PKP PLK przedstawiły plan przetargowy na 2026 r. Wśród nich kolej do lotniska Modlin
PKP Polskie Linie Kolejowe zamkną 2025 r. z ogłoszonymi przetargami o wartości ok. 27 mld zł, chociaż pierwotny plan zakładał postępowania na łącznie ok. 16 mld zł. Przyszły rok tak bogaty nie będzie, bo zamawiane prace mają kosztować szacunkowo 9,5 mld zł.
Do końca 2025 r. PKP PLK mają ogłosić się jeszcze dwa duże postępowania, każde powyżej 100 mln zł: przebudowa odcinka Sitkówka Nowiny – Miąsowa oraz zabudowa systemu ETCS poziom 2 na linii kolejowej nr 351 Poznań – Szczecin.
Przyszły rok spółka zacznie z przytupem, bo najwartościowsze przetargi ruszą właśnie w pierwszym kwartale 2026 r., szacowane na ponad 1 mld zł każdy.
"W tym czasie zaplanowano także ostatnie postępowania dla kluczowego projektu Podłęże – Piekiełko, należącego do największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce - podały PKP PLK.
Skoro Polacy zarabiają więcej, to dlaczego uważają, że biednieją? Analityk odpowiada
Na drugi kwartał 2026 r. spółka kolejowa zapowiedziała przetargi, które mają poprawić komfort i bezpieczeństwo podróży m.in. między Orzeszem a Tychami oraz umożliwić uruchomienie nowego połączenia z Tychów do Bierunia. Ogłoszony ma zostać również przetarg na budowę nowej łącznicy w rejonie stacji Jaworzno Szczakowa, co ma skrócić czas przejazdu na trasie Kraków – Olkusz.
Druga połowa 2026 r. w planach PKP PLK
W trzecim kwartale przyszłego roku PKP PLK planują np. przetarg na przebudowę stacji Psary, w ramach prac na Centralnej Magistrali Kolejowej i jej powiązaniach. Modernizacja, dzięki bezkolizyjnemu połączeniu CMK z linią w kierunku Krakowa, ma umożliwić większą przepustowość i krótszy czas podróży w relacji Warszawa – Kraków.
Ponadto w trzecim kwartale 2026 r. planowane jest także postępowanie dot. budowy linii kolejowej ze stacji Modlin do podwarszawskiego lotniska, a także stworzenia samej stacji przy Mazowieckim Porcie Lotniczym Warszawa Modlin.
Między lipcem a wrześniem można się także spodziewać postępowania dot. prac na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowy nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wschód w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom.
W czwartym kwartale PKP PLK ogłoszą postępowania na rewitalizację ciągu na liniach nr 390 i 236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, budowę połączenia Kraków – Niepołomice, a także roboty w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej.
PKP PLK ogłoszą przetargi na projekty
W przyszłym roku pojawią się także przetargi na dokumentacje projektowe. Chodzi np. o rozbudowę linii nr 289 Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów, budowę łącznicy Jaktorów – Grodzisk Mazowiecki, prace na odcinku linii nr 181 Wieluń – Kępno oraz opracowanie dokumentacji dla odcinka Tumlin – Sitkówka Nowiny.
"W przypadku tej ostatniej inwestycji ważnym elementem będzie również przebudowa stacji Kielce Główne, transformacyjny projekt dla całego centralnego obszaru miasta Kielce, obejmujący dostosowanie standardu obsługi podróżnych do współczesnych wymagań" - podkreśliła spółka.
PKP PLK jako spółka Skarbu Państwa zarządza krajową infrastrukturą kolejową, w tym ruchem pociągów i ogólnopolskim rozkładem jazdy. Według danych przekazanych w komunikacie, sieć zarządzana przez spółkę liczy ok. 18,8 tys. km linii.
Źródło: PKP PLK