Stwórz czytane ogłoszenie o pracę

Obecnie do pisania ofert pracy trzeba podchodzić jak do tworzenia reklam. Twoje ogłoszenie musi wpadać w oko! Przed Wami szybkie wskazówki dla rekruterów, którzy chcą pisać lepsze ogłoszenia o pracę

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Rynek kandydatów jest trudny, a w niektórych branżach szybkie znalezienie dobrego pracownika staje się powoli jak szukanie świętego Graala… Na duży spływ kandydatów, a potem skuteczne utrzymanie ich w procesie ma wpływ mnóstwo czynników, ale pierwszy krok do skutecznych rekrutacji zawsze jest taki sam – dobre ogłoszenie o pracę. Jeśli zatem już na pierwszym etapie Twój proces rekrutacji wyraźnie utyka, to nie dziw się, że nie docierasz na metę z licznymi i świetnymi kandydatami do wyboru. 

Częste błędy w anonsach o pracę to między innymi: 

  • Teksty nieprzyjazne dla czytelnika – długie bloki tekstu, brak boldów i zdania wielokrotnie złożone sprawiają, że bez mocnej kawy trudno zmusić się do przeczytania takich elaboratów. Poświęć trochę czasu na przyjaźniejsze formatowanie tekstu, a uzyskasz zdecydowanie lepszy efekt. 
  • Anonse z pominięciem SEO – jeśli nie śledzisz słów kluczowych i nie dbasz o dostosowanie ogłoszenia do wymogów SEO, to szykuj się na coraz gorsze wyniki w zakresie liczby wejść czy reakcji na Twoje oferty. 
  • Zaburzenie równowagi między wymaganiami a benefitami – nawet przy wysokich stanowiskach staraj się nie odstraszać kandydatów długą listą warunków. Jest to tym ważniejsze, jeśli niewiele możesz zaoferować w zamian. 
  • Ogłoszenie jakich tysiące – nijaki opis stanowiska i taka forma przedstawienia firmy, że właściwie można pod nią podciągnąć 2/3 przedsiębiorstw w tym kraju. Nie zanudzaj swoich kandydatów, bo w efekcie nikt nie zapamięta Twojego ogłoszenia – wyróżnij się na tle innych! 

Bardzo zachęcamy Cię do testowania różnych treści i obserwowania różnic w skuteczności poszczególnych wersji. Zmieniaj nieco grafikę, teksty, a nawet nazwę stanowiska i obserwuj wyniki. Takie podejście pozwoli Ci przetestować różne pomysły i podejścia – zobaczysz ich efekty na twardych danych liczbowych m.in. liczbie odsłon, kliknięciach na "Zapisz ofertę", czy wreszcie ilości samych aplikacji. Takie podejście przynosi owoce wszystkim rekruterom, a najbardziej docenisz je w sytuacji powtarzalnych i licznych procesów rekrutacji. 

Pamiętaj również, że warto różnicować ogłoszenia w zależności od miejsca publikacji, ponieważ konkretne portale rekrutacyjne gromadzą nieco inne grona kandydatów. Co innego będzie działało na serwisie branżowym, a co innego sprawdzi się lepiej na popularnych portalach typu Pracuj.pl 

Wejdź w buty kandydata

Gdy masz przed sobą tekst oferty pracy, to zanim ją opublikujesz, zadaj sobie proste pytanie – jakich informacji potrzebują Twoi kandydaci? Spróbuj po kolei przeanalizować poszczególne elementy ogłoszenia patrząc na nie z perspektywy potrzeb jego odbiorców. 

