Polacy i bankowość online. Przelewy już nie wystarczą

Bankowość online w Polsce przechodzi prawdziwą rewolucję. Korzystanie z aplikacji mobilnych staje się codziennością dla milionów Polaków, którzy oczekują nie tylko wygodnych przelewów, ale również innowacyjnych rozwiązań ułatwiających zarządzanie finansami – banki na to odpowiadają.

Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Bankowość elektroniczna coraz popularniejsza

Jak wynika z raportu NetB@nk, który został przygotowany na zlecenie Związku Banków Polskich, na koniec 2023 roku liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych w Polsce wyniosła 21,7 miliona, a aktywnych klientów bankowości elektronicznej jeszcze więcej, bo 22,7 miliona.

Co jest dość symptomatyczne, spośród tych blisko 23 milionów klientów aż 72 proc. – daje to liczbę 15,5 miliona – korzysta wyłącznie z bankowości mobilnej. Znak czasów. Uwielbiamy robić wszystko za pośrednictwem smartfonów. Także bankować.

Wyższa jest jednak nie tylko liczba samych użytkowników – dane za IV kwartał 2023 roku pokazują wyraźny wzrost aktywności w systemach płatności bezgotówkowych. Zarówno liczba komunikatów, jak i wartość obrotów w systemie Elixir zwiększyły się odpowiednio o 5 proc. i 7 proc. w porównaniu do poprzednich kwartałów.

System Express Elixir – umożliwiający realizację przelewów natychmiastowych – zanotował aż 14-procentowy wzrost liczby transakcji, których liczba przekroczyła 110 milionów. Wartość obrotów osiągnęła imponujące 58 miliardów złotych.

Z kolei w systemie Euro Elixir, który służy do obsługi transakcji w walucie euro, zarejestrowano blisko 13,5 miliona transakcji. Ich łączna wartość wyniosła 92 miliardy euro.

To oczywiście nie wszystko. Rośnie popularność transakcji BLIK[1]. I to w jakim tempie – w pierwszym kwartale 2024 roku mogliśmy zaobserwować o 40 proc. więcej przelewów wykonanych tą metodą w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Użytkownicy wykonali w tym czasie łącznie 518 milionów operacji, których wartość wyniosła 73,9 miliarda złotych. Ogółem z tego rozwiązania aktywnie korzysta w Polsce już 16,3 miliona osób.

Bankowanie w sieci jest szybsze i wygodniejsze

W 2019 roku jeden z wiodących operatorów kart płatniczych[2] przeprowadził badanie dotyczące bankowości online i mobilnej w 11 krajach Europy, w tym w Polsce. Wyniki jednoznacznie pokazały, że Polacy znajdują się w europejskiej czołówce użytkowników cyfrowych usług finansowych.

Aż 96 proc. badanych z Polski przyznało, że korzysta z bankowości cyfrowej – to wyraźny wzrost w porównaniu z 88 proc. w 2017 roku. Co więcej, 56 proc. respondentów używało aplikacji mobilnych lub serwisów bankowości internetowej przynajmniej raz w tygodniu, podczas gdy dwa lata wcześniej było to 45 proc.

A za co cenimy sobie bankowanie online? Przede wszystkim za oszczędność czasu. Na taką odpowiedź wskazało 76 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu uplasowały się wygoda i prostota użytkowania – 71 proc. wskazań. Podium zamknęła dostępność w każdym miejscu i czasie, co było ważne dla 30 proc. respondentów.

Co na to banki?

Cóż, doskonale rozumieją ten trend i aktywnie dostosowują swoje produkty – mowa o stronach internetowych i aplikacjach mobilnych – do oczekiwań przeciętnego Kowalskiego. Zwłaszcza te drugie. Użytkownicy chcą coraz więcej spraw "załatwiać" za pośrednictwem swoich smartfonów, zatem banki im to umożliwiają.

Dobrym przykładem rozwijania apki w stronę prawdziwego centrum bankowości osobistej są ostatnie nowości Alior Banku, który wprowadził dla klientów Alior Mobile zakładkę "Moje sprawy". Cóż to takiego?

Jest to rozwiązanie umożliwiające zadawanie pytań o produkty, aktualizację danych osobowych czy zgłaszanie sugestii bezpośrednio z poziomu aplikacji. Klienci mogą również składać tu wnioski bez konieczności wizyty w oddziale, co znacząco oszczędza czas.

Bankowi specjaliści odświeżyli również historię transakcji, nadając jej nowy wygląd i większe możliwości. Teraz użytkownicy mogą filtrować operacje według daty, kwoty czy waluty, a także korzystać z podsumowań wpływów i wydatków. Wprowadzono też opcję dostosowania widoku operacji do wybranych produktów, co pozwala na jeszcze lepsze monitorowanie finansów.

Kolejnym ułatwieniem jest integracja zarządzania limitami płatności w jednym miejscu. Klienci mają możliwość nie tylko sprawdzenia, ale też zmiany tych limitów bez konieczności logowania się do bankowości internetowej.

Nic dziwnego, że pod koniec 2024 roku z Alior Mobile na co dzień korzysta aż 1,2 miliona użytkowników – jest to wzrost o 19 proc. więcej względem poprzedniego roku.

– Poprzez wprowadzanie nowych funkcji do zarządzania finansami, zapewniamy naszym klientom nie tylko większą wygodę i komfort korzystania z aplikacji, ale także lepsze monitorowanie wydatków oraz planowanie budżetu. Zależy nam na tym, aby każdy użytkownik mógł w pełni kontrolować swoje finanse, podejmować świadome decyzje i cieszyć się większym poczuciem bezpieczeństwa finansowego – wyjaśnia Wojciech Dubiel, dyrektor Działu Produktu Alior Mobile w Alior Banku.

[1]Źródło: https://www.blik.com/ponad-pol-miliarda-transakcji-blikiem-i-16-3-mln-aktywnych-uzytkownikow-w-i-kw-2024-r

[2]Źródło: https://www.mastercard.com/news/europe/pl-pl/centrum-prasowe/informacje-prasowe/pl-pl/2019/czerwiec/badanie-mastercard-polacy-cenia-sobie-bankowosc-mobilna-i-online-za-wygode-i-szybkosc-oczekuja-bezpieczenstwa/

Płatna współpraca z Alior Bank
Źródło artykułu: Materiał Partnera

Wybrane dla Ciebie

Prawo jazdy dla seniorów. Unia zmienia zdanie
Prawo jazdy dla seniorów. Unia zmienia zdanie
Nowy rodzaj radarów na drogach? Apelują do marszałka Hołowni
Nowy rodzaj radarów na drogach? Apelują do marszałka Hołowni
Polacy wypłacają środki z PPK. Urząd ostrzega, czym to grozi
Polacy wypłacają środki z PPK. Urząd ostrzega, czym to grozi
Umowa handlowa UE z USA. Bruksela wskazuje termin
Umowa handlowa UE z USA. Bruksela wskazuje termin
Fabryka rosyjskich miliarderów na Dolnym Śląsku przejęta
Fabryka rosyjskich miliarderów na Dolnym Śląsku przejęta
Historyczne osiągnięcie Orlenu. Wartość koncernu przekroczyła 100 mld zł
Historyczne osiągnięcie Orlenu. Wartość koncernu przekroczyła 100 mld zł
Na pola ruszyły kombajny. Rolnicy apelują do mieszkańców wsi
Na pola ruszyły kombajny. Rolnicy apelują do mieszkańców wsi
Zwrot w sporze o Polsat. Jest cofnięcie pozwu
Zwrot w sporze o Polsat. Jest cofnięcie pozwu
Powstanie kluczowa trasa za 1,5 mld zł. Będą wywłaszczenia
Powstanie kluczowa trasa za 1,5 mld zł. Będą wywłaszczenia
LPP przyjmuje warunki kary. W tle afera giełdowa
LPP przyjmuje warunki kary. W tle afera giełdowa
Kupiła frytkownice i dostała wezwanie od skarbówki. Oto kogo sprawdzą
Kupiła frytkownice i dostała wezwanie od skarbówki. Oto kogo sprawdzą
Rekonstrukcja przesunięta na prośbę Hołowni. Jest nowy termin
Rekonstrukcja przesunięta na prośbę Hołowni. Jest nowy termin