WAŻNE
TERAZ

Ministerstwo Zdrowia reaguje po tekście WP. Znany psychiatra odwołany

Czeski przewoźnik przedstawił plany wobec Polski. Już myśli o Kolei Dużych Prędkości

Czeski przewoźnik RegioJet przedstawił plany rozwoju swojej oferty w rozkładzie jazdy 2025/2026 oraz 2026/2027. Pojawią się zarówno nowe połączenia między dużymi miastami w Polsce, jak i międzynarodowe. Spółka nie ukrywa, że powalczy także o przewozy linią Kolei Dużych Prędkości.

poci�g RegioJet
Leszek Szyma�ski
dworzec PKP Krak�w, kolei, kolej, koleje, peron, poci�g, Regio Jet, RegioJet, transport szynowyPociąg RegioJet
Źródło zdjęć: © PAP | Leszek Szymański
Jacek Losik

Czeski przewoźnik RegioJet od dłuższego czasu kursuje w Polsce, chociaż początkowo tylko między Krakowem a Pragą. We wrześniu pociągi spółki zadebiutowały na trasie między Warszawą a stolicą Małopolski, przełamując de facto monopol PKP Intercity. Ale to także tylko wstępny etap realizacji planu Czechów wobec polskiego rynku.

— Od grudnia planujemy uruchomić sześć par (w jedną i drugą stronę — red.) połączeń między Warszawą a Poznaniem i osiem par połączeń między Krakowem a Warszawą, w tym trzy pary będą przedłużone do Trójmiasta. Również planujemy, iż uruchomimy dzienne połączenie z Pragi do Warszawy i oczywiście z powrotem — mówi Michał Plaza, CEO polskiego oddziału RegioJet.

Pociągi czeskiego przewoźnika na trasie Warszawa — Kraków (w jedną i drugą stronę) mają startować co dwie godziny, zaczynając mniej więcej ok. godz. 5.30. Między stolicą a Poznaniem — ok. godz. 6.

FlyEye to polski dron, który zmienia reguły gry na froncie - Adam Bartosiewicz w Biznes Klasie

Przykładowo pociąg ze stacji Kraków Płaszów ruszy o godz. 5.22, a w Warszawie Wschodniej będzie o godz. 8.23. W drugą stronę podobnie. Jeśli natomiast chodzi o połączenie między Warszawą Wschodnią a Poznaniem Głównym, to składy wystartują o godz. 6.13, a na miejsce dojedzie o godz. 8.44. Mniej więcej tak samo będzie w Wielkopolsce oraz

Powyższe zmiany dotyczą rozkładu jazdy 2025/2026, który wejdzie w życie 13 grudnia. Oferta rok później zostanie poszerzona, gdy RegioJet zacznie realizować przewozy na 11 nowych krajowych i międzynarodowych trasach:

  • Warszawa — Poznań — Wrocław,
  • Warszawa — Poznań — Berlin,
  • Warszawa — Poznań — Szczecin,
  • Gdynia — Gdańsk — Warszawa — Katowice — Ostrawa — Brzecław — Wiedeń,
  • Gdynia — Gdańsk — Warszawa — Katowice — Ostrawa — Praga,
  • Przemyśl — Kraków — Ostrawa — Praga,
  • Kraków — Warszawa — Gdańsk — Gdynia,
  • Gliwice — Warszawa — Gdańsk — Gdynia,
  • Rybnik — Warszawa — Gdańsk — Gdynia,
  • Bogumin — Warszawa — Gdańsk — Gdynia.
Siatka połączeń RegioJet w rozkładzie jazdy 2026/2027
Siatka połączeń RegioJet w rozkładzie jazdy 2026/2027 © RegioJet | RegioJet

Rynek przewozowy Polsce czeka w najbliższych latach rewolucja. W 2030 r. zostanie otwarty. Obecnie dominują przewozy dotowane przez państwo, które przypadają — jeśli chodzi o dalekobieżne — PKP Intercity. Za pięć lat dofinansowywane z budżetu Polski połączenia nie znikną, ale organizator ruchu kolejowego będzie musiał ogłaszać na nie przetargi.

