Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
WEG
|
aktualizacja

Psychologia reklamy - co sprawia, że reklama jest skuteczna?

6
Podziel się:

Psychologia reklamy może budzić różne emocje. Z jednej strony uznawana jest za manipulację, z drugiej za jeden ze sposobów na wykreowanie dobrej reklamy. Nie można jednak zaprzeczyć temu, że psychologia reklamy jest ważnym elementem skutecznej strategii marketingowej i spotykamy się z nią niemal na co dzień. Czym jest psychologia reklamy i co warto o niej wiedzieć?

Psychologia reklamy - co sprawia, że reklama jest skuteczna?
Kiedy słyszymy o psychologii w reklamie, pierwsze co przychodzi nam na myśl, to wykorzystywanie popularnych sztuczek marketingowych. (unsplash)

Psychologia reklamy - co to takiego?

Nie ma jednoznacznej definicji psychologii reklamy. Można jednak powiedzieć, że jest to pojęcie dotyczące zbioru różnorodnych informacji o potencjalnych klientach: ich zachowaniach, tendencjach, gustach. Dzięki szczegółowej analizie grupy potencjalnych klientów możliwe jest przewidywanie i prognozowanie ich zachowań, a tym samym wpływanie na trendy.

Na podstawie zebranych informacji opracowywany jest następnie szczegółowy plan, dzięki któremu możemy osiągnąć zainteresowanie danym produktem lub usługą ze strony szerokiego grona odbiorców.

Jaka jest rola psychologii w reklamie?

Jednym z głównych zadań psychologii reklamy jest wzbudzanie i uświadamianie potrzeb konsumentów, dzięki czemu będą oni bardziej skłonni do dokonania zakupu.

Kiedy słyszymy o psychologii w reklamie, pierwsze co przychodzi nam na myśl, to wykorzystywanie popularnych sztuczek marketingowych. "Ostatnia szansa na zakup", czy też "Mamy dzisiaj rabat tylko dla Ciebie, który wygaśnie za 5 godzin". W tym wypadku mamy do czynienia z regułą niedostępności. Niedostępność budzi w nas większe zainteresowanie i pożądanie danego produktu, dlatego poprzez hasła mówiące o tym, że promocja lub rabat zaraz się skończy, czujemy presję i w efekcie możemy być bardziej skłonni do zrobienia zakupów. 

W psychologii reklamy duże znaczenie mają również kolory wykorzystywane w kreowaniu produktu i kampanii marketingowej. Kilka lat temu podczas eksperymentu Google przebadało 50 odcieni koloru niebieskiego i udowodniono wówczas, że odcień błękitu najbardziej skłaniał konsumentów do kliknięcia w "button". Liczne badania wskazują na to, że pewne kolory związane są z odczuwaniem niektórych emocji. Czerwony przykładowo pobudza apetyt, złoto sugeruje prestiż i towar z wyższej półki, żółty kolor zaś przykuwa uwagę. Dobór odpowiednich kolorów w strategii marketingowej ma zatem również za zadanie wpłynąć na decyzję zakupowe konsumentów.

W psychologii reklamy wykorzystywane są także symbole, które mogą wynikać m.in. z kultury, tradycji, religii czy historii. Sowa będzie kojarzyła się z mądrością, a więc możemy spotkać ją w reklamach szkół albo kursów. Nie bez znaczenia pozostają także statystyki "99 proc. klientów zadowolonych z naszego produktu", którymi bardzo często sugerujemy się przy zakupie. 

Psychologia reklamy bardzo często stosuje również tzw. efekt halo, efekt aureoli. Mamy z nim do czynienia, gdy widzimy w reklamach znane osoby, które cechują się elegancją i profesjonalizmem, co wzbudza w nas zaufanie. Z efektem halo spotkamy się też w reklamach np. suplementów diety, gdzie na reklamie zobaczymy lekarza ubranego w medyczny strój. W rzeczywistości jednak nie jest to lekarz, a aktor, który w stroju lekarza wydaje się być profesjonalistą, który wzbudza nasze zaufanie, a my sami jesteśmy bardziej skłonni do zakupu danego suplementu. 

Co sprawia, że reklama jest skuteczna?

Psychologia reklamy pozwala nam szczegółowo zaplanować skuteczną strategię marketingową. Za pomocą szczegółowej analizy profilu odbiorców pozwala nam zrozumieć, czego chcą poszczególne grupy konsumentów. Co zrobić, żeby reklama była skuteczna? Przede wszystkim musimy zebrać wiedzę na temat konsumentów: płeć, wiek, lokalizacja, zainteresowania, wykształcenie itp. 

Dopiero po zebraniu niezbędnych informacji jesteśmy w stanie przygotować skuteczną reklamę. W pierwszej kolejności musimy pamiętać o elementach wizualnych, a w szczególności o kolorach, które wzbudzają w nas różne odczucia. Zgodnie z badaniami im więcej razy konsument zobaczy reklamę, tym większe prawdopodobieństwo, że zainteresuje się produktem, dlatego musimy też zadbać o odpowiednią powtarzalność.

Oczywiście skuteczna reklama musi odnosić się do potrzeb konsumentów. Duże znaczenie ma także wywoływanie pozytywnych emocji w celu zachęcenia odbiorców do kupna produktów. Wobec tego w reklamach wykorzystuje się często obrazy, których oglądanie wywołuje w nas uczucie przyjemności. Przykładowo mowa tu o zwierzętach i dzieciach, które wywołują rozczulenie i rozśmieszenie. W niektórych reklamach wykorzystywane są również wizerunku seksu i erotyki, które kojarzą się z przyjemnością. 

Jak widać, na skuteczną reklamę składa się kilka elementów. Nie można jednak zapominać o nadrzędnej rzeczy, czyli o wspomnianym wcześniej przygotowaniu profilu docelowej grupy. Bez poznania potencjalnych odbiorców niemożliwe będzie stworzenie skutecznej reklamy, nawet jeśli wykorzystamy w niej wszelkiego rodzaju strategie wykazujące potencjalnie dużą skuteczność. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(6)
karapaks
2 miesiące temu
A co myślicie o zakazaniu reklamy? Człowiek sam wie czego potrzebuje. A jak ma potrzebę to z łatwością sam znajdzie produkt, który ją spełni. Dajcie łapkę w górę lub w dół. Dzięki
pd_
2 miesiące temu
Jest prosta zasada: dobry produkt nie wymaga reklamy.
Reflek
2 miesiące temu
niezbadane są tajniki myślenia ludzi, chyba, że chodzi o "Januszów" sympatyków jedynie słusznie rządzącej
Mądry
2 miesiące temu
Reklamy to największe bzdury
Pozdrawiam
2 miesiące temu
Fajna rzeczowa promocja kliniki ginekologicznej która zatrudnia same lekarki i położne sprowadza się do prostego hasła MĘŻCZYŹNIE NIE WYPADA. Okazuje się że jest mnóstwo kobiet które cenią sobie integralność cielesną i godność.