Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Maciej Kazimierski
|
aktualizacja

Samochody z fabryczną instalacją LPG. Sprawdziliśmy, ile trzeba dopłacić

15
Podziel się:

Polska jest jednym z niewielu krajów europejskich, w których tak popularne są samochody z instalacją LPG. Mamy ponad 7 tys. stacji, na których można zatankować płynny gaz. Czy w ślad za tym idzie wybór modeli samochodów, które fabrycznie dostosowane są do zasilania tym paliwem? Sprawdziliśmy.

Samochody z fabryczną instalacją LPG. Sprawdziliśmy, ile trzeba dopłacić
LPG można zamontować w warsztacie, albo kupić samochód z instalacją fabryczną (Getty Images, &#169 Markus Espenhain)

Niedawno pisaliśmy w money.pl, czy jazda samochodem LPG wciąż opłaca się bardziej niż tankowanie benzyny? Teraz postanowiliśmy przyjrzeć się polskiemu rynkowi samochodów napędzanych płynnym gazem. Sprawdziliśmy, którzy importerzy sprzedają auta z fabryczną instalacją LPG, a do aut których marek można ją zamontować w autoryzowanym serwisie.

Rejestracje samochodów z instalacją LPG

Z informacji uzyskanych z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że od stycznia 2020 r. do końca lutego 2023 r. po raz pierwszy zarejestrowanych zostało 78 220 samochodów z instalacją LPG. Aut nowych było 41 200, a używanych – 37 020. Oznacza to, że w tym okresie pierwsze rejestracje samochodów z LPG stanowiły 2,6 proc. całego rynku nowych i 1,4 proc. rynku używanych.

W 2022 r. park samochodów osobowych zasilanych LPG wynosił 2 567,3 tys. szt.

W pierwszym kwartale 2023 r. zarejestrowanych zostało 3 200 samochodów osobowych zasilanych płynnym gazem. Dla porównania, w roku 2022 było ich 3 800. Oznacza to, że rok do roku zarejestrowano ich mniej o 15,8 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Gaz w samochodzie - fakty i mity o instalacji LPG

Fabryczna instalacja LPG w samochodzie. Ile trzeba dopłacić?

Jeżeli chcemy zamontować instalację LPG do fabrycznie nowego samochodu, a przy tym nie stracić gwarancji producenta, to możemy kupić auto, w którym jest ona zamontowana fabrycznie, lub zlecić jej montaż w ASO jeszcze przed odbiorem nowego auta. Z jakimi kosztami musimy się liczyć i jaka jest dostępność samochodów w obu przypadkach?

Samochody z fabrycznie montowaną instalacją LPG oferują tylko Dacia, Renault i Fiat. To, ile trzeba zapłacić za auto z instalacją gazową i o ile jest ono droższe od benzynowego odpowiednika, pokazuje poniższa tabela.

Wyjątkiem od tej reguły jest Dacia Jogger. Cena tego auta z 5-miejscowym nadwoziem w wersji Expression wynosi min. 86 050 zł (ECO-G 100) i min. 87 850 zł (TCe 110). Oznacza to, że wersja z instalacją gazową jest tańsza o 1 800 zł. Może to wynikać z tego, że w tym modelu zamontowany został nowy silnik benzynowy o mocy 110 KM, a nie jak w innych modelach, 90-konny TCe 90, którego historia sięga 2008 r.

Jaki udział procentowy w sprzedaży miały w 2022 r. modele Dacii i Renault z fabrycznym LPG? Z informacji, jakie otrzymaliśmy od importera tych marek, wynika, że udział przy konkretnym modelu wyniósł:

  • Renault Clio – 30 proc.,
  • Renault Captur – 36 proc.,
  • Dacii Duster – 41 proc.,
  • Dacii Sandero – 48 proc.
  • a Dacii Jogger – 78 proc.

Co więcej, niedawno Dacia pochwaliła się, że od 2009 r. sprzedała w Europie 625 tys. samochodów wyposażonych w instalację LPG. Dodała też, że Dacia z instalacją LPG jest wybierana przez ponad połowę klientów tej marki w Polsce i że dwa na trzy samochody sprzedawane w Polsce klientom indywidualnym w 2022 roku miały fabryczną instalację LPG.

Nowe samochody z instalacją LPG montowaną w ASO

Osoba, która chce skorzystać z drugiej opcji: zakupu auta z instalacją LPG montowaną w ASO, nie ma zbyt wielu możliwości do wyboru.

Możliwość dołożenia instalacji LPG do samochodu z silnikiem benzynowym daje tylko:

  • Hyundai (w modelach i10, i20 i Bayon),
  • Skoda (Fabia, Kamiq i Scala)
  • SsangYong (Tivoli, Tivoli Grand i Korando).

Instalacja gazowa będzie też mogła być instalowana w nowym modelu marki: Torres, który swoją polską premierę miał podczas Poznań Motor Show 2023.

Jeżeli chcielibyśmy kupić któryś z miejskich modeli hyundaia z LPG, to musimy się pospieszyć. Z informacji, jakie uzyskaliśmy od importera marki, wynika, że silnik 1.2 MPi, do którego można było zamontować instalację gazową, został wycofany z oferty. Instalacja może zostać zamontowana jedynie w wyprodukowanych już samochodach, które znajdują się u dealerów. Te same silniki były montowane w miejskich autach marki Kia (Picanto, Rio, Stonic). Należy się więc spodziewać, że i w tym przypadku LPG można dołożyć tylko do samochodów znajdujących się u dealerów.

Za instalację LPG do Hyundaia i10 trzeba zapłacić 5 536 zł. Oznacza to, że wersja Modern będzie kosztowała co najmniej 70 036 zł.

Skoda daje możliwość zamontowania dedykowanej instalacji gazowej Landi Renzo w:

  • Fabii z silnikiem 1.0 MPI (cena instalacji LPG to ok. 5 700 zł),
  • Scali i Kamiqu z silnikami TSI (cena instalacji to ok. 6 700 zł).

Po dołożeniu instalacji LPG cena Skody:

  • Fabia Ambition wzrasta do 75 700 zł,
  • Scala Ambition (z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM i sześciobiegową skrzynią manualną) wzrasta do 92 050 zł,
  • Kamiq Ambition (z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM i sześciobiegową skrzynią manualną) wzrasta do 99 700 zł.

Z kolei do trzech modeli SsangYong napędzanych benzynowymi silnikami 1.5 o mocy 163 KM, montowana jest instalacja LPG EG (EuropeGas) Injecto. To tzw. instalacja dotryskowa (dotrysk niewielkiej ilości benzyny). Nie wymaga ona stosowania dodatkowej lubryfikacji – oprogramowanie w sterowniku gazowym chroni części umieszczone w komorze spalania przed uszkodzeniem, cyklicznie wtryskując niewielkie ilości benzyny podczas pracy silnika na LPG.

Koszt tej instalacji (wraz z montażem) to 6 500 zł brutto. Po jej zamontowaniu cena SsangYonga:

  • Tivoli Quartz wynosi od 99 490 zł,
  • Tivoli Grand to co najmniej 104 490 zł
  • ,Korando Quartz wzrasta do co najmniej 121 490 zł,
  • Torres Joy będzie wynosiła co najmniej 146 400 zł.

Importerów, którzy sprowadzają na polski rynek samochody z fabryczną instalacją LPG, lub umożliwiają jej montaż w sieci swoich autoryzowanych serwisów, można policzyć na palcach jednej ręki. Oznacza to, że jeśli jeździmy autem innej marki i chcielibyśmy podróżować taniej, to nie mamy innego wyjścia, niż założenie jej w specjalistycznym warsztacie, ale dopiero kiedy nasze auto nie będzie już objęte gwarancją producenta.

Maciej Kazimierski, ekspert porównywarki finansowej totalmoney.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
totalmoney.pl
KOMENTARZE
(15)
wegtg
rok temu
Gdzie ta wasza podwyżka cen po świętach ??? PB miało kosztować 7,50 a ON 8 zł !!! Siejecie dezinformację aby Polaków prowokować do niezadowolenia ???
LPG
rok temu
JA JEZDZE Z INSTALACJA OD 40 L I JEZDZE ZA POLOWE KOSZTOW ZAKLADAM I JADE 200 TYS KM I DO ZYDA BIORE NASTEPNY ZAKLADAM I KOLEJNE 200 TYS KM Z SILNIKAMI NIC SIE NIE DZIEJE BO BIORE BEZ TURBIN TERAZ MAMY NOWE TYLKO BEZ TURBIN MAZDA ORAZ MITSUBISHI ASX AUTA PALA 6 L GAZU - 19 ZL ZA 100 KM O PONAD POLOWE TANSZY NIZ ELEKTRYCZNY I NIEZALEZNY A NIE LADOWANIE 2 H CO 120 KM
LPG
rok temu
JA JEZDZE Z INSTALACJA OD 40 L I JEZDZE ZA POLOWE KOSZTOW ZAKLADAM I JADE 200 TYS KM I DO ZYDA BIORE NASTEPNY ZAKLADAM I KOLEJNE 200 TYS KM Z SILNIKAMI NIC SIE NIE DZIEJE BO BIORE BEZ TURBIN TERAZ MAMY NOWE TYLKO BEZ TURBIN MAZDA ORAZ MITSUBISHI ASX AUTA PALA 6 L GAZU - 19 ZL ZA 100 KM O PONAD POLOWE TANSZY NIZ ELEKTRYCZNY I NIEZALEZNY A NIE LADOWANIE 2 H CO 120 KM
Bogaty skąpie...
rok temu
Jak instalka lpg idzie do bentleya? I czy w lamborghini zbiornik lpg w bagażniku da sie włożyć?
Boy xcxcxv
rok temu
Kogo dzisiaj obchodzą nowe auta? Chyba tylko posłów, palestra, lekarzy, półkowników, dyrektorów sp skarbu Państwa i nikogo więcej. Ceny poszły w górę o 200-300%, podobnie mieszkania. Ci co biorą kredyty na te dobra to samobójcy.