— RegioJet również będzie zainteresowany udziałem w tych przetargach — zapowiada Plaza. - To będzie po roku 2030, na razie startujemy z pociągami w reżimie komercyjnym. Dzięki temu również my pomagamy organizatorowi, bo zabierzemy pasażerów, którzy się obecnie nie mieszczą w pociągach (PKP Intercity — red.) — dodaje.

Twórca Regiojet Radim Jancura i dyrektor krajowy na Polskę R
Od lewej: twórca RegioJet Radim Jancura i dyrektor krajowy na Polskę RegioJet Michał Plaza © PAP | Leszek Szymański

RegioJet myśli o Kolei Dużych Prędkości

Polską kolej w najbliższych latach czeka też rewolucja infrastrukturalna. W 2032 r. ma być otwarta pierwsza linia Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK a Łodzią. Trzy lata później odnogi tzw. igreka do Poznania i Wrocławia.

Podczas wtorkowej prezentacji planów rozwoju oferty RegioJet spytaliśmy, czy spółka zamierza powalczyć o przewozy na linii KDP?

— To naturalna kolej rzeczy — odpowiada Plaza na pytanie money.pl. Stwierdza przy tym, że nie są jeszcze znane techniczne specyfikacje KDP, dlatego spółka nie może podjąć jeszcze konkretnych działań w kierunku przygotowania do otwarcia trasy.

Szef polskiego oddziału RegioJet jednocześnie wskazuje, że spółka do momentu uruchomienia "igreka" zdobędzie doświadczenie w realizacji szybkich połączeń w Czeskiej Republice.

Jak podaje "Polska Gazeta Transportowa", Czesi do 2030 r. zamierzają stworzyć system łączący całkiem nowe odcinki KDP i zmodernizowane linie konwencjonalne. Pociągi mają tam rozwijać prędkość do 350 km/h.

— My już w ten segment Kolei Dużych Prędkości na połączeniu z Pragi do Brna wchodzimy i będziemy mieć pociągi, które będą spełniać czeskie wymagania kolei dużych prędkości spełniać — mówi Plaza.

RegioJet zatrudnia w Polsce

Wróćmy do bliższej perspektywy czasowej. Spółka, aby móc funkcjonować w Polsce, musi znaleźć pracowników. Obecnie mowa o ok. 300 osobach. Czeski przewoźnik kusi m.in. maszynistów wyższymi zarobkami niż np. w PKP Intercity. Jak zapewnia Radim Jancura, założyciel RegioJet, będą to Polacy. Obecnie w pociągach można spotkać Czechów, ale są to osoby szkolące personel do obsługi pasażerów, jak dodaje.

O tym, że wejście zagranicznych przewoźników na polskie tory oznacza nowe miejsca pracy, mówił w sierpniu w rozmowie z money.pl dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

— Na kolei jest pod tym względem lepiej niż w lotnictwie czy transporcie drogowym. Bo przepisy kolejowe, w tym przede wszystkim regulacje z zakresu bezpieczeństwa, powodują, że przytłaczająca większość pracowników zatrudnianych przez zagranicznych przewoźników będzie pochodzić z Polski. To kwestia znajomości języka, procedur i egzaminów potwierdzających kwalifikacje — powiedział Majewski.

Rekrutacja RegioJet trwa. Plaza przyznaje, że spółka jest zadowolona z zainteresowania. Proces nie jest jednak łatwy ze względu na wymagane kwalifikacje. Dlatego przewoźnik planuje stworzenie w Polsce swojego centrum szkoleniowego.

Promocyjne ceny biletów RegioJet

Przedstawiciele czeskiego przewoźnika, pytani o konkurencję z PKP Intercity, nie ukrywają, że chcą przyciągać pasażerów m.in. tańszymi biletami niż na pociągi Pendolino między Krakowem a Warszawą, przy zachowaniu podobnego czasu przejazdu. Na tej trasie, jak mówią, rozwijają taką samą prędkość.

