Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
oprac. JCK
|

Samolot zniknął z radarów. To mogą być kolejne problemy Boeinga

78
Podziel się

Ministerstwo Transportu Indonezji potwierdziło, że w morzu w rejonie Dżakarty znaleziono szczątki zaginionego samolotu Boeing 737. Maszyna linii Sriwijaya Air zniknęła z radaru kilka minut po starcie z lotniska w stolicy Indonezji. Na razie nie wiadomo co mogło być przyczyną, ale to już kolejna w ostatnich latach katastrofa z udziałem samolotów tego producenta.

Samolot zniknął z radarów. To mogą być kolejne problemy Boeinga
Do katastrof w Indonezji i Etiopii doszło w 2018 i 2019 roku. (KAREN DUCEY / Reuters / Forum, RM, KAREN DUCEY / Reuters / Forum)
bDJJMJlx

Kilka dni temu amerykański koncern lotniczy Boeing zgodził się zapłacić 2,5 miliarda dolarów w ramach procesowej ugody w związku z dwoma katastrofami innych samolotów producenta - typu 737 Max. Zginęło w nich łącznie 346 osób.

Jak pisaliśmy już w money.pl, ugoda obejmuje grzywnę w wysokości 243,6 mln dolarów oraz 1,77 mld dolarów rekompensaty dla klientów linii Boeinga, którzy ponieśli straty w wyniku uziemienia wszystkich 737 Max i wstrzymania dostaw tych samolotów. Ustanowiono również fundusz w wysokości 500 mln dolarów jako odszkodowania dla bliskich ofiar katastrof w Indonezji i Etiopii.

Do katastrof w Indonezji i Etiopii doszło w 2018 i 2019 roku. To po nich wszystkie samoloty 737 Max, będące w posiadaniu linii lotniczych na całym świecie, zostały wycofane z eksploatacji do czasu uzyskania nowego certyfikatu. W grudniu 2020 roku odbył się pierwszy lot rejsowy uziemionego Boeinga 737 Max. Maszyna przeleciała z Miami do Nowego Jorku i z powrotem.

bDJJMJlz
Zobacz także: Boeing 737 MAX ponownie w powietrzu

Problemów ciąg dalszy

To jednak nie kończy kłopotów amerykańskiego koncernu. Prawnicy reprezentujący rodziny ofiar katastrofy Ethiopian Airlines oświadczyli, że nadal prowadzą postępowanie cywilne przeciwko Boeingowi w Chicago. - Zarzuty zawarte w umowie to tylko wierzchołek góry lodowej wykroczeń Boeinga - napisali we wspólnym oświadczeniu.

bDJJMJlF

Pełniący obowiązki zastępcy prokuratora generalnego USA David P. Burns powiedział, że katastrofy "ujawniły oszukańcze i nieuczciwe postępowanie pracowników jednego z wiodących na świecie producentów samolotów komercyjnych".

Komisja transportu amerykańskiej Izby Reprezentantów we wrześniu 2020 roku opracowała raport, w którym stwierdzono, że szefostwo koncernu ukrywało przed regulatorami i liniami lotniczymi kluczowe informacje na temat samolotów typu 737 Max.

Członkowie komisji uznali, że Boeing celowo ukrywał te informacje, by uniknąć dodatkowych kosztów i móc sprzedawać samoloty po zawyżonych cenach. Według kongresmenów ze swojej roli nie wywiązała się także Federalna Agencja Lotnictwa USA, dopuszczając maszyny 737 Max do użytku.

bDJJMJlG

W raporcie podkreślono, że system MCAS, który powoduje automatyczne skierowanie nosa samolotu w dół, mając w ten sposób ułatwić panowanie nad maszyną, w praktyce miał kluczowe mankamenty.

Okazało się bowiem, że testujący maszynę pilot zdał sobie sprawę z działania systemu dopiero po 10 sekundach, podczas gdy przepisy mówią o maksymalnie 4-sekundowym czasie na reakcję. W rezultacie piloci mogli być nieświadomi działania systemu, co pociągnęło za sobą katastrofalne skutki.

Katastrofa w Indonezji

Maszyna Sriwijaya Air, która spadła do morza w sobotę jest znacznie starsza niż Boeing 737 Max, według danych z portali lotniczych miała 27 lat.

bDJJMJlH

Sriwijaya Air to indonezyjska tania linia lotnicza. To trzeci największy przewoźnik kraju, który ma 19 samolotów, wszystkie to boeingi 737. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
bDJJMJma
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(78)
Na puszczy
2 miesiące temu
Co za czasy. VW oszukuje z normami emisji spalin, Boeing produkuje latający szajs ... Kasa, kasa, kasa ....
zcxdxxcc
2 miesiące temu
liczy sie kasa nie ludzie :) boeing to koncern ma zarabiac !
taka..
2 miesiące temu
firma nie może poradzić sobie z problemami swoich maszyn / .. czy po prostu koszty za wysokie napraw..
bDJJMJmb
Tatuś
2 miesiące temu
Problem w tym, że flota samolotów jest coraz starsza a ludzie często kupują najtańsze bilety (oferowane przez tanie linie lotnicze) co skutkuje tym, że jakość idzie diametralnie w dół. A potem takie tragedie. Problem w tym, że covid uziemił wiele rejsów i piloci odzwyczaili się już trochę i teraz liczba katastrof może się posypać. Jak i liczna usterek, bo samoloty stojące w hangarach starzeją się szybciej, niż gdyby latały.
Oshhh..k
2 miesiące temu
Tanie w Indonezji ? To tanie europejskie należy podzielić przez 10
...
Następna strona