Historyczny lot Airbusa. Samolot A380 poleciał na zużytym oleju do frytek

Airbus A380, największy pasażerski samolot na świecie, wykonał historyczny lot. Czterosilnikowa maszyna wzbiła się w powietrze, będąc zasilana zrównoważonym paliwem lotniczym wyprodukowanym ze zużytego oleju spożywczego. Firma podkreśla, że właśnie takie paliwa mogą pomóc zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o nawet 71 proc.

Airbus A380 podczas lotu w 100 proc. był zasilany paliwem pochodzącym ze zużytego oleju do frytek Airbus A380 podczas lotu w 100 proc. był zasilany paliwem pochodzącym ze zużytego oleju do frytek
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Airbus
Marcin Walków

Airbus A380 w barwach producenta, będący jedną z maszyn testowych, wystartował z lotniska Blagnac w Tuluzie 25 marca o godz. 8.43. Lot trwał około trzech godzin i w jego trakcie samolot wykorzystywał jeden z czterech silników Rolls-Royce Trent 900 i to właśnie on zasilany był wyłącznie SAF. Kolejny taki rejs odbył się 29 marca na trasie z Tuluzy do Nicei.

Jak wylicza europejski producent, na potrzeby historycznego lotu firma Total Energies dostarczyła 28 ton niemieszanego SAF, wyprodukowanego w Le Havre w Normandii z hydroprzetworzonych estrów i kwasów tłuszczowych, wolnych od aromatów i siarki.

Paliwo to składa się głównie ze zużytego oleju spożywczego oraz innych tłuszczów odpadowych - podkreśla Airbus w komunikacie.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Airbus A380 staruje z warszawskiego lotniska

Airbus stawia na paliwo lotnicze ze zużytego oleju

Airbus produkuje obecnie samoloty, które na co dzień mogą wykorzystywać mieszankę, składającą się w 50 proc. z SAF i nafty lotniczej. Do końca tej dekady producent chce uzyskać certyfikat władz nadzoru lotniczego, który pozwoli na wykorzystywanie 100 proc. SAF w rejsach komercyjnych.

Równocześnie A380 to trzeci typ samolotu Airbusa, który w ostatnich 12 miesiącach wykonał lot, korzystając w 100 proc. z SAF. Pierwszy był szerokokadłubowy A350 w marcu 2021 r., drugim wąskokadłubowy A319neo w październiku 2021.

Zwiększenie poziomu wykorzystania SAF pozostaje istotnym pomysłem w branży, służącym osiągnięciu zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r. Statystyki przedstawione w raporcie Waypoint 2050 wskazują, że użycie SAF może przyczynić się do redukcji emisji CO2 o od 53 proc. do 71 proc. wymaganego poziomu - podkreśla Airbus.
Airbus A380. Dane techniczne
© PAP | Adam Ziemienowicz
Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze może liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze może liczyć
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE