Raport: branża kurierska wypracowuje niemal 0,7 proc. PKB Polski

Polski sektor usług kurierskich przestał być jedynie zapleczem dla handlu i stał się samodzielnym, potężnym motorem napędowym gospodarki, odpowiadającym za blisko 0,7 proc. PKB.

kurierBranża kurierska ważna dla PKB
Źródło zdjęć: © Flickr | Christoph Scholz-CC BY-SA 2.0
Robert Kędzierski
Dźwięk został wygenerowany automatycznie i może zawierać błędy

Z najnowszego raportu przygotowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wynika, że w latach 2022–2024 łączny wkład branży kurierskiej - niezwykle trudnej dla jej uczestników - w polską gospodarkę wyniósł aż 67 mld zł. Tylko w samym 2024 roku wiodące firmy z tego sektora wniosły do budżetu i gospodarki 24,7 mld zł, co stanowi 0,68 proc. polskiego PKB. To wynik, który stawia tę branżę w czołówce kluczowych sektorów usługowych w kraju.

"Na tę kwotę składają się zapłacone podatki (VAT, PIT, CIT), daniny lokalne, składki ZUS, wynagrodzenia, które dalej zasilają gospodarkę poprzez wydatki konsumenckie, a także wydatki związane bezpośrednio z działalnością kurierską" – wskazano w raporcie ZDG TOR. Co istotne, ubiegłoroczna wartość dodana wypracowana przez firmy była o 12,8 proc. wyższa niż w roku 2023, co pokazuje ogromną dynamikę wzrostu.

Milioner szczerze do bólu. "Czułem się debilem"

Inwestycje liczone w miliardach

Skala oddziaływania branży kurierskiej jest widoczna nie tylko w podatkach, ale przede wszystkim w inwestycjach bezpośrednich. W ciągu ostatnich trzech lat firmy kurierskie zainwestowały w Polsce blisko 4,7 mld zł, z czego aż 1,6 mld zł przypadło na sam 2024 rok. Środki te zostały przeznaczone głównie na rozbudowę sieci automatów paczkowych, nowoczesne centra logistyczne oraz technologie optymalizujące łańcuchy dostaw.

Autorzy opracowania podkreślają, że udział sektora w PKB na poziomie 0,68 proc. to wynik imponujący, zwłaszcza w zestawieniu z innymi gałęziami transportu. Dla porównania wkład wszystkich polskich lotnisk szacowany jest na około 6 mld zł, co stanowi zaledwie 0,16 proc. PKB kraju. Kwota generowana przez kurierów o blisko 3,6 mld zł przewyższa też łączne przychody największych graczy rynkowych, takich jak InPost, DPD czy DHL, uzyskiwane z samych usług kurierskich.

W zestawieniu poszczególnych firm za 2024 rok liderem pod względem wkładu w gospodarkę pozostaje InPost z kwotą 7,2 mld zł. Na kolejnych miejscach uplasowały się DPD (5,1 mld zł), DHL eCommerce (3,5 mld zł) oraz UPS (2,6 mld zł). Znaczący udział mają również FedEx (2,2 mld zł), Poczta Polska (1,9 mld zł) oraz GLS (1,7 mld zł).

Fundament nowoczesnego handlu

Rozwój branży kurierskiej jest nierozerwalnie związany z hossą w sektorze e-commerce. Wzmożony ruch widać szczególnie w okresach szczytów zakupowych, takich jak Black Friday czy okres przedświąteczny. Przypomnijmy, że operatorzy tacy jak Poczta Polska notują w tych okresach nawet 10-proc. wzrosty liczby przesyłek rok do roku, dostarczając miliony paczek dziennie. To właśnie sprawność logistyki pozwala polskim przedsiębiorcom wychodzić poza rynki lokalne.

Polski rynek kurierski jest ściśle związany z rozwojem segmentu e-commerce, który wciąż rośnie. Gęste pokrycie kraju automatami paczkowymi oraz dostępność kurierów oznacza, że Polska to jeden wielki marketplace – skomentował prezes ZDG TOR Adrian Furgalski.

Ekspert zaznacza, że potencjał wzrostu wciąż drzemie w handlu transgranicznym oraz nowych kategoriach zakupów online, np. spożywczych.

Warto jednak zauważyć, że dynamiczny wzrost branży niesie ze sobą wyzwania strukturalne. W przeszłości wielokrotnie podnoszono kwestię modeli zatrudnienia w tym sektorze, który w dużej mierze opiera się na podwykonawstwie i samozatrudnieniu. Ostatnie dyskusje wokół wolnej Wigilii dla kurierów InPostu i DPD pokazały, jak skomplikowana jest struktura operacyjna firm, które muszą balansować między rekordową wydajnością a oczekiwaniami społecznymi i pracowniczymi.

Mimo tych wyzwań, branża kurierska pozostaje stabilizatorem rynku pracy i gwarantem płynności towarowej. Inwestycje w technologie nie tylko zwiększają zyski firm, ale przede wszystkim otwierają nowe możliwości dla tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw, które dzięki rozwiniętej sieci logistycznej mogą konkurować na globalnym rynku.

Źródło: PAP

Wybrane dla Ciebie
Płace w Rosji hamują. Wojenny boom traci impet
Płace w Rosji hamują. Wojenny boom traci impet
Ceny ropy hamują. Inwestorzy czekają na ruch Trumpa
Ceny ropy hamują. Inwestorzy czekają na ruch Trumpa
Ceny miedzi w dół. "Czerwone złoto" odbiło się od kolejnej granicy
Ceny miedzi w dół. "Czerwone złoto" odbiło się od kolejnej granicy
Złoto z 50. dziennym rekordem w tym roku. Srebro też się nie zatrzymuje
Złoto z 50. dziennym rekordem w tym roku. Srebro też się nie zatrzymuje
Żądają podwyżki. Związki w ZUS ostrzegają przed protestem. Piszą do rządu
Żądają podwyżki. Związki w ZUS ostrzegają przed protestem. Piszą do rządu
Nowy polski orzeł? Ruszyły prace nad zmianą symboli państwowych
Nowy polski orzeł? Ruszyły prace nad zmianą symboli państwowych
Nie żyje Vince Zampella. Twórca Call of Duty i Battlefielda 6
Nie żyje Vince Zampella. Twórca Call of Duty i Battlefielda 6
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 23.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 23.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 23.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 23.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 23.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 23.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 23.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 23.12.2025
Chiny odjeżdżają Europie. Raport PIE nie pozostawia złudzeń
Chiny odjeżdżają Europie. Raport PIE nie pozostawia złudzeń