Czeski przewoźnik przedstawił plany wobec Polski. Już myśli o Kolei Dużych Prędkości
Czeski przewoźnik RegioJet przedstawił plany rozwoju swojej oferty w rozkładzie jazdy 2025/2026 oraz 2026/2027. Pojawią się zarówno nowe połączenia między dużymi miastami w Polsce, jak i międzynarodowe. Spółka nie ukrywa, że powalczy także o przewozy linią Kolei Dużych Prędkości.
Czeski przewoźnik RegioJet od dłuższego czasu kursuje w Polsce, chociaż początkowo tylko między Krakowem a Pragą. We wrześniu pociągi spółki zadebiutowały na trasie między Warszawą a stolicą Małopolski, przełamując de facto monopol PKP Intercity. Ale to także tylko wstępny etap realizacji planu Czechów wobec polskiego rynku.
— Od grudnia planujemy uruchomić sześć par (w jedną i drugą stronę — red.) połączeń między Warszawą a Poznaniem i osiem par połączeń między Krakowem a Warszawą, w tym trzy pary będą przedłużone do Trójmiasta. Również planujemy, iż uruchomimy dzienne połączenie z Pragi do Warszawy i oczywiście z powrotem — mówi Michał Plaza, CEO polskiego oddziału RegioJet.
Pociągi czeskiego przewoźnika na trasie Warszawa — Kraków (w jedną i drugą stronę) mają startować co dwie godziny, zaczynając mniej więcej ok. godz. 5.30. Między stolicą a Poznaniem — ok. godz. 6.
FlyEye to polski dron, który zmienia reguły gry na froncie - Adam Bartosiewicz w Biznes Klasie
Przykładowo pociąg ze stacji Kraków Płaszów ruszy o godz. 5.22, a w Warszawie Wschodniej będzie o godz. 8.23. W drugą stronę podobnie. Jeśli natomiast chodzi o połączenie między Warszawą Wschodnią a Poznaniem Głównym, to składy wystartują o godz. 6.13, a na miejsce dojedzie o godz. 8.44. Mniej więcej tak samo będzie w Wielkopolsce oraz
Powyższe zmiany dotyczą rozkładu jazdy 2025/2026, który wejdzie w życie 13 grudnia. Oferta rok później zostanie poszerzona, gdy RegioJet zacznie realizować przewozy na 11 nowych krajowych i międzynarodowych trasach:
- Warszawa — Poznań — Wrocław,
- Warszawa — Poznań — Berlin,
- Warszawa — Poznań — Szczecin,
- Gdynia — Gdańsk — Warszawa — Katowice — Ostrawa — Brzecław — Wiedeń,
- Gdynia — Gdańsk — Warszawa — Katowice — Ostrawa — Praga,
- Przemyśl — Kraków — Ostrawa — Praga,
- Kraków — Warszawa — Gdańsk — Gdynia,
- Gliwice — Warszawa — Gdańsk — Gdynia,
- Rybnik — Warszawa — Gdańsk — Gdynia,
- Bogumin — Warszawa — Gdańsk — Gdynia.
Rynek przewozowy Polsce czeka w najbliższych latach rewolucja. W 2030 r. zostanie otwarty. Obecnie dominują przewozy dotowane przez państwo, które przypadają — jeśli chodzi o dalekobieżne — PKP Intercity. Za pięć lat dofinansowywane z budżetu Polski połączenia nie znikną, ale organizator ruchu kolejowego będzie musiał ogłaszać na nie przetargi.
— RegioJet również będzie zainteresowany udziałem w tych przetargach — zapowiada Plaza. - To będzie po roku 2030, na razie startujemy z pociągami w reżimie komercyjnym. Dzięki temu również my pomagamy organizatorowi, bo zabierzemy pasażerów, którzy się obecnie nie mieszczą w pociągach (PKP Intercity — red.) — dodaje.
RegioJet myśli o Kolei Dużych Prędkości
Polską kolej w najbliższych latach czeka też rewolucja infrastrukturalna. W 2032 r. ma być otwarta pierwsza linia Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK a Łodzią. Trzy lata później odnogi tzw. igreka do Poznania i Wrocławia.
Podczas wtorkowej prezentacji planów rozwoju oferty RegioJet spytaliśmy, czy spółka zamierza powalczyć o przewozy na linii KDP?
— To naturalna kolej rzeczy — odpowiada Plaza na pytanie money.pl. Stwierdza przy tym, że nie są jeszcze znane techniczne specyfikacje KDP, dlatego spółka nie może podjąć jeszcze konkretnych działań w kierunku przygotowania do otwarcia trasy.
Szef polskiego oddziału RegioJet jednocześnie wskazuje, że spółka do momentu uruchomienia "igreka" zdobędzie doświadczenie w realizacji szybkich połączeń w Czeskiej Republice.
Jak podaje "Polska Gazeta Transportowa", Czesi do 2030 r. zamierzają stworzyć system łączący całkiem nowe odcinki KDP i zmodernizowane linie konwencjonalne. Pociągi mają tam rozwijać prędkość do 350 km/h.
— My już w ten segment Kolei Dużych Prędkości na połączeniu z Pragi do Brna wchodzimy i będziemy mieć pociągi, które będą spełniać czeskie wymagania kolei dużych prędkości spełniać — mówi Plaza.
RegioJet zatrudnia w Polsce
Wróćmy do bliższej perspektywy czasowej. Spółka, aby móc funkcjonować w Polsce, musi znaleźć pracowników. Obecnie mowa o ok. 300 osobach. Czeski przewoźnik kusi m.in. maszynistów wyższymi zarobkami niż np. w PKP Intercity. Jak zapewnia Radim Jancura, założyciel RegioJet, będą to Polacy. Obecnie w pociągach można spotkać Czechów, ale są to osoby szkolące personel do obsługi pasażerów, jak dodaje.
O tym, że wejście zagranicznych przewoźników na polskie tory oznacza nowe miejsca pracy, mówił w sierpniu w rozmowie z money.pl dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
— Na kolei jest pod tym względem lepiej niż w lotnictwie czy transporcie drogowym. Bo przepisy kolejowe, w tym przede wszystkim regulacje z zakresu bezpieczeństwa, powodują, że przytłaczająca większość pracowników zatrudnianych przez zagranicznych przewoźników będzie pochodzić z Polski. To kwestia znajomości języka, procedur i egzaminów potwierdzających kwalifikacje — powiedział Majewski.
Rekrutacja RegioJet trwa. Plaza przyznaje, że spółka jest zadowolona z zainteresowania. Proces nie jest jednak łatwy ze względu na wymagane kwalifikacje. Dlatego przewoźnik planuje stworzenie w Polsce swojego centrum szkoleniowego.
Promocyjne ceny biletów RegioJet
Przedstawiciele czeskiego przewoźnika, pytani o konkurencję z PKP Intercity, nie ukrywają, że chcą przyciągać pasażerów m.in. tańszymi biletami niż na pociągi Pendolino między Krakowem a Warszawą, przy zachowaniu podobnego czasu przejazdu. Na tej trasie, jak mówią, rozwijają taką samą prędkość.
RegioJet do 13 grudnia oferuje w związku z tym bilety między Warszawą a Krakowem w promocyjnej cenie, zaczynającej się od 9 zł. Ma sporą elastyczność polityki cenowej, bo oferuje przewozy w czterech opcjach:
- Business (1. klasa) – duże skórzane fotele w przedziale dla czterech pasażerów. W cenie biletu zawarte są sok, kawa i woda.
- Relax (2. klasa) – skórzane fotele w wagonie bezprzedziałowym. Kawa i woda są dostępne bezpłatnie.
- Standard (2. klasa) – miejsca w przedziale sześcioosobowym. Alternatywnie pasażerowie mogą wybrać wagon bezprzedziałowy ASTRA wyposażony w ekrany w oparciach foteli. W cenie biletu znajduje się kawa i woda.
- Low Cost (2. klasa) – najbardziej ekonomiczna opcja, dostępna zarówno w wagonach przedziałowych, jak i bezprzedziałowych. Pasażerowie otrzymują bezpłatną wodę.
Podróżni w pociągach mogą też kupić gotowe posiłki i przekąski. Na razie jest jednak pewna trudność ze stacjonarnym nabyciem biletów, ale i tutaj ma w niedługim czasie dojść do przełomu.
"Wraz z uruchomieniem nowych połączeń RegioJet otworzy własne kasy biletowe na dworcach w Krakowie, Warszawie i Poznaniu. Wkrótce zostaną również zainstalowane automaty biletowe, po uzyskaniu zgody PKP S.A." — informuje spółka w komunikacie prasowym.
Jacek Losik, dziennikarz i wydawca money.pl