Problemy BYD w Chinach. Upadł duży dealer, salony zamknięte
Chińska marka BYD, mimo rosnącej popularności swoich samochodów elektrycznych, staje przed poważnymi wyzwaniami. Duży dealer we wschodniej prowincji Shandong zakończył działalność, a co najmniej 20 salonów zostało zamkniętych - podaje Reuters.
Qiancheng Holdings, firma prowadząca sklepy BYD, znalazła się w trudnej sytuacji, która dotknęła ponad 1 tys. konsumentów. Klienci ci nadal oczekują na realizację gwarancji i usług posprzedażowych.
Salony dotknięte kryzysem znajdują się w czterech miastach, w tym w Jinan i Weifang. Właściciele samochodów organizują grupy ochrony praw, aby znaleźć rozwiązania dla zaistniałej sytuacji - czytamy.
Przyczyny kryzysu
Qiancheng, która niegdyś osiągała roczny obrót w wysokości 3 mld juanów (ok. 416,71 mln dol.) i zatrudniała 1 tys. 200 osób, opublikowała 17 kwietnia list, w którym obwinia BYD o zmiany w polityce dealerskiej. Według firmy, te zmiany spowodowały ogromną presję na jej przepływy pieniężne.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zbudował potęgę Lecha. Zdradza na czym "potknął się Cupiał"
BYD, z którą skontaktowała się agencja Reuters, nie zdecydowała się na komentarz w tej sprawie. Jednak w artykule chińskiego wydawcy Cover News, anonimowy przedstawiciel BYD ds. public relations stwierdził, że to szybka ekspansja Qiancheng, a nie korekty polityki, doprowadziły do kryzysu. Dodał również, że BYD zapewnia wsparcie Qiancheng.
Wyzwania na rynku motoryzacyjnym
Sytuacja Qiancheng podkreśla rosnące wyzwania, z jakimi boryka się chiński rynek motoryzacyjny, zwłaszcza w segmencie samochodów elektrycznych.
Nasilająca się konkurencja wywiera presję na dostawców, producentów i dealerów. Salony samochodowe są szczególnie narażone na zmiany w branży, takie jak przejście na sprzedaż bezpośrednią i spowolnienie wydatków konsumenckich.
BYD posiada niewielką liczbę własnych sklepów w Chinach, a na tamtejszym rynku korzysta głównie z usług dealerów.