Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Podziemny tramwaj w Warszawie. Ruszył przetarg na budowę nowej linii

6
Podziel się:

Spółka Tramwaje Warszawskie ogłosiła w piątek przetarg na budowę liczącej 1,6 kilometra linii tramwajowej, dochodzącej do dworca Warszawa Zachodnia. Półkilometrowy odcinek tej trasy zostanie poprowadzony w podziemnym tunelu - pierwszym tego typu w stolicy.

Podziemny tramwaj w Warszawie. Ruszył przetarg na budowę nowej linii
Podziemny tramwaj w Warszawie. Ruszył przetarg na budowę linii (Adobe Stock, pzstudio.pl)

Nowa trasa tramwajowa ma powstać w latach 2024-2025, a jej szacunkowy koszt to około 250 milionów złotych. Zacznie się pod dworcem Warszawa Zachodnia - będzie tam podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Stąd tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod parkiem Pięciu Sióstr.

Dalej, między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. w pobliżu ul. Szczęśliwickiej, trasa wyjdzie na powierzchnię. Następnie pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy. Tramwaje będą tam mogły skręcić w kierunku Centrum, Okęcia lub do pętli Banacha.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Zmieni się model konsumpcji podróży". Co nas czeka w transporcie po 2035 r.?

Będzie niemal jak w metrze

Jak tłumaczył w piątek rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz, podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. - Różnicą będzie wysokość peronów, bo podłoga w tramwajach jest niżej niż w metrze - zaznaczył.

I dodał, że nie będzie też charakterystycznej trzeciej szyny prądowej, tylko podwieszone pod sufitem przewody doprowadzające zasilanie. - Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie minus dwa. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy, pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu - wyjaśnił Dutkiewicz.

Linię obsłużą tramwaje dwukierunkowe

Rzecznik zaznaczył, że docelowo do stacji kolejowej dojadą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, do stacji dojadą tramwaje jadące po ulicy Grójeckiej. Następnie nowo wybudowanymi torami dojadą do podziemnego przystanku, gdzie będzie koniec trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów.

Czas przejazdu z ulicy Grójeckiej do stacji Warszawa Zachodnia wyniesie ok. pięć minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.

- Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie - wyjaśnił rzecznik przypominając, że w stolicy jest już 76 ze 126 nowych tramwajów Hyundai.

Obecnie w Polsce podziemne tunele tramwajowe istnieją w KrakowiePoznaniu.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(6)
Jan
17 godz. temu
Fajne pomysły.Tylko do końca nie przemyślne.A może lepiej i taniej byłoby uruchomić podziemny trolejbus. Koszt torów by odpadł a ilość pasażerów jest porównywalna.Kto zabroni wymyślać i wdrażać nie do końca ekonomiczne pomysły?
jajaja
2 dni temu
tramwaj w warszwie, no dajcie spokoj, jeszcze drewniane plotki z kapturkami ustawia
Ted.
3 dni temu
W Poznaniu już takie coś mają do IKEA
logiczny
3 dni temu
POdziemny tramwaj ?🤔 Tylko dzieci nie puszczajcie samych ! ☝️
Nigdywięcej
3 dni temu
Utopione 250 milionów = PO płyną ścieki