Menu w pociągu RegioJet
Menu w pociągu RegioJet © PAP | Leszek Szymański

RegioJet do 13 grudnia oferuje w związku z tym bilety między Warszawą a Krakowem w promocyjnej cenie, zaczynającej się od 9 zł. Ma sporą elastyczność polityki cenowej, bo oferuje przewozy w czterech opcjach:

  • Business (1. klasa) – duże skórzane fotele w przedziale dla czterech pasażerów. W cenie biletu zawarte są sok, kawa i woda.
  • Relax (2. klasa) – skórzane fotele w wagonie bezprzedziałowym. Kawa i woda są dostępne bezpłatnie.
  • Standard (2. klasa) – miejsca w przedziale sześcioosobowym. Alternatywnie pasażerowie mogą wybrać wagon bezprzedziałowy ASTRA wyposażony w ekrany w oparciach foteli. W cenie biletu znajduje się kawa i woda.
  • Low Cost (2. klasa) – najbardziej ekonomiczna opcja, dostępna zarówno w wagonach przedziałowych, jak i bezprzedziałowych. Pasażerowie otrzymują bezpłatną wodę.

Podróżni w pociągach mogą też kupić gotowe posiłki i przekąski. Na razie jest jednak pewna trudność ze stacjonarnym nabyciem biletów, ale i tutaj ma w niedługim czasie dojść do przełomu.

"Wraz z uruchomieniem nowych połączeń RegioJet otworzy własne kasy biletowe na dworcach w Krakowie, Warszawie i Poznaniu. Wkrótce zostaną również zainstalowane automaty biletowe, po uzyskaniu zgody PKP S.A." — informuje spółka w komunikacie prasowym.

Jacek Losik, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
"Polacy kupują Costa del Sol". Prasa w Hiszpanii pisze o sukcesie "nowych Niemiec"
"Polacy kupują Costa del Sol". Prasa w Hiszpanii pisze o sukcesie "nowych Niemiec"
Będą podwyżki na stacjach paliw. Najbardziej podrożeje diesel
Będą podwyżki na stacjach paliw. Najbardziej podrożeje diesel
Orlen dostarczy gaz z USA na Ukrainę. Jest umowa ws. dostaw
Orlen dostarczy gaz z USA na Ukrainę. Jest umowa ws. dostaw
Narodowy Fundusz Zdrowia otrzyma dodatkowe 3,5 mld zł. Dwa ministerstwa się porozumiały
Narodowy Fundusz Zdrowia otrzyma dodatkowe 3,5 mld zł. Dwa ministerstwa się porozumiały
Szykuje się turystyczny boom w Tatrach na długi weekend
Szykuje się turystyczny boom w Tatrach na długi weekend
Projekt Nawrockiego na zduszenie wysokich cen prądu. Lawina komentarzy
Projekt Nawrockiego na zduszenie wysokich cen prądu. Lawina komentarzy
Ukraińskie drony zaatakowały zakład petrochemiczny w Rosji
Ukraińskie drony zaatakowały zakład petrochemiczny w Rosji
A jednak. Chiny się wycofują. Ograniczeń w eksporcie metali na razie nie będzie
A jednak. Chiny się wycofują. Ograniczeń w eksporcie metali na razie nie będzie
"To powinno zostać uproszczone". Prezydencki minister pokazał swój rachunek za prąd
"To powinno zostać uproszczone". Prezydencki minister pokazał swój rachunek za prąd
Gigant szykuje zwolnienia w Polsce. Wójt: Nie ma mowy o likwidacji fabryki
Gigant szykuje zwolnienia w Polsce. Wójt: Nie ma mowy o likwidacji fabryki
Lawinowy wzrost elektryków w Polsce. Wymieniają dwa główne powody
Lawinowy wzrost elektryków w Polsce. Wymieniają dwa główne powody
Ekspert punktuje rząd ws. ETS2. "PiS zrobił więcej"
Ekspert punktuje rząd ws. ETS2. "PiS zrobił więcej"