Czy wpisana nazwa stanowiska pokrywa się z częstymi wyszukiwaniami w zakresie podobnych profilów zawodowych? Jeśli nie, to Twoi kandydaci być może w ogóle nie trafią na Twoją ofertę. Im wyższe stanowisko, tym większa powinna być szczegółowość w opisie obowiązków – czy Twój tekst to uwzględnia? Pamiętaj, że doświadczony pracownik może nie zadowolić się kilkoma ogólnikami, bo zwykle wie, czego szuka i zależy my na rozwoju kariery. Jeśli chodzi o benefity, to w ogólnym rozrachunku działa zasada "im więcej tym lepiej", ale nie można przesadzać. Narzędzia pracy czy przerwa to obowiązki pracodawcy, a nie dodatkowe świadczenia dla zespołu… 

Przypomnij sobie również częste pytania kandydatów na rozmowach kwalifikacyjnych. Jakich informacji im brakowało? Wartości firmy i ambitne obowiązki są ważne, ale w praktyce często okazuje się, że kandydaci rezygnują z udziału w procesie z o wiele bardziej prozaicznych powodów. Dlatego przypomnij sobie, co jest ważne dla Twoich rozmówców i już na etapie ogłoszenia podaj np. stałe godziny pracy, informację o pracy stacjonarnej lub zdalnej czy przewidywany czas trwania rekrutacji. 

Nie tylko tekst jest ważny

Pamiętaj, że sam tekst to dzisiaj zdecydowanie za mało. O atrakcyjności i poczytności ogłoszenia rekrutacyjnego dzisiaj decydują czynniki wizualne. Żadna oferta pracy – nawet najlepiej napisana – nie będzie wyglądała profesjonalnie bez dopasowanych zdjęć i dopracowanego układu graficznego. Na miłą dla oka całość składają się kolory, wielkość czcionek, formatowanie tekstu, elementy graficzne i zdjęcia. Mówiąc krótko bez wsparcia dobrego grafika się nie obejdzie. 

Równie ważne jest to, co dzieje się dalej z kandydatem, gdy podejmie on już decyzję o aplikowaniu. Na większości portali rekrutacyjnych ścieżka jest już ustalona z góry i możemy ją tylko w niewielkim stopniu edytować np. poprzez dodanie dodatkowych pytań. Warto jednak przyjrzeć się krokom, jakie musi wykonać kandydat aplikujący na Twojej stronie internetowej. Ścieżka powinna być jak najkrótsza i maksymalnie przyjazna dla użytkownika. Upewnij się, że zgłoszenie się jest również możliwe w wersji mobilnej (czyli przez komórkę lub tablet). Jeśli widzisz elementy, których można się pozbyć z procesu aplikacji, by skrócić jej czas albo ułatwić kandydatowi życie – zrób to bez wahania. 

Jak się wyróżnić z ogłoszeniem o pracę?

W tłumie jednorodnych i sztampowych ogłoszeń o pracę bądź wyjątkowy i daj się zapamiętać. Jeśli myślisz, że to brzmi świetnie, ale jednocześnie nie masz zupełnie pojęcia, jak to zrobić, to podsuwamy Ci kilka pomysłów: 

  • Zamiast nudnych fotografii ze stocków dodaj do ogłoszenia fajne zdjęcia Twoich pracowników – np. z wspólnych spotkań, targów czy firmowych wydarzeń. 
  • Stwórz oryginalne wideo dedykowane kandydatom – pokaż firmę, jej pracowników lub jak będzie wyglądała praca nowego członka zespołu. 
  • Masz w firmie ciekawy projekt CSR? A może robicie fajne rzeczy w ramach wolontariatu? Pokaż firmę kandydatom od tej strony! Dodaj do ogłoszenia zdjęcie i krótki opis, a do tego link dla tych, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej. 
  • Jeśli Twoi pracownicy są ambasadorami firmy, to zdecydowanie warto pokazać ich światu! Zamieść w ogłoszeniu fragment materiałów powstałych w ramach programu Employee Advocacy i podpowiedz, gdzie można poznać więcej szczegółów. 
  • Zamieść w ogłoszeniu wynagrodzenie – tak, na polskim rynku ten prosty zabieg pozwoli Ci się wyróżnić. To działa zwłaszcza, jeśli oferujesz konkurencyjne zarobki. 
Materiał sponsorowany przez HRlink
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Money.pl