Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|

Światowy transport szuka alternatywy dla Kanału Panamskiego

9
Podziel się:

Problemy z przepływem statków przez Kanał Panamski, spowodowane między innymi suszą i zmianami klimatycznymi, skłaniają branżę transportu morskiego do poszukiwania nowych, alternatywnych tras - pisze Katarzyna Sierocińska w najnowszym wydaniu tygodnika Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Światowy transport szuka alternatywy dla Kanału Panamskiego
Kanał Panamski coraz mniej efektywny (Licencjodawca, David A. Cornwell, Johantheghost)

Tranzyt statków w Kanale Panamskim w I kwartale 2024 r. był o 29 proc. mniejszy niż w tym samym okresie rok wcześniej - czytamy w najnowszym wydaniu tygodnika Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Obecnie liczba obsługiwanych statków została zwiększona z 22 do 26 dziennie, a od 11 lipca br. ma wzrosnąć do 33 statków dziennie, stopniowo przywracając normalny ruch, który zwykle o tej porze roku wynosił 36-38 tranzytów na dobę.

Trudna sytuacja Kanału Panamskiego była spowodowana suszą wywołaną przez El Nino oraz zmianami klimatycznymi, które powodują, że zjawiska pogodowe stają się coraz bardziej ekstremalne. Poziom wody w głównym zbiorniku wodnym Kanału - jeziorze Gatun - osiągnął w lipcu 2023 r. najniższy do tej pory notowany wynik, wynoszący 24,1 m (stan normalny to 29 m), jednak od tego czasu wzrósł już do 24,9 m, co pozwala na przywrócenie normalnej przepustowości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Lewica słabnie? "Poglądy od ściany do ściany"

Kanał Panamski mniej efektywny

Mniejsza przepustowość Kanału spowodowała liczne utrudnienia dla transportu morskiego. Powstały zatory statków oczekujących na przepłynięcie przez Kanał, a od października 2023 r. wprowadzono licytacje za tranzyt bez kolejki, gdzie najwyższe kwoty sięgały 4 mln USD. Dochody Kanału nie spadły tak znacznie jak przepustowość i były w I kwartale 2024 r. o 16 proc. mniejsze niż w I kwartale 2023 r.

Utrudnienia i wzrost cen odczuły przede wszystkim Chiny, Japonia, Korea Południowa i USA, gdzie ceny transportu morskiego z wschodniego wybrzeża USA do Chin wzrosły o około 36 proc. W reakcji na tę sytuację niektóre firmy transportowe zdecydowały się na korzystanie z innych dróg morskich, a od stycznia br. Maersk rozpoczął transport równoległą do Kanału Panamskiego linią kolejową - podaje PIE.

Krytyczna sytuacja Kanału Panamskiego dała impuls do poszukiwania alternatywnych rozwiązań. W Meksyku zaproponowano wykorzystanie trasy kolejowej i stworzenie tzw. Korytarza Międzyoceanicznego Przesmyku Tehuantepec - połączenia kolejowego i drogowego łączącego Ocean Spokojny z Zatoką Meksykańską.

Instytucja zarządzająca Kanałem Panamskim, ACP, rozważa również budowę dodatkowego zbiornika wodnego na rzece Indio oraz planuje przeprowadzenie prac modernizacyjnych, których koszt wyniesie ponad 8,5 mld USD w latach 2024-2030. Celem tych działań jest usprawnienie funkcjonowania Kanału i zapobieżenie przyszłym problemom z niedoborem wody - podsumowuje PIE.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(9)
Cis
miesiąc temu
Należy ograniczyć uzależnienie od dostaw .
.......
miesiąc temu
Zawsze mogą skorzystać z rowu Kaczyńskiego hahahaha
Pyra
miesiąc temu
Na świecie są trzy główne szlaki handlowe: Kanał Panamski, Kanał Sueski i Autostrada A2
San–Dniestr
miesiąc temu
W Polsce jest kanał zwany przekopem i skraca drogę z Gdańska do morza Czernego
Obserwator mo...
miesiąc temu
Artykuł wspaniale wprowadza do budowy nowego kanału przez Izrael po wymordowaniu Palestynczykow.