Psychologia reklamy - co sprawia, że reklama jest skuteczna?

Psychologia reklamy może budzić różne emocje. Z jednej strony uznawana jest za manipulację, z drugiej za jeden ze sposobów na wykreowanie dobrej reklamy. Nie można jednak zaprzeczyć temu, że psychologia reklamy jest ważnym elementem skutecznej strategii marketingowej i spotykamy się z nią niemal na co dzień. Czym jest psychologia reklamy i co warto o niej wiedzieć?

Kiedy słyszymy o psychologii w reklamie, pierwsze co przychodzi nam na myśl, to wykorzystywanie popularnych sztuczek marketingowych. Kiedy słyszymy o psychologii w reklamie, pierwsze co przychodzi nam na myśl, to wykorzystywanie popularnych sztuczek marketingowych.
Źródło zdjęć: © unsplash

Psychologia reklamy - co to takiego?

Nie ma jednoznacznej definicji psychologii reklamy. Można jednak powiedzieć, że jest to pojęcie dotyczące zbioru różnorodnych informacji o potencjalnych klientach: ich zachowaniach, tendencjach, gustach. Dzięki szczegółowej analizie grupy potencjalnych klientów możliwe jest przewidywanie i prognozowanie ich zachowań, a tym samym wpływanie na trendy.

Na podstawie zebranych informacji opracowywany jest następnie szczegółowy plan, dzięki któremu możemy osiągnąć zainteresowanie danym produktem lub usługą ze strony szerokiego grona odbiorców.

Jaka jest rola psychologii w reklamie?

Jednym z głównych zadań psychologii reklamy jest wzbudzanie i uświadamianie potrzeb konsumentów, dzięki czemu będą oni bardziej skłonni do dokonania zakupu.

Kiedy słyszymy o psychologii w reklamie, pierwsze co przychodzi nam na myśl, to wykorzystywanie popularnych sztuczek marketingowych. "Ostatnia szansa na zakup", czy też "Mamy dzisiaj rabat tylko dla Ciebie, który wygaśnie za 5 godzin". W tym wypadku mamy do czynienia z regułą niedostępności. Niedostępność budzi w nas większe zainteresowanie i pożądanie danego produktu, dlatego poprzez hasła mówiące o tym, że promocja lub rabat zaraz się skończy, czujemy presję i w efekcie możemy być bardziej skłonni do zrobienia zakupów. 

W psychologii reklamy duże znaczenie mają również kolory wykorzystywane w kreowaniu produktu i kampanii marketingowej. Kilka lat temu podczas eksperymentu Google przebadało 50 odcieni koloru niebieskiego i udowodniono wówczas, że odcień błękitu najbardziej skłaniał konsumentów do kliknięcia w "button". Liczne badania wskazują na to, że pewne kolory związane są z odczuwaniem niektórych emocji. Czerwony przykładowo pobudza apetyt, złoto sugeruje prestiż i towar z wyższej półki, żółty kolor zaś przykuwa uwagę. Dobór odpowiednich kolorów w strategii marketingowej ma zatem również za zadanie wpłynąć na decyzję zakupowe konsumentów.

W psychologii reklamy wykorzystywane są także symbole, które mogą wynikać m.in. z kultury, tradycji, religii czy historii. Sowa będzie kojarzyła się z mądrością, a więc możemy spotkać ją w reklamach szkół albo kursów. Nie bez znaczenia pozostają także statystyki "99 proc. klientów zadowolonych z naszego produktu", którymi bardzo często sugerujemy się przy zakupie. 

Psychologia reklamy bardzo często stosuje również tzw. efekt halo, efekt aureoli. Mamy z nim do czynienia, gdy widzimy w reklamach znane osoby, które cechują się elegancją i profesjonalizmem, co wzbudza w nas zaufanie. Z efektem halo spotkamy się też w reklamach np. suplementów diety, gdzie na reklamie zobaczymy lekarza ubranego w medyczny strój. W rzeczywistości jednak nie jest to lekarz, a aktor, który w stroju lekarza wydaje się być profesjonalistą, który wzbudza nasze zaufanie, a my sami jesteśmy bardziej skłonni do zakupu danego suplementu. 

Co sprawia, że reklama jest skuteczna?

Psychologia reklamy pozwala nam szczegółowo zaplanować skuteczną strategię marketingową. Za pomocą szczegółowej analizy profilu odbiorców pozwala nam zrozumieć, czego chcą poszczególne grupy konsumentów. Co zrobić, żeby reklama była skuteczna? Przede wszystkim musimy zebrać wiedzę na temat konsumentów: płeć, wiek, lokalizacja, zainteresowania, wykształcenie itp. 

Dopiero po zebraniu niezbędnych informacji jesteśmy w stanie przygotować skuteczną reklamę. W pierwszej kolejności musimy pamiętać o elementach wizualnych, a w szczególności o kolorach, które wzbudzają w nas różne odczucia. Zgodnie z badaniami im więcej razy konsument zobaczy reklamę, tym większe prawdopodobieństwo, że zainteresuje się produktem, dlatego musimy też zadbać o odpowiednią powtarzalność.

Oczywiście skuteczna reklama musi odnosić się do potrzeb konsumentów. Duże znaczenie ma także wywoływanie pozytywnych emocji w celu zachęcenia odbiorców do kupna produktów. Wobec tego w reklamach wykorzystuje się często obrazy, których oglądanie wywołuje w nas uczucie przyjemności. Przykładowo mowa tu o zwierzętach i dzieciach, które wywołują rozczulenie i rozśmieszenie. W niektórych reklamach wykorzystywane są również wizerunku seksu i erotyki, które kojarzą się z przyjemnością. 

Jak widać, na skuteczną reklamę składa się kilka elementów. Nie można jednak zapominać o nadrzędnej rzeczy, czyli o wspomnianym wcześniej przygotowaniu profilu docelowej grupy. Bez poznania potencjalnych odbiorców niemożliwe będzie stworzenie skutecznej reklamy, nawet jeśli wykorzystamy w niej wszelkiego rodzaju strategie wykazujące potencjalnie dużą skuteczność. 

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują