Pojazd, jakiego w Polsce jeszcze nie było. Zbudowali go w Gdańsku
Politechnika Gdańska rozwija projekt TUKAN - pojazd, który umożliwi identyfikację min morskich i niebezpiecznych obiektów z użyciem zaawansowanych pojazdów podwodnych. Na uczelni podkreślają, że już wkrótce czekają go testy, w tym w wodach Bałtyku.
Zespół naukowców z Politechniki Gdańskiej rozwija projekt półautonomicznego pojazdu podwodnego do wykrywania i identyfikacji min morskich oraz ładunków wybuchowych. Na uczelni twierdzą, że pojazd może być wodowany zarówno z platform załogowych, jak i bezzałogowych, sterowanych radiowo.
TUKAN. Takiego pojazdu w Polsce jeszcze nie było
Kierownikiem projektu jest prof. Jerzy Kowalski z Instytutu Budowy Okrętów, a liderem rozwiązań technologicznych prof. Lech Rowiński. – Wkrótce rozpoczniemy próby na basenie modelowym Politechniki Gdańskiej. Następnie planujemy przenieść się do ośrodka doświadczalnego w Iławie, gdzie przetestujemy działanie TUKANA na Jezioraku. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, kolejnym etapem będą testy na Bałtyku – podkreśla prof. Jerzy Kowalski.
Na system składają się z pojazd podwodny, konsola operatora oraz serwer z oprogramowaniem opartym na sztucznej inteligencji. Konstrukcja waży ok. 100 kg i może pracować na głębokości do 200 metrów. Wyposażona jest w sonar boczny i czołowy oraz kamerę.
200 mln zł na kwiatach – biznes, który kwitnie. Karol Pawlak w Biznes Klasie
System, dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, sam oceni, który obiekt jest miną, niewybuchem bądź improwizowanym ładunkiem wybuchowym. Operator pojazdu będzie miał możliwością zweryfikować podpowiedź z systemu AI – podkreśla prof. Jerzy Kowalski z Politechniki Gdańskiej.
To nie pierwszy tego typu projekt realizowany na Politechnice Gdańskiej. Wcześniej powstały tam systemy Głuptak, Ukwiał i Morświn, które są wykorzystywane przez Marynarkę Wojenną RP. Projekt "Opracowanie podwodnego półautonomicznego pojazdu do poszukiwania i identyfikacji min morskich oraz obiektów niebezpiecznych, kr. TUKAN" jest realizowany z grantu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Prace (ponad 8,6 mln zł). Prace mają zakończyć się w grudniu 2025 r.