Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Maciej Kazimierski
|

Czy jazda samochodem LPG wciąż opłaca się bardziej niż tankowanie benzyny?

21
Podziel się:

Płynny gaz to jedno z popularniejszych paliw stosowanych do napędzania samochodów w Polsce. Pomimo tego, że za litr LPG trzeba zapłacić nieco ponad 3 zł, to nadal jest tańszy niż benzyna czy olej napędowy. Z tego artykułu dowiesz się, jak zmieniała się jego cena i ile trzeba zapłacić za zatankowanie samochodu napędzanego benzyną i gazem.

Czy jazda samochodem LPG wciąż opłaca się bardziej niż tankowanie benzyny?
Tankowanie LPG wciąż opłaca się bardziej niż w przypadku benzyny (Adobe Stock)

Na każdej stacji paliw oprócz benzyny i oleju napędowego można zatankować LPG. Płynny gaz jest – mimo podwyżek – nadal o połowę tańszy od benzyny Pb95.

Ubiegły rok, między innymi z uwagi na rosyjską agresję na Ukrainę, przyniósł znaczne podwyżki cen paliw. Z danych udostępnionych przez serwis e-petrol.pl wynika, że na początku stycznia 2022 r. za litr benzyny Pb95 trzeba było zapłacić średnio 5,73 zł. Wracając z noworocznych wyjazdów na początku 2023 r., za litr tego paliwa płaciliśmy średnio 6,57 zł. Trzeba jednak pamiętać, że w czerwcu 2022 r., cena bezołowiowej 95 kosztowała średnio prawie 8 zł za litr.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Fakty i mity na temat instalacji LPG

Ceny autogazu też podskoczyły. Czy nadal to tańsze niż benzyna?

W tym samym okresie za litr LPG trzeba było zapłacić średnio od 3,16 zł (notowania z 5 stycznia 2022 r.), przez 3,79 zł (w drugiej połowie marca 2022 r.), do 2,91 zł – tyle autogaz kosztował średnio 28 grudnia ubiegłego roku. Z kolei 15 marca 2023 r. jego średnia cena wynosiła 3,19 zł za litr.

Zmiany średnich ogólnopolskich cen detalicznych Pb95 i LPG od początku stycznia 2019 r. do połowy marca 2023 r. można prześledzić na poniższym wykresie.

LPG nadal jest tańszy od benzyny

Za LPG nadal płacimy średnio o połowę mniej niż za benzynę. A jak w ciągu ubiegłego roku zmieniała się wysokość kwoty, jaką musieliśmy zostawić na stacji paliw? Pokazujemy to na infografice. Przyjęliśmy, że zarówno pojemność zbiornika na gaz, jak i na benzynę wynosi 50 l, a w każdym przypadku tankujemy paliwo do 80 proc. jego pojemności (czyli 40 l).

W zależności od miesiąca różnica na korzyść LPG wynosiła od 99,20 zł (w lutym) do 171,60 zł (w lipcu).

O to, co miało wpływ na zmiany cen gazu płynnego na stacjach paliw zapytaliśmy dr. Jakuba Boguckiego, Analityka Rynku Paliw z e-petrol.pl. Zwrócił uwagę, że ceny gazu płynnego na polskich stacjach w ostatnich kilku latach zmieniały się – podobnie jak w przypadku paliw tradycyjnych – dynamicznie. Wynikało to z zaburzeń normalnych tendencji konsumpcyjnych w okresie pandemii, kiedy spadły do poziomów wyraźnie poniżej 2 zł/l.

Zwyżka, jaka realizowała się w okresie późniejszym, także nie była ciągłą tendencją, ale raczej sezonową – wynikającą ze zmian popytu czy następstw rosyjskiej inwazji na Ukrainę, która wzbudziła obawy o ciągłość dostaw - stwierdził.

Jego zdaniem warto zestawiać średnią cenę LPG z kosztami tankowania benzyny. - Zwykle, gdy koszt ten lokuje się na poziomie 50 proc. litra Pb95 mówiło się o opłacalności tego paliwa. Ten parametr w Polsce utrzymywał się i LPG pozostaje wciąż atrakcyjną alternatywą dla benzyny, nawet jeśli notuje zwyżki wynikające z ogólnej sytuacji rynkowej - dodał ekspert.

Bogucki uważa, że polski rynek nie powinien obawiać się załamania dostaw w razie zaostrzenia sankcji w stosunku do Rosji, z której przywożona jest ogromna część naszego gazu płynnego – operatorzy na coraz większą skalę importują LPG ze źródeł nierosyjskich.

To pozwala sądzić, że autogaz jeszcze długo pozostanie atrakcyjny dla polskich użytkowników aut, zwłaszcza, że często uznawany jest za paliwo lepiej wpisujące się w europejską wizję polityki klimatycznej na kolejne dziesięciolecia - podkreślił.

Maciej Kazimierski, ekspert porównywarki finansowej Totalmoney.pl

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
motoryzacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
totalmoney.pl
KOMENTARZE
(21)
Ct200h
rok temu
Mam samochód Lexus CT200h (hybryda) i z instalacją lpg sprawuje siẹ bardzo dobrze (7ltr lpg/100km). Zero zwiẹkszonych kosztów oprócz przeglądu (mała kwota).
XSR
rok temu
6.57, oj by się chciało tak tanio...
Wwwww
rok temu
A o kosztach montażu instalacji gazowej, droższych przeglądach i serwisowaniu jakoś cisza. Koszt montażu instalacji to średnio 3 tys a do nowoczesnych silników ponad 4tys. Już tylko za to można kupić ponad 500 litrów benzyny czyli średnio 10 pełnych zbiorników. Do tego raz w roku serwis, raz w roku przegląd droższy o 60zł niż bez lpg. Pamiętajmy że gaz załącza się po uzyskaniu przez silnik temp ok 30 stopni. Nie można stwierdzić że opłaca się bo jest o połowę tańszy. Jest taniej ale przy bardzo dużych przebiegach.
Za darmo
rok temu
NA CO WY CZEKACIE LUDZIE??? Nowy hyundai ioniq 5 już przyspiesza jak ferrari za 1/4 ceny. 5 lat mam gwarancji bez limitu km. Do tego ładuje go 20 paneli (dziękuję za dotacje) , spłacone po 3 latach (miałem wcześniej miesięczne rachunki taurona 1100 zł) i zostało mi 13 lat gwarancji. Jeżdżę za darmo ludzie, ZA DARMO. NA CO WY CZEKACIE????
aaa
rok temu
Kierowcy usłyszeli, że na gazie opłaca się jeździć, to jeżdżą. Niektórzy nawet na podwójnym gazie, bo myślą, że będzie jeszcze taniej...Ale tych drugich, to trzeba tępić wszelkimi sposobami...!
...
Następna strona