Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Walków
|

Historyczny lot Airbusa. Samolot A380 poleciał na zużytym oleju do frytek

34
Podziel się:

Airbus A380, największy pasażerski samolot na świecie, wykonał historyczny lot. Czterosilnikowa maszyna wzbiła się w powietrze, będąc zasilana zrównoważonym paliwem lotniczym wyprodukowanym ze zużytego oleju spożywczego. Firma podkreśla, że właśnie takie paliwa mogą pomóc zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o nawet 71 proc.

Historyczny lot Airbusa. Samolot A380 poleciał na zużytym oleju do frytek
Airbus A380 podczas lotu w 100 proc. był zasilany paliwem pochodzącym ze zużytego oleju do frytek (Materiały prasowe, Airbus)

Airbus A380 w barwach producenta, będący jedną z maszyn testowych, wystartował z lotniska Blagnac w Tuluzie 25 marca o godz. 8.43. Lot trwał około trzech godzin i w jego trakcie samolot wykorzystywał jeden z czterech silników Rolls-Royce Trent 900 i to właśnie on zasilany był wyłącznie SAF. Kolejny taki rejs odbył się 29 marca na trasie z Tuluzy do Nicei.

Jak wylicza europejski producent, na potrzeby historycznego lotu firma Total Energies dostarczyła 28 ton niemieszanego SAF, wyprodukowanego w Le Havre w Normandii z hydroprzetworzonych estrów i kwasów tłuszczowych, wolnych od aromatów i siarki.

Paliwo to składa się głównie ze zużytego oleju spożywczego oraz innych tłuszczów odpadowych - podkreśla Airbus w komunikacie.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Zobacz także: Microsoft AI Tour. Relacja z eventu

Airbus stawia na paliwo lotnicze ze zużytego oleju

Airbus produkuje obecnie samoloty, które na co dzień mogą wykorzystywać mieszankę, składającą się w 50 proc. z SAF i nafty lotniczej. Do końca tej dekady producent chce uzyskać certyfikat władz nadzoru lotniczego, który pozwoli na wykorzystywanie 100 proc. SAF w rejsach komercyjnych.

Równocześnie A380 to trzeci typ samolotu Airbusa, który w ostatnich 12 miesiącach wykonał lot, korzystając w 100 proc. z SAF. Pierwszy był szerokokadłubowy A350 w marcu 2021 r., drugim wąskokadłubowy A319neo w październiku 2021.

Zwiększenie poziomu wykorzystania SAF pozostaje istotnym pomysłem w branży, służącym osiągnięciu zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r. Statystyki przedstawione w raporcie Waypoint 2050 wskazują, że użycie SAF może przyczynić się do redukcji emisji CO2 o od 53 proc. do 71 proc. wymaganego poziomu - podkreśla Airbus.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(34)
WYRÓŻNIONE
noname
3 lata temu
1 kwietnia... nie ma możliwości, żeby uzyskać wystarczającą moc na zużytym oleju roślinnym... Silniki RR trent 900 nie przetrwałyby takiej mieszanki - samolot, co najwyżej trafiłby do hali remontowej...
M. s
3 lata temu
1 kwietnia 😉
Pozorovatel
3 lata temu
Mam po minionym weekendzie pół litra zużytego oleju po smażeniu frytek. Chętnie go odstąpię LOT-owi albo jakiejś innej Lufthansie. Gdzie powinienem skierować ofertę?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (34)
Mucek
3 lata temu
Byle to nie był olej z tych podobno zamkniętych restauracji z dużym M, które mają tam przewrócić na bok. Albo zamienić na "zet".
A ja
3 lata temu
mam starego diesla i jak wleje stary olej zamiast diesla to z euro 3 powinno się zrobić euro 15?
A ja
3 lata temu
mam starego diesla i jak wleje stary olej zamiast diesla to z euro 3 powinno się zrobić euro 15?
A ja
3 lata temu
mam starego diesla i jak wleje stary olej zamiast diesla to z euro 3 powinno się zrobić euro 15?
A ja
3 lata temu
mam starego diesla i jak wleje stary olej zamiast diesla to z euro 3 powinno się zrobić euro 15?
...
Następna strona