Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
pkp
14.02.2020 16:56

Szybciej pociągiem z Warszawy do Białegostoku. Przetarg na ostatni odcinek rozstrzygnięty

Szybciej z Warszawy do Białegostoku? Ta perspektywa przybliża się, gdyż PKP Polskie Linie Kolejowe ponownie rozstrzygnęły przetarg na budowę trasy Rail Baltica na odcinku Czyżew – Białystok. Ponownie, gdyż uwagi do pierwszego przetargu miała Krajowa Izba Odwoławcza.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Shutterstock.com)
PKP zapowiada, że modernizacji pociągi z Białegostoku do Warszawy będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h

PKP uwzględniło zastrzeżenia KIO, ale wynik przetargu jest ten sam co poprzednio: ponownie wybrano ofertę konsorcjum, które poza polską firmą Intercor tworzą dwa podmioty należące do koncernu PowerChina. Decyzja PKP PLK przybliża konsorcjum do pozyskania rekordowego pod względem wartości kontraktu kolejowego za ponad 3 mld zł – informuje serwis WNP.

Odcinek, który ma przygotować konsorcjum, ma długość 71 km. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły mknąć z prędkością do 200 km.
Zanim wbita zostanie pierwsza przysłowiowa łopata, całe postępowanie będzie musiało jeszcze pozytywnie przejść kontrolę Urzędu Zamówień Publicznych. Inwestor planował wcześniej, że do podpisania umowy uda się doprowadzić jeszcze w pierwszym kwartale 2020 r. Biorąc pod uwagę, że procedury już zostały wydłużone, dotrzymanie tego terminu wydaje się umiarkowanie możliwe.

Szybkich kolei w Polsce nie brakuje. Ale ich prędkość ograniczają przepisy.
Koleje. Brakuje tysięcy maszynistów, problem będzie się pogłębiać

Tymczasem czas nagli, bo pracę mają zająć terminowo ponad trzy lata, a przedsięwzięcie ma przyznane dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Dlatego dalsze opóźnienia związane z zakontraktowaniem prac, a także niedające się wykluczyć problemy na samej budowie, mogłyby stanowić problem dla terminowego rozliczenia inwestycji.

Obejrzyj: Jaki kredyt może wziąć mikroprzedsiębiorca?

Trasa między Czyżewem a Białymstokiem to ostatni odcinek linii kolejowej pomiędzy Warszawą a stolicą Podlasia, który pozostał do modernizacji. Ponadto to fragment transeuropejskiego korytarza transportowego, który prowadzi z Berlina, przez Warszawę i dalej Kowno, Rygę i Tallin do Helsinek.

"WNP" zauważa, że Inwestycja budzi emocje nie tylko z powodu ogromnej wartości, ale też odpowiedzialności, którą będzie musiał na siebie wziąć wykonawca tak ważnego zadania. Choć liderem zwycięskiego konsorcjum jest polski Intercor, to uwaga rynku skupia się przede wszystkim na jego chińskich partnerach.

PowerChina w ostatnim rankingu Fortune 500 zostało sklasyfikowane na 182. miejscu wśród największych firm świata. Jego przychody w 2018 r. wyniosły 61,2 mld dolarów (+13,7 proc.), a zarobił przy tym ponad 0,8 mld dolarów (-15,1 proc.). Łącznie ten kontrolowany przez chińskie państwo koncern zatrudnia przeszło 185 tys. pracowników.

Na polski rynek grupa PowerChina weszła już w 2012 r. z marką Sinohydro. Firma pozyskała wówczas warty ponad 300 mln zł brutto kontrakt związany z finansowaną przez Bank Światowy modernizacją Wrocławskiego Węzła Wodnego.

Hyper Poland ponownie szuka mikro-inwestorów. Firma potrzebuje 451 tys. euro
Rewolucjonizują kolej, potrzebują pieniędzy. Hyper Poland szuka inwestorów

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Tagi: pkp, Białystok,, pociągi, przetarg, gospodarka, wiadomości
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
14-02-2020

rolNo tak beneficjenci 500+ teraz szybciej będą dojeżdżać na nową miesięcznice po 2020.

15-02-2020

gorszy sort200 ,co to jest za prędkość,znowu gwiżdżą nam sukces,w afryce hulajnogami szybciej jeżdżą,ale to i tak za dobrze dla ciemniactwa podlaskiego

15-02-2020

smreffajnie ze coś budują, szkoda tylko że nie ma w tym komunikacyjnego sensu. wybudowali trasę ekspresową do Białegostoku a teraz dublują ja linia … Czytaj całość

Rozwiń komentarze (12)