Rewolucja przynosi efekty? Dobre wieści ws. PKP Cargo
Grupa PKP Cargo w sierpniu 2025 r. odnotowała wzrost udziału w masie przewiezionych towarów o 1,37 pkt proc. w stosunku do lipca - poinformowała w komunikacie prasowym. Jak twierdzi prezes spółki, to efekt "działania w zakresie efektywności operacyjnej".
Grupa PKP Cargo w sierpniu odnotowała wzrost udziału w masie przewiezionych towarów do 26,69 proc., czyli o 1,37 pkt proc. więcej niż w lipcu – poinformowała spółka w poniedziałkowym komunikacie.
PKP Cargo wskazało, że poprawa udziałów rynkowych wynika z działań operacyjnych i restrukturyzacyjnych, które mają lepiej dostosować firmę do warunków rynkowych oraz ograniczonego popytu w niektórych segmentach transportowych.
„Sierpniowy wzrost udziału pokazuje, że nasze działania w zakresie efektywności operacyjnej oraz bliskiej współpracy z kluczowymi klientami przynoszą wymierne rezultaty. Pomimo trudnych warunków rynkowych i ograniczonego popytu w niektórych segmentach, konsekwentnie realizujemy naszą strategię i założenia Planu Restrukturyzacji. Umacniamy naszą pozycję na rynku” - powiedziała cytowana w komunikacie prezes PKP Cargo Agnieszka Wasilewska-Semail.
"Nikt sobie nie uświadamia". Porównał Polskę i USA
Z najnowszych danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wynika, że w sierpniu przewieziono koleją w sumie 18,18 mln ton towarów, co oznacza spadek o 3,79 proc. względem 2024 r. Dodajmy, że każdy miesiąc kończył się gorszym wynikiem niż rok wcześniej.
Jeśli chodzi o udział przewoźników w rynku według masy przewiezionych towarów za okres styczeń-sierpień 2025 r., to PKP Cargo jest na pierwszym miejscu z udziałem na poziomie 25,66 proc. Na drugim jest DB Cargo Polska (15,46 proc.), a na trzecim Orlen Kolej (7,57 proc.).
Restrukturyzacja spółki
W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne spółki. Także w lipcu ubiegłego roku zarząd zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki, w efekcie czego zatrudnienie spadło o 3665 pracowników.
Na początku czerwca PKP Cargo po raz kolejny poinformowało, że zamierza przeprowadzić zwolnienia grupowe. Tym razem zwolnienia miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 r. oraz do 1388 w 2026 r. W połowie września tego roku PKP Cargo podało, że ostatecznie w 2025 r. zwolni do 500 osób w ramach zwolnień grupowych.
W pierwszym półroczu 2025 r. PKP Cargo odnotowało stratę netto na poziomie 17,9 mln zł. To jednak wyraźna poprawa w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r., kiedy strata wyniosła aż 453,1 mln zł.
Przychody przewoźnika spadły jednak znacząco. W pierwszym półroczu 2025 r. wyniosły 1,82 mld zł wobec 2,3 mld zł rok wcześniej. Również wynik EBITDA okazał się słabszy – 140,2 mln zł wobec 237 mln zł w analogicznym okresie 2024 roku.
Za 2024 r. spółka odnotowała 2,41 mld zł straty netto przy EBITDA w wysokości niecałych 300 mln zł.
PKP Cargo jest spółką akcyjną notowaną na GPW. Największym akcjonariuszem jest PKP SA z 33,01-proc. udziałem w kapitale; fundusze zarządzane przez Nationale-Nederlanden PTE SA mają 12,08 proc., a pozostali akcjonariusze - 54,91 proc.
Źródło: PAP