"Rozliczenie przeszłości" w PKP Cargo. Spółka notuje stabilizację

PKP Cargo notuje stabilizację wyników i udziałów w rynku, choć spółka nadal działa w warunkach restrukturyzacji. Prezes spółki Agnieszka Wasilewska-Semail zapewnia, że planowane obniżenie kapitału zakładowego to rozliczenie strat z poprzednich lat i nie wpłynie na akcjonariuszy.

"Rozliczenie przeszłości" w PKP Cargo. Spółka notuje stabilizację"Rozliczenie przeszłości" w PKP Cargo. Spółka notuje stabilizację
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Flickr, Paul Smith
Magda Żugier
oprac.  Magda Żugier
Dźwięk został wygenerowany automatycznie i może zawierać błędy

PKP Cargo podsumowuje trzeci kwartał 2025 roku z wynikami, które – zdaniem zarządu – potwierdzają stabilizację. - Z punktu widzenia zarządu najważniejsze jest, że III kw. pokazuje stabilizację wynikową – powiedziała PAP Biznes prezes Agnieszka Wasilewska-Semail.

Spółka nie zakładała, że 2025 r. zakończy się zyskiem, a pełne efekty reorganizacji mają być widoczne w drugiej połowie 2026 r., po uzgodnieniu nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

W trzecim kwartale PKP Cargo osiągnęło 36,1 mln zł zysku operacyjnego i 7,5 mln zł zysku netto. Przed rokiem spółka zanotowała 329 mln zł straty operacyjnej i 342,6 mln zł straty netto. EBITDA wzrosła z ujemnych 118,4 mln zł do dodatnich 141,7 mln zł. Prezes podkreśla, że poprawa następuje mimo ograniczonych możliwości finansowania zewnętrznego.

Inwestycje w IKE i w IKZE. Jest limit wpłat. Ekspert: pilnujmy opłat

Restrukturyzacja, rynek i udział w przewozach

Pierwsze dziewięć miesięcy roku nie przyniosło wzrostu w segmencie towarowych przewozów kolejowych. Spółka liczy jednak na poprawę koniunktury. - Teraz mówimy o stabilizacji i zakładamy, że te najbliższe miesiące nie przyniosą nam negatywnych niespodzianek – wskazała Wasilewska-Semail.

PKP Cargo utrzymuje rosnący udział w rynku i chce wrócić do poziomu 30 proc. - Nie tak dawno temu mieliśmy ok. 25 proc., a nasze udziały spadały miesiąc do miesiąca. Utrzymanie udziałów na bardzo konkurencyjnym rynku nie jest zadaniem łatwym, ale nie niemożliwym – podkreśliła.

Rok 2025 przyniósł redukcję zatrudnienia – od stycznia do końca września w grupie PKP Cargo ubyło 1058 pracowników, z czego 728 w samej spółce. W trzecim kwartale stosunek pracy zakończyło 450 osób w ramach zwolnień grupowych. Mimo to koszty pracownicze nie spadły, ponieważ wypowiedzenia zaczęły obowiązywać dopiero pod koniec października. Spółka musiała również zarezerwować środki na odprawy.

Wasilewska-Semail wskazała, że dezinwestycje w obszarze wagonowym pozwoliły pokryć zarówno odprawy z 2025 r., jak i zaległe zobowiązania z roku poprzedniego.

Obniżenie kapitału to "rozliczenie przeszłości"

29 grudnia NWZ ma głosować nad obniżeniem kapitału zakładowego o 2,19 mld zł poprzez zmniejszenie wartości nominalnej wszystkich akcji do 1 zł. Celem tej operacji jest pokrycie straty za 2024 r., wynoszącej ponad 2,41 mld zł; brakującą część pokryje kapitał zapasowy.

Obniżenie kapitału, które wynika, w naszym przypadku, z konsumpcji straty bilansowej, jest de facto rozliczeniem przeszłości. Przeszłość zakończyła się stratą, a spółka chce ją pokryć z kapitału. Jeżeli porównamy wyniki III kw. 2025 roku do III kw. 2024, to rok 2025 wygląda lepiej. Nie chcę mówić, że to są bardzo dobre wyniki. To dobry wynik, biorąc pod uwagę trudny rynek i to, że spółka jest pozbawiona pewnych instrumentów, chociażby finansowania zewnętrznego, przez co nie może tak szybko reagować na zmiany na rynku czy zapotrzebowanie w obszarze taboru. Rozliczenie przeszłości poprzez obniżenie kapitału zakładowego zatem nie powinno mieć wpływu na wycenę - powiedziała prezes PKP Cargo Agnieszka Wasilewska – Semail.

Spółka nie planuje emisji akcji. Ewentualny powrót do pozyskiwania kapitału będzie rozważany dopiero przy projektach rozwojowych.

PKP Cargo kontynuuje dezinwestycje i optymalizację procesów, przygotowując grunt pod przyszłe inwestycje. Spółka wskazuje na potrzebę finansowania zakupu nowego taboru, wzmocnienia infrastruktury terminalowej, rozwoju IT i automatyzacji procesów. Aby pozyskać środki, konieczne jest zakończenie procesu sanacyjnego i wyjście z obecnego statusu, który ogranicza dostęp do finansowania.

- Chcielibyśmy być w najnowszych trendach rynkowych (...) One są o krok dalej niż sektor przewozów kolejowych – podkreśliła prezes.

Źródło: PAP

Wybrane dla Ciebie
Kontrole w sieci Dino. Związkowcy domagają się poprawy warunków pracy
Kontrole w sieci Dino. Związkowcy domagają się poprawy warunków pracy
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Polska kopania wciąż kłuje w uszy Czechów? Hałas jednak poniżej limitów
Polska kopania wciąż kłuje w uszy Czechów? Hałas jednak poniżej limitów
Rekordowy budżet Warszawy. Jest decyzja ws. kontrowersyjnej hali
Rekordowy budżet Warszawy. Jest decyzja ws. kontrowersyjnej hali
Szum wokół PKP Cargo. Były szef spółki odwołany. Kurs zareagował
Szum wokół PKP Cargo. Były szef spółki odwołany. Kurs zareagował
Koniec z mrożeniem cen prądu. Minister uspokaja
Koniec z mrożeniem cen prądu. Minister uspokaja
Aktywa Rosji głęboko zamrożone. Jest przełom
Aktywa Rosji głęboko zamrożone. Jest przełom
Miliardy wyciekają z Rosji. Rekordowo niskie przychody ze sprzedaży ropy
Miliardy wyciekają z Rosji. Rekordowo niskie przychody ze sprzedaży ropy
Cyberatak u dewelopera. Tysiące osób mogły stracić dane
Cyberatak u dewelopera. Tysiące osób mogły stracić dane