy rekord. Ceny miedzi wystrzeliły
2 mln Polaków toną w długach. Tam jest najgorzej
2 mln Polaków toną w długach. Tam jest najgorzej
Niemiecki przemysł łapie oddech. Solidny wzrost produkcji w październiku, ale motoryzacja wciąż hamuje
Niemiecki przemysł łapie oddech. Solidny wzrost produkcji w październiku, ale motoryzacja wciąż hamuje
Gwałtowny wzrost handlu kokainą w UE. "Nigdy wcześniej"
Gwałtowny wzrost handlu kokainą w UE. "Nigdy wcześniej"
Nowy obowiązek dla właścicieli mieszkań. Rząd chce 50 tys. zł kary
Nowy obowiązek dla właścicieli mieszkań. Rząd chce 50 tys. zł kary