PKP wyda 1,7 mld zł na dworce. Na liście wielkie miasta, ale głównie małe i średnie
Polskie Koleje Państwowe (PKP) uruchamiają nowy program inwestycyjny o wartości ok. 1,7 mld zł brutto. Obejmuje on 181 dworców. Zakres prac jest zróżnicowany, ponieważ zakłada budowy nowych obiektów, jak i głębokie modernizacje, remonty oraz doposażanie.
Najwięcej pieniędzy z programu inwestycyjnego "Dworce Przyjazne Pasażerom" ma trafić do miejscowości poniżej 50 tys. mieszkańców – na tego typu obiekty przeznaczono ok. 60 proc. nakładów.
PKP podkreśla, że celem programu jest poprawa jakości obsługi podróżnych przy racjonalnym wykorzystaniu środków i szybkim wdrażaniu efektów. Jego wartość ma sięgnąć 1,4 mld zł netto, czyli 1,722 mld zł brutto.
Nowością jest komponent "Dworce dla Samorządów", w ramach którego spółka odpowiedzialna za dworce przeznaczy do 100 mln zł na rewitalizacje obiektów o mniejszym potencjale komercyjnym.
5 tys. zł za jeden dzień jazdy. Ujawnia kim są jego klienci
Cztery komponenty
Większość kosztów inwestycji pokryje spółka, a po modernizacji budynkiem ma zarządzać samorząd lub PKP przy założeniu zawarcia długoletniej umowy z gminą, powiatem czy województwem. Program podzielono na cztery komponenty:
- inwestycyjny (budowa i kompleksowe przebudowy m.in. w Mielcu, Grajewie, Lublinie Głównym, Bytomiu czy Warszawie Centralnej),
- efektywnościowy (utrzymanie jakości na 30 największych dworcach, w tym w Krakowie, Łodzi i Szczecinie),
- remontowy (m.in. Bielsko-Biała, Rybnik, Kłobuck),
- turystyczny (np. Augustów, Międzyzdroje, Ciechocinek, Żywiec, Limanowa).
Nowy program bazuje na analizie ponad 400 lokalizacji, ale lista inwestycji będzie aktualizowana w zależności od dostępnych środków i potrzeb lokalnych społeczności.
Polskie Koleje Państwowe podkreślają, że głównym źródłem finansowania są pieniądze ze sprzedaży akcji PKP PLK na rzecz Skarbu Państwa, ale nie wykluczają pozyskania dodatkowych funduszy.