Rosja próbuje odzyskać setki milionów dolarów za niedostarczone Airbusy

Rostec próbuje odzyskać od Airbusa około 200 mln dolarów zaliczki, którą zapłacił za dostawę 17 samolotów A350, które nigdy nie powstały z powodu sankcji. Potencjalnie podobne pozwy mogą złożyć inni rosyjscy przewoźnicy i leasingodawcy, w tym Aerofłot, który zamówił u Airbusa 22 samoloty, ale udało mu się dostać tylko siedem - informuje rosyjski dziennik "Kommiersant".

Rosyjski przewoźnik Aerofłot znalazł się w trudnej sytuacji przez zachodnie sankcjeRosyjski przewoźnik Aerofłot znalazł się w trudnej sytuacji przez zachodnie sankcje
Źródło zdjęć: © Getty | MI News/NurPhoto

Według "Kommiersanta" wysokość zaliczki, którą leasingodawca Rosteca - Aviacapital Service (AKS) zamierza zażądać od europejskiego producenta samolotów Airbus, wynosi około 200 mln dolarów.. Pozew wpłynął do Sądu Arbitrażowego w Moskwie 13 grudnia.

Rosyjskie lotnictwo przyparte do muru

Chodzi o kontrakt na dostawę 17 szerokokadłubowych samolotów A350 dalekiego zasięgu. AKS podpisał umowę bezpośrednio z Airbusem w 2015 roku i planował następnie wydzierżawić je Aeroflotowi. Żaden z samolotów nie został odebrany przez klienta.

Rosyjski dziennik informuje, że specjaliści rynku leasingowego oceniają szanse na odzyskanie wpłaconych zaliczek jako bliskie zeru, ponieważ sankcje unijne zakazują jakichkolwiek relacji finansowych z firmami z Rosji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rosjanie znów to zrobili. Ekspert zwraca uwagę na zagrożenie

Sankcje nałożone na Rosję po jej agresji na Ukrainę w lutym 2022 r. uderzyły m.in. w przemysł lotniczy. Zachodni producenci, w tym tacy jak Boeing i Airbus, odcięli dostawy gotowych samolotów oraz komponentów i części zamiennych dla klientów z Rosji. Rosjanie pracują nad silnikiem własnej produkcji.

W czerwcu wicepremier Rosji Jurij Borysow przyznał w wywiadzie dla kanału Rossija-24, że rosyjscy lotnicy rozmontują samoloty zachodniej produkcji, by serwisować inne maszyny i dalej móc funkcjonować.

- Nasza zachodnia flota ulega degradacji. Komponenty do ich serwisowania są niezbędne. Ale jak na razie latanie Airbusami i Boeingami, które mają w swojej flocie rosyjscy przewoźnicy, jest całkowicie bezpieczne - wyjaśniał Borysow.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem