Polska liderem AI w Europie? Gigant daje za przykład dwie firmy
Polska ma absolutnie wszystko, aby stać się liderem w transformacji cyfrowej i wykorzystaniu AI oraz być hubem innowacyjności w Europie - mówi we wtorkowym "Pulsie Biznesu" dyrektor generalna Microsoftu w Polsce Iwona Szylar. Jako przykład innowacyjności w Polsce stawia dwie firmy: Żabkę i Polpharmę.
W opublikowanej rozmowie "PB" zauważa, że Microsoft to firma, która "globalnie wyłożyła miliardy dolarów na rozwój sztucznej inteligencji". Szefową polskiego oddziału dziennik zapytuje, czy Polska może odegrać w tej rewolucji jakąkolwiek rolę.
Sztuczna inteligencja zmienia prawie każdy aspekt funkcjonowania organizacji i pojedynczych osób, a Polska ma absolutnie wszystko, aby stać się liderem w transformacji cyfrowej i wykorzystaniu AI oraz być hubem innowacyjności w Europie - uważa Szylar.
Małe mieszkanie? Ten problem ma wielu Polaków. Jest rozwiązanie
Dodaje, że Polska ma "dostęp do najnowocześniejszej technologii, kompetencje oraz umiejętność szukania innowacji i zdolność adaptacji do zmian".
- Przewaga konkurencyjna nie wynika z samych narzędzi, lecz z umiejętności przekładania technologii na realną wartość biznesową. Od ponad pięciu miesięcy intensywnie rozmawiam z liderami biznesu w Polsce reprezentującymi wszystkie branże. Z tych rozmów jasno wynika, że polskie firmy mają zarówno kapitał, jak też zasoby i kompetencje, by skutecznie wykorzystywać sztuczną inteligencję - mówi szefowa polskiego oddziału.
Dodaje, że "jako Polska nie powinniśmy czuć się ograniczeni, wręcz odwrotnie - spełniamy wszystkie konieczne warunki do adopcji sztucznej inteligencji i budowania przewagi konkurencyjnej na bazie tej technologii".
- Badania pokazują, że Polska jest niżej na krzywej adopcji technologii chmurowych, jednak nie mogę się zgodzić, że w Polsce klienci nie rozumieją wartości AI. Nikt nie neguje, że AI zmieni sposób naszego funkcjonowania i może znacząco podnieść efektywność. Większość zadaje pytanie, jak to zrobić. Niedawno zakończyliśmy rok fiskalny. Biuro w Polsce zanotowało dwucyfrowy wzrost - to pokazuje skalę zainteresowania rozwiązaniami dotyczącymi sztucznej inteligencji - dodaje Szylar.
Żabka Nano na targach w Nowym Jorku
Jej zdaniem "dziś nie trzeba kończyć studiów informatycznych, żeby budować własne rozwiązania".
- Zachęcałabym, żeby po prostu spróbować, przekonać się, że to nie jest trudne, a potencjalne korzyści są ogromne. Fantastycznym przykładem jest Polpharma, która ma świetnie zaprojektowany proces poszukiwania innowacji - program Leonardo. Szukając różnego rodzaju nowych rozwiązań czy usprawnień, potrafi wykorzystywać sztuczną inteligencję w procesach, żeby przynosiła konkretną wartość biznesową, np. poprawę jakości obsługi klienta czy optymalizację łańcucha dostaw - mówi Szylar w rozmowie z dziennikiem.
- Innowacyjnością może pochwalić się również Żabka, która od wielu lat współpracuje z Microsoftem. Koncept sklepu autonomicznego Żabka Nano, który wykorzystuje platformę Microsoft Azure, wystawiony został na targach w Nowym Jorku i wzbudził ogromne zainteresowanie firm z branży retail z całego świata jako przykład najlepszych praktyk - dodaje.