Świetne wieści dla kierowców. 10 km nowej autostrady oddane do użytku
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała do ruchu 10-kilometrowy odcinek autostrady A2 między węzłami Siedlce Południe a Siedlce Wschód – podała we wtorek rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska.
Jak wyjaśniła Tarnowska, GDDKiA dostała pozwolenie na użytkowanie odcinka, co pozwoliło oddać go do ruchu. Natomiast dla dalszej 11-kilometrowej części - od węzła Siedlce Wschód w kierunku Malinowca - trwają jeszcze procedury związane z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Sprzedaje setki aut miesięcznie. Zdradza, na czym zarabia dealer
GDDKiA podzieliła budowę autostrady między Siedlcami a Białą Podlaską na cztery odcinki. Zaawansowanie prac na dwóch środkowych etapach: Malinowiec-Łukowisko i Łukowisko-Swory dyrekcja oszacowała na 85 proc. Na krótkich fragmentach trwa m.in. układanie ostatniej warstwy nawierzchni bitumicznej (tzw. ścieralnej), montaż ekranów akustycznych i ogrodzenia.
- Na pozostałych dwóch odcinkach, od Malinowca do węzła Łukowisko i dalej do Swor, trwają intensywne prace. Współdziałamy z wykonawcą, by jak najszybciej udostępnić pozostałą część A2 kierowcom – zapewniła rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA. Podkreśliła, że prace są uzależnione od warunków atmosferycznych. - Obowiązkiem wykonawcy jest zachowanie reżimu technologicznego – wyjaśniła.
Nie uda się dotrzymać terminów?
GDDKiA planowała pierwotnie, że wszystkie odcinki odda do ruchu do końca 2025 r., ale wykonawca dwóch środkowych etapów zawnioskował o wydłużenie czasu na ukończenie prac lub dodatkowych pieniędzy. W związku z tym terminy umowne mogą ulec zmianie - dodała Małgorzata Tarnowska.
Kolejny, 14-kilometrowy odcinek od Swor do węzła Biała Podlaska, ma pozwolenie na użytkowanie, ale jego dopuszczenie do ruchu dyrekcja uzależnia od zakończenia prac na wcześniejszych odcinkach.
Autostrada A2 Siedlce-Biała Podlaska będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu oraz rezerwą pod dobudowę trzeciego pasa. Na trasie powstają m.in. obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego, oświetlenie, odwodnienie, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dla pieszych i rowerzystów przewidziano nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Autostrada ma w przyszłości umożliwić dojazd do terminala samochodowego w Koroszczynie przy granicy z Białorusią.
Koszt budowy czterech odcinków A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej o łącznej długości 65,4 km to blisko 3 mld zł. Inwestycja uzyskała ponad 1,3 mld